לין ועיני: יוקם צוות משותף לניהול מו"מ לפתרון מחלוקות

השניים נפגשו בישיבת נשיאות מיוחדת של איגוד לשכות המסחר בה יו"ר ההסתדרות היה אורח הכבוד. לין: "זה אירוע היסטורי". עיני: "המעסיקים והעובדים צריכים להיות באותו צד"


00:00 ,06.02.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

השניים נפגשו בישיבת נשיאות מיוחדת של איגוד לשכות המסחר בה יו"ר ההסתדרות היה אורח הכבוד. לין: "זה אירוע היסטורי". עיני: "המעסיקים והעובדים צריכים להיות באותו צד"
 
לדברי לין, זהו אירוע היסטורי, זוהי הפעם הראשונה שמזכ"ל ההסתדרות מתארח בבית לשכת המסחר. "אתה נמצא בין ידידים, אנחנו שותפים לרצון לקדם את העובדים ואת תנאי עבודתם. נשיאות האיגוד מעוניינת בקידום רמות השכר של העובדים, אך מתוך אחריות כשלנגד עינינו הצורך שלא לפגוע במגזר העסקי". לין הוסיף כי האיגוד רוצה לפתוח דף חדש בהידברות ישירה עם ההסתדרות.
 
עיני: "המעסיקים והעובדים צריכים להיות באותו צד של המתרס. הטעות הגדולה של המעסיקים היתה לתת לממשלה להרגיש שהם בכיס שלה. מטרתי הסופית להחיות מחדש את משולש המעסיקים, הממשלה וההסתדרות. המשולש הזה הביא ליציאה מהמשבר האינפלציוני ב-84' ואין סיבה שהוא לא ישמש גם להצעיד את המשק קדימה גם בזמנים טובים".
 
לין אמר כי אחת הבעיות המרכזיות שהיו לנו היתה שהשביתות הרחיקו לכת ופגעו בציבור רחב של אנשים שלא היתה לו כל מעורבות ולא שצריך לשלול את זכות השביתה. "יש לנו פעילות מסיבית מול רשויות המדינה, ואנו לא בכיס של הממשלה ולא היינו אף פעם".
 
עיני הוסיף כי יחסי עבודה צריכים להתקיים בהידברות, בהסכמים קיבוציים ולא בחקיקה. עיני הרגיע ואמר ששביתה היא אמצעי אחרון. עיני אף התבדח ויעץ ללין שבשביתה הבאה לא יהיה צורך להגיש בקשה לצו מניעה, כי לדבריו היא תהיה כל כך חזקה שהיא תיגמר תוך יום.
 
עיני דיבר עוד על ההכרח לאכוף את שכר המינימום בכדי להוציא עובדים בשכר נמוך ממעגל העוני, וציין כי ההסתדרות תהיה בעלת איגוד מקצועי חזק ונטול יומרות פוליטיות. בנוסף, אמר עיני כי צווי הרחבה צריכים להיעשות בהסכמה עם המעסיק אך הוא לא שלל חד משמעית את נושא בוררות החובה וציין שאם יהיו הסכמים, מוסד בוררות החובה יהיה מיותר.
 
לעניין זה אמר לין "יש לנו דאגה אמיתית לאלה שמקבלים שכר נמוך. אנחנו גם היינו הראשונים שפנו לאוצר וביקשו לבטל את דמי הביטוח הלאומי של אלה המשתכרים עד מחצית השכר הממוצע במשק". לעניין הסכמי קיבוצים כלליים, לין הביע תמיכה בעיני ואמר כי האיגוד בעד יצירת תנאים שווים לעובדים, "אך אנו לא סבורים שצו הרחבה צריך לסתור צו הרחבה קודם או הסכם עבודה קודם".
 
עיני ציין כי שר האוצר הקודם ניסה להחליש את כוחה של ההסתדרות וזה פוגע לא רק בעובדים אלא גם במעסיקים. להערכתו, ללא הסתדרות חזקה תהיה פדרציה של ועדים אינטרסנטים שלא יתנהלו באחריות כוללת כלפי המשק. "הוועדים האלה צריכים ארגון גג שיראה לנגד עיניו את התמונה כולה". בתגובה לין ציין כי מעולם לא שמע על כוונתו של שר האוצר הקודם לפרק את ההסתדרות אך הסכים איתו כי "חשוב שיש ארגון גג שנוקט באחריות משקית כוללת ולא רק בראיית אינטרסים צרה".