התעשיינים בעקבות הכוונה להשבית את המשק: לא נשב בחיבוק ידיים

טוענים כי ההתנהגות חסרת האחריות של הממשלה מקרבת את ישראל ל"רפובליקת בננות"; "נשקול צעדי נגד חריפים". איגוד לשכות המסחר טוען לעומת זאת: "הכיס הציבורי של ממשלת ישראל אינו המקום שממנו צריך לשלם עבור מחדלים של אחרים"


00:00 ,26.02.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

טוענים כי ההתנהגות חסרת האחריות של הממשלה מקרבת את ישראל ל"רפובליקת בננות"; "נשקול צעדי נגד חריפים". איגוד לשכות המסחר טוען לעומת זאת: "הכיס הציבורי של ממשלת ישראל אינו המקום שממנו צריך לשלם עבור מחדלים של אחרים"
 
בישיבה סוערת של נשיאות התאחדות התעשיינים שנערכה אתמול, גברו הקולות הזועמים על אוזלת ידה של הממשלה ועל העובדה כי במשך חודשים רבים לא מצליחה הממשלה לפתור את בעיית השכר ברשויות המקומיות ובגופים הקשורים לרשויות. הדבר שעלול לגרום להסתדרות להשבית את המשק כולל שירותים חיוניים למגזר העסקי, דוגמת נמלי הים, האוויר, המכס ועוד. ולתעשייה לשלם את המחיר הכבד על כך.
 
בישיבת נשיאות ההתאחדות בראשותו של שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, נשמעו אתמול קולות לעשות מעשה ולא לשבת בחיבוק ידיים. כן נשמעו קולות בקרב חברי נשיאות התאחדות התעשיינים לשקול אף עריכת צעדי נגד חריפים.
 
תעשיינים טענו כי התנהגותה חסרת האחריות של הממשלה בכל הקשור למשבר הלנת השכר ברשויות המקומיות מקרבת את ישראל למאפיינים של "רפובליקות בננות".
 
התעשיינים קראו לראש הממשלה להיכנס לאלתר לעובי הקורה ולפתור המשבר ברשויות אחת ולתמיד. לדבריהם, לא ייתכן שלאחר שבית הדין הארצי לעבודה הורה לשרים ולרשויות לפתור המשבר, עדיין 40 רשויות מקומיות פורעות חוק ומלינות שכר.
 
התעשיינים קוראים לשר הפנים, רוני בראון, לא להסס ולהדיח ראשי ערים ומועצות מקומיות המעורבים במעשי שחיתות ואי סדרים הפוגעים ביכולת לשלם שכר לעובדים במועד.
 
התעשיינים אינם מוכנים שהתעשייה הישראלית תהיה בת ערובה והיחידה שתישא בנזקים במקרה ויושבת המשק - השבתה כזו תסב נזקים של מאות מיליוני שקלים ביום, ותפגע קשות במסלול הצמיחה המואצת בו היא מצויה כיום.
 
גם באיגוד לשכות המסחר הגיבו להחלטת ההסתדרות להשבית את המשק. לדברי צבי עמית, יו"ר ועדת העבודה באיגוד לשכות המסחר, "אין  להסכים עם מצב שבו מולן שכרם של עובדים למשך חודשים ארוכים, אך הכתובת איננה ממשלת ישראל. המעסיקה של העובדים אינה המדינה, אלא הרשות המקומית. ראש הרשות ובעלי התפקידים בה הם אלה הנושאים באחריות להעסקת עובדים אלה. מן הדין שהם יישאו גם באחריות לתשלום."
 
לדבריו, "הרשויות המקומיות שבהן לא שולם שכר הן בין הנכשלות והמסואבות ביותר בכל מערך השלטון המקומי. יש בחוק סנקציות פליליות כנגד מי שמלין שכר ויש להפעיל סקציות אלה. "הכיס הציבורי של ממשלת ישראל אינו המקום שממנו צריך לשלם עבור מחדלים של אחרים."
 
"השביתה שעליה הכריזה היום ההסתדרות נועדה לאלץ את הממשלה להכניס את ידה לכיס של כולנו ולשלם מתוכו עבור המחדלים של הרשויות המקומיות והמועצות הדתיות."
 
עמית הדגיש כי "אין כל הצדקה להשבתת המשק, במיוחד כאשר ההסתדרות משרבבת לתוך הוויכוח בן ערובה- המשק הישראלי. היצואנים, היבואנים, התעשיינים, הסוחרים והציבור הרחב שיינזקו מהשביתה, לא הם ששכרו את עובדי הרשויות המקומיות, אין להם שום יד במחדל. לגרום להם נזקים כדי לכופף את זרועה של הממשלה, גובל בשיטות המתאימות למאפיה הסיציליאנית."