התאחדות התעשיינים: משרד התחבורה והחברות הקשורות אליו - מקום ראשון בתלונות היצרנים על העדפת תוצרת חוץ

דוד ארצי מגלה : מכרזים ממשלתיים בהיקף של כ-2.5 מיליארד דולרים לשנה מופנים לחברות בחו"ל. התוצאה - אובדן של כ-25 אלף מקומות עבודה לשנה בישראל; קורא לח"כים לאמץ את חוק "כחול-לבן"


00:00 ,19.12.2004 מאת: מערכת פורט2פורט

דוד ארצי מגלה : מכרזים ממשלתיים בהיקף של כ-2.5 מיליארד דולרים לשנה מופנים לחברות בחו"ל. התוצאה - אובדן של כ-25 אלף מקומות עבודה לשנה בישראל; קורא לח"כים לאמץ את חוק "כחול-לבן".
 
משרד התחבורה והחברות הקשורות אליו (רשות שדות התעופה, רכבת ישראל ומע"צ), מקום ראשון בתלונות היצרנים, (כ-25% מהתלונות), על העדפת תוצרת חוץ במכרזים ואפליה לרעה של התעשייה הישראלית. כך מסר דוד ארצי, יו"ר מטה כחול-לבן בהתאחדות התעשיינים וסמנכ"ל התעשייה האווירית, בהסתמכו על מדגם של כ-110 תלונות של תעשיינים שהופנו למטה כחול-לבן ב-6 השנים האחרונות.
 
ארצי מסר את הדברים לקראת יום כחול-לבן בכנסת שיערך ב-21 בדצמבר בהשתתפותם של יו"ר הכנסת חה"כ ראובן (רובי) ריבלין; מ"מ ראש הממשלה ושר התמ"ת, אהוד אולמרט; נשיא התאחדות התעשיינים, עודד טירה; יו"ר ההסתדרות החדשה, חה"כ עמיר פרץ ומאות תעשיינים ואורחים.
 
ארצי מציין כי מבדיקת מטה כחול-לבן בהתאחדות התעשיינים עולה כי במקום השני נמצא משרד הביטחון - כ-16% מהתלונות של התעשיינים שהגיעו למטה כחול-לבן הופנו נגד משרד זה על אפליה לרעה במכרזים והעדפת תוצרת חוץ; כ-15% מהתלונות הופנו נגד משרד הפנים והרשויות הקשורות אליו (רשויות מקומיות); כ-14% מתלונות התעשיינים הופנו נגד משרד האנרגיה והחברות הקשורות אליו (חברת החשמל ועוד) ואחוז דומה הופנה נגד משרד הבריאות; נגד המשרד לבטחון פנים (כולל משטרת ישראל) הופנו כ-7% מתלונות התעשיינים; נגד משרד התשתיות (כולל חברות הקשורות אליו) הופנו כ-4% מהתלונות; כ-2% מהתלונות הופנו נגד משרד השיכון; כ-2% נגד משרד האוצר; כ-1% נגד משרד החקלאות וכ-1% מתלונות התעשיינים על הפלייה לרעה במכרזים והעדפת תוצרת חוץ הופנה נגד משרד החינוך.
 
ארצי מעריך כי מכרזים ממשלתיים בהיקף של כ-2.5 מיליארד דולרים לשנה (לא כולל משהב"ט) מופנים לחברות בחו"ל במקום לחברות ישראליות. התוצאה - אובדן של כ-25 אלף מקומות עבודה לשנה.
 
לקראת יום כחול-לבן בכנסת קורא ארצי לחברי הכנסת לאמץ את חוק "כחול-לבן" שיסיר את האפלייה הקיימת בפועל, ויחייב משרדי ממשלה, חברות ממשלתיות ותאגידים סטאטוטורים לרכוש באמצעות מכרזים מוצרי כחול-לבן. ע"פ הצעת החוק, יחוייבו גופים אלו להתיר השתתפות במכרזים, אך ורק להצעות לרכישת מוצרים תוצרת הארץ – דהיינו טובין ש-51% מיצורו בוצע בישראל ו/או עבודות ושירותים ש-51% מהם מבוצעים ע"י ישראלים. כן יוכלו להשתתף במכרזים חברות שמדינותיהן חתומות על הסכמים ביליטרלים.
 
להערכתו, הדבר יביא ליצירתם של כ-80,000 מקומות עבודה חדשים. הצעת החוק קרוייה (Buy Israel Act), זהה לחוק הקיים בארה"ב "Buy American Act".
 
ארצי מדגיש כי החוק "קנה כחול-לבן" אינו פוגע בתחרות החופשית, אלא יחייב חברות בינלאומיות המשתתפות במכרזים ממשלתיים וציבוריים, לשתף את התעשייה המקומית. זהו אמצעי לגיטימי לדעתו שיביא לרכישת ידע ונסיון בקרב התעשייה בארץ, ובטווח הארוך יאפשר לתעשייה הישראלית להגביר הסיכויים לזכות במכרזים ובפרוייקטים ממשלתיים בחו"ל. חוק כזה, אומר יו"ר מטה כחול-לבן בהתאחדות התעשיינים יתן גם הזדמנות הוגנת למפעלים קטנים, יעילים ותחרותיים, שאין להם "מטריה" גלובלית, להשתתף במכרזים ממשלתיים.
 
לדעת ארצי חוק כזה, יחייב שינויים בקוד הרכישות הממשלתיות. שינויים שלא יפגעו במשק ולא בתעשיות אחרות. חוק דומה קיים בארה"ב, בגרמניה, בספרד, ובמדינות אחרות.