טירה: אמנה הכוללת התחייבות שלא להשבית שרותים חיוניים

בעקבות כוונת ההסתדרות להשבית מגזרים חיוניים במשק בחודש הבא, אומר עודד טירה: המגזר העסקי מציע לחתום על אמנה משולשת עם הממשלה וההסתדרות, הכוללת התחייבות שלא להשבית את חמשת השירותים החיוניים ביותר – מים, חשמל, אנרגיה, מכס ונמלים במקרה של שביתה כללית במשק


00:00 ,25.08.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
בעקבות כוונת ההסתדרות להשבית מגזרים חיוניים במשק בחודש הבא, אומר עודד טירה: המגזר העסקי מציע לחתום על אמנה משולשת עם הממשלה וההסתדרות, הכוללת התחייבות שלא להשבית את חמשת השירותים החיוניים ביותר – מים, חשמל, אנרגיה, מכס ונמלים במקרה של שביתה כללית במשק. מתריע - אם ההסתדרות תסרב, נשקול צעדים חריפים; מגלה- עשרות חברות שוקלות להעביר את עיקר פעילותן לחו"ל, בעקבות השביתות חדשות לבקרים; הממשלה תידרש להכנת אלטרנטיבות מלאות למצב של שביתה אפשרית במשק

"המגזר העסקי מציע לחתום לאלתר על אמנה משולשת עם הממשלה וההסתדרות, הכוללת התחייבות שלא להשבית את חמשת השירותים החיוניים ביותר למגזר העסקי – מים, חשמל, אנרגיה, מכס ונמלים, במקרה של שביתה כללית במשק. זאת במקביל לחובת מיצוי הידברות בתום לב ובאופן ענייני בין הצדדים". כך אומר עודד טירה, נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר לשכת התאום של הארגונים הכלכליים, בעקבות כוונת ההסתדרות להשבית מגזרים חיוניים במשק בחודש הבא, על רקע התוכנית הכלכלית של הממשלה ל – 2005, ובעקבות ישיבה שנערכה לאחרונה בלשכת התאום בהשתתפותם של אוריאל לין – נשיא איגוד לשכות המסחר; יהודה אלחדיף – נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה בישראל, נציג התאחדות האיכרים ועוד.

טירה הזהיר כי אם ההסתדרות תסרב לדרישה זו, הוא ימליץ לחברי לשכת התאום של הארגונים הכלכליים, לשקול צעדים חריפים. "הממשלה תידרש להתכונן לאפשרות של שביתה כללית עם אלטרנטיבות מלאות לכל אפשרות. לא נוכל להיות בני ערובה ולהקריב יותר לטובת השינוי המבני במשק מבלי להיפגע שוב באורח קטסטרופלי", אומר טירה.

טירה גילה כי עשרות חברות שוקלות להעביר את עיקר פעילותן לחו"ל, בעקבות השביתה האחרונה בנמלי הים, השביתות המתוכננות בקרוב והשביתות במשק שפרצו חדשות לבקרים בשנים האחרונות.

נשיא התאחדות התעשיינים ציין כי בחמש השנים האחרונות כ - 150 חברות העבירו כבר חלק מפעילותן לחו"ל, אשר כתוצאה מכך נגרם למשק הפסד תוצר מצטבר של כ- 10-8 מיליארדי שקלים (כ – 3%-2.5% מהתוצר העסקי) ולהעסקתם של כ – 50,000 עובדים זרים ברחבי העולם בחברות אלו.

טירה הדגיש כי המגזר העסקי, כמו גם המשק כולו, ספג מהלומה קשה כתוצאה מהשביתה האחרונה בנמלים, שיהיה קשה להתאושש ממנה. מדובר בהפסד של 4.8 מיליארד שקלים, מניעת יצירתם של 25,000 מקומות עבודה חדשים, פגיעה קשה בסחר החוץ של ישראל, הפסד לקוחות, פגיעה קשה באמינותם של היצואנים, חשיפה לתביעות בגין אי עמידה במועדי אפסקה ועוד.

"שביתה נוספת כעת במגזרים החיוניים במשק", אומר נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר לשכת התאום של הארגונים הכלכליים, "תפגע קשות בצמיחת המשק ותגביר את האבטלה. במצב כזה קשה לראות כיצד האוצר יצליח לממש את התחזיות שלו, הן לגבי השנה הזאת, (צמיחה של 3.8%) והן לגבי 2005, (צמיחה של 3.8%). גם התחזיות לגבי ירידה באבטלה ב- 2005, מ- 10.6% ל –9.9%, יהפכו לחלום באספמיה".

טירה הוסיף כי בתקופה הקרובה עומדים ראשי לשכת התאום להיפגש עם ראש הממשלה, אריאל שרון, עם יו"ר ההסתדרות, עמיר פרץ, עם שר האוצר, בנימין נתניהו ועם אהוד אולמרט, שר התמ"ת ומ"מ ראש הממשלה. זאת במטרה למנוע פגיעה נוספת במגזר העסקי במקרה של שביתה כללית במשק ודרישה למתן פיצוי הולם בגין השביתה האחרונה בנמלים.