ועדת הכספים: על הממשלה לגבש מיידית חבילת סיוע ליצואנים

כך עולה מסיכום הדיון בנושא הסיוע ליצואנים בעקבות משבר הדולר בוועדת הכספים. ועדת הכספים תעקוב במשך השבועיים הקרובים אחר מימוש החלטת הממשלה


00:00 ,13.02.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

כך עולה מסיכום הדיון בנושא הסיוע ליצואנים בעקבות משבר הדולר בוועדת הכספים. ועדת הכספים תעקוב במשך השבועיים הקרובים אחר מימוש החלטת הממשלה
 
הממשלה צריכה לגבש מיידית חבילת סיוע ליצואנים ולתעשיות מוטות היצוא. ועדת הכספים תעקוב במשך השבועיים הקרובים אחר מימוש החלטת הממשלה, (ועדת ארצי), אם הממשלה לא תשב תוך שבועיים, תשקול ועדת הכספים נקיטת צעדים פרלמנטרים. כך החליטה היום ועדת הכספים של הכנסת שקיימה דיון מיוחד על דרכי סיוע ליצואנים, בעקבות משבר הדולר. הדיון נערך לבקשת נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש ועופר עייני, יו"ר ההסתדרות.
 
בדיון השתתפו 16 חברי כנסת, חברי ועדת הכספים ועשרות תעשיינים ויצואנים.
 
חבר הכנסת סטס מסז'ניקוב אמר בדיון כי "יש 4 דברים שהממשלה יכולה לעשות כדי לסייע ליצואנים: הורדת מס חברות מ-29%, ל-25% כבר כיום, חידוש תקנות פחת מואץ לשנת 2008, תגבור התקציב לשיווק בינלאומי, מחקר ופיתוח ולמדען הראשי ורכישת הגנות שער חליפין לתקופה קצובה עבור היצואנים".
 
שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, אמר בדיון כי הוא נענה לבקשתו של יו"ר ועדת הכספים של הכנסת ולא יקדם את היוזמה לתיקון חוק בנק ישראל. לדבריו "אין לנו שום כוונה לפגוע בסמכויות בנק ישראל". עם זאת, הוא הוסיף, כי ימשיך לקיים דיון ציבורי בנוגע למטרות בנק ישראל וכי לדעתו יעד הצמיחה ויעד התעסוקה אינם פחות חשובים מיעד האינפלציה.
 
עוד אמר, כי מבנק ישראל הוא מבקש רק לטפל בתנועות ההון הספקולטיביות המגיעות ארצה ואילו מהממשלה הוא מצפה שתסייע ליצואנים על ידי הוצאה לפועל של מסקנות ועדת ארצי. בין השאר, מדובר בהקמת קרנות חכמות להאצת השיווק לחו"ל; סיוע ליצואנים בהפחתת עלויות, דוגמת חידוש הפחת המואץ לשנת 2008, הפחתת עלויות היצוא (הובלה ימית ועוד), עידוד השקעות הון, סיוע ליצואנים קטנים ובינוניים בהסטת סחר ועוד.
 
עוד אמר, "עליית דרוג האשראי של ישראל, לא באה בזכות שר אוצר או מנכ"ל אוצר כזה או אחר, הדרוג בא בשל הגידול ביצוא, הגידול בצמיחה, ההשקעות ועודף גביית המיסים". 
 
עופר עיני, יו"ר ההסתדרות, שנכח אף הוא בדיון, אמר כי "לצערי אם אין צעקה ציבורית אף אחד לא מתעורר. הצלחנו להשיג דיון אמיתי גם בוועדת הכספים וגם בממשלה בעקבות התרסקות הדולר. מה שנוגע לי, דהיינו להסתדרות, זה החשש הגדול מפיטוריהם של 30 אלף עובדים ולכן אני נזעק".