ועידת המפרץ: דוד קסטל קרא לקידום כלכלת הצפון

נשיא לשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון בוועידת המפרץ השנייה לאזוריות: ״שיפור הבריאות ואיכות החיים של תושבי חיפה והמפרץ חיוני לקידום כלכלי של הצפון. אנחנו בפיגור משמעותי. דנים כבר 26 שנים בנושא שדה תעופה בינלאומי נוסף״


12:47 ,22.03.2023 מאת: מערכת פורט2פורט

ועידת המפרץ השנייה לאזוריות התקיימה אתמול, ה-21 במרץ 2023, במרכז הקונגרסים בחיפה בנוכחות מאות משתתפים ובהשתתפות שר הכלכלה, ניר ברקת, שרת התחבורה, מירי רגב והשרה להגנת הסביבה, עידית סילמן. את האירוע הנחתה מירי נבו.

 

ועידת המפרץ הינה יוזמה של אשכול רשויות המפרץ, בראשות המנכ״ל אהרון אזולאי, המאגד 18 רשויות באזור מפרץ חיפה, ומתקיימת בשיתוף פעולה עם גורמים כלכליים מהמגזר העסקי בהובלת לשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון ומשרד עו״ד טיקוצקי דורון נס ושות׳. בוועידה השתתפו נשיא הלשכה דוד קסטל שאף נשא דברים, חברי הנהלת לשכת המסחר ומנכ״ל הלשכה רו״ח שמוליק וטנשטיין.

 

ראש עיריית קריית ים ויו״ר אשכול רשויות המפרץ, דוד אבן צור, אמר בפתח הוועידה: ״הכנס הוא תולדה של עבודה קשה. לאשכול הישגים רבים והוא מוביל חזון. הייתה זו שנה פורצת דרך לאשכול במפרץ במגוון רב של תחומים, קהילה וחברה, תחבורה, סביבה ועוד. היום אנו שמים את מפרץ חיפה על המפה. אני קורא לכל ראשי הרשויות; היהודיות, הערביות, הדרוזיות – כוחנו באחדותנו. כל רשות מביאה את ייחודה ואת איכותה, ויחד כולנו יוצרים פסיפס שלם של תרבויות״.

 

בכנס השתתפו דוברים רבים, ביניהם שר הכלכלה, שרת התחבורה והשרה לאיכות הסביבה, נציגים בכירים של רשויות ממשלתיות ועירוניות ומומחים בתחומים שונים.

 

שר הכלכלה, ניר ברקת, אמר כי צריך לחולל שינוי גדול בצפון, ואזור המפרץ מהווה פוטנציאל גדול לפיתוח הצפון כולו ומטרופולין חיפה בפרט. יתרונות אזור המפרץ הם בקיומם של מוסדות אקדמיים ברמה גבוהה, מחקר איכותי, תעשייה ונמל עם פוטנציאל פיתוח. במסגרת התוכנית לפינוי המפעלים המזהמים במפרץ, אמר  שר הכלכלה כי קיים פוטנציאל להסב את עובדי התעשייה הפטרוכימית לעבודה בתחומים של חדשנות.

 

נשיא לשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון, דוד קסטל הודה ליו״ר האשכול על הפעילות המבורכת בשנים האחרונות. בדבריו, הדגיש, שאסור להסתפק בהבטחות, תוכניות ותקציבים. צריך לדרוש מכל שר בתחום האחריות שלו רשימת יעדים, מעקב צמוד אחר תאריכי יעד ומדדים, שיראו התקדמות וסגירת הפערים בהשוואה למרכז.

 

לדברי קסטל: ״תוחלת החיים אצלנו נמוכה מהמרכז. חייבים לפתור את בעיית הזיהום מהמפרץ. בהשוואה של חיפה והצפון למרכז הארץ לפי מדדים, כגון: מספר הרופאים, מיטות בבתי חולים ומכשור טכנולוגי ל-1000 תושבים, אנחנו בפיגור משמעותי. דנים כבר 26 שנים בנושא שדה תעופה בינלאומי נוסף. חייבים לקבל החלטה סופית ומהר. שדה תעופה בצפון חיוני לאזור ולמדינה.

 

נשיא הלשכה דרש שלפני אישור מטרו במרכז ידאגו לשיקוע הרכבת בחיפה, ישפרו את תשתיות התחבורה היבשתית - כבישים ורכבות - מהצפון לכל המדינה.

 

בנושא שדה התעופה בלטה עמדתו של יואב צוקרמן, דירקטור בנמל המפרץ, ומי שעוסק ב-20 השנים האחרונות בפיתוח נמלי ישראל. לטענתו וע״פ ניסיונו בייבוש שטחי ים עבור נמל המפרץ, שדה תעופה בינלאומי שני בצפון צריך להיות בתוך הים, מאחר שהעלות של ייבוש דונם אחד בים, כולל עמידה בדרישות איכות הסביבה, הנה כמיליון שקל ביחס לעלות ממוצעת של דונם באזור המפרץ, שהיא כ-4 מיליון שקל. לדבריו, הוועדה, העוסקת בנושא שדה התעופה השני, אינה שוקלת כלל אלטרנטיבה זו.