התאחדות התעשיינים: חברות הפארמה הרב לאומיות שמייבאות לישראל מסלפות את העובדות ומטעות את הציבור

ראשי תעשיית הפרמצבטיקה בהתאחדות התעשיינים מאשימים: חברות הפארמה הרב לאומיות שמייבאות לישראל מסלפות את העובדות ומטעות את הציבור - השקעות המו"פ של חברות התרופות הישראליות דווקא הולכות וגדלות - צפוי גידול של כ-7% השנה; הניסויים הקליניים בארץ פחתו רק בשל האטר


00:00 ,07.11.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
ראשי תעשיית הפרמצבטיקה בהתאחדות התעשיינים מאשימים: חברות הפארמה הרב לאומיות שמייבאות לישראל מסלפות את העובדות ומטעות את הציבור - השקעות המו"פ של חברות התרופות הישראליות דווקא הולכות וגדלות - צפוי גידול של כ-7% השנה; הניסויים הקליניים בארץ פחתו רק בשל האטרקטיביות של מדינות מזרח אירופה ולא בשל העדר הגנה על קניין רוחני.

חברות הפארמה הרב לאומיות שמייבאות לישראל מסלפות את העובדות ומטעות את הציבור. כך טוענים ראשי תעשיית הפרמצבטיקה בהתאחדות התעשיינים.

יוסי אריה, מנהל איגוד הכימיה והפרמצבטיקה בהתאחדות התעשיינים, מציין כי בניגוד לטענת חברות יבוא התרופות, השקעות המו"פ של תעשיית הפרמצבטיקה הישראלית דווקא הולכות וגדלות וכי בשנת 2004 צפויה תעשיית הפרמצבטיקה בישראל להשקיע 246 מיליוני דולרים במחקר ופיתוח – מהווה גידול של כ- 7% לעומת אשתקד. גם ההשקעות של חברות הפרמצבטיקה ברכוש קבוע ובתשתיות תעשייתיות צפויות לגדול השנה בכ- 13% ולהסתכם בכ- 175 מיליוני דולרים.

אריה מציין כי בעשור האחרון גדלו פי 4 השקעות המו"פ של החברות הישראליות בתעשייה כולה ללא מענקי המדען הראשי.

יצויין כי חברות הפארמה טוענות כי בשל העדר הגנה על קניין רוחני, הולכות ופוחתות השקעות המו"פ בישראל.

אריה טוען כי אין כלל קשר בין הגנת קניין רוחני להשקעות מו"פ ולראיה, למרות העובדה שבאירופה אימצו גישה נוקשה המעניקה הגנה מרחיבה במיוחד, היקף ההשקעות בתחום הפרמצבטיקה בשנים האחרונות באירופה קטן באופן משמעותי. בשנת 1990 ההשקעות במחקר ובפיתוח בתחום הפרמצבטיקה בארה"ב עמדו על 4.9 מיליארד דולר, ובאירופה 7.2 מיליארד דולר. בשנת 2001 ההשקעות בארה"ב צמחו ל- 23.7 מיליארד דולר, ואילו באירופה רק ל- 16.9 מיליארד דולר.

"נוסף על כך, חברות פרמצבטיות רב-לאומיות בהן אוונטיס, נוברטיס, BASF, באייר ופרמסיה אשר היו ממוקמות באירופה, מעבירות את חטיבות המחקר וההנהלה לארה"ב, למרות ששם אין כלל הגנת קניין רוחני אלא הגנת בלעדיות שיווקית המוגבלת ל- 5 שנים בלבד", אמר יוסי אריה.

אריה טוען כי אמנם ישנה ירידה קטנה במספר הניסויים הקליניים בארץ, אך הסיבה לכך אינה כטענת חברות הפארמה בשל "העדר הגנת קניין רוחני בישראל", אלא בראש ובראשונה בשל העלות האטרקטיבית שמציעות מדינות מזרח אירופה – כאשר השיקול המרכזי של החברות המשקיעות הינו כלכלי ולא ערכי.

"זאת ועוד", אומר אריה, "מדינות מזרח אירופה ומזרח אסיה – סין והודו וכן דרום אפריקה הפכו להיות המתחרות העיקריות שלנו בביצוע המחקרים הקליניים כאשר הסיבות הן : מהירות מתן האישורים באותן המדינות, קצב גיוס החולים, פוטנציאל הגיוס לניסויים הקליניים, בירוקרטיה פחותה, עלות זולה יותר של הניסוי בשל המשכורות הזולות שם, אי התחייבות החברות, בניגוד לישראל, לספק את המוצר או התרופה מעבר לתקופת הניסוי ועוד".

מנהל איגוד הכימיה והפרמצבטיקה בהתאחדות התעשיינים טוען כי חברות הפארמה הרב לאומיות היבואניות, מבצעות ניסויים קליניים בישראל. לטענתו, החברות הללו מקבלות איכות ניסויים גבוהה ביותר וכי מטרת הניסויים הקליניים, בדרך כלל, אינה למדע בסיסי אלא משמשת כהכנה שיווקית למוצרים שייכנסו לשוק בעתיד, וכן למטרת היכרות עם הרופאים על מנת שתחילת רישום התרופות תהיה חלקה.

"חשוב לציין", אומר אריה, "כי כניעה לדרישות החברות היבואניות תהווה מכה קשה הן למשק הבריאות והן לתעשיית התרופות בישראל. כל שנה נוספת של מתן הגנה מעכבת רישום תכשירים גנריים, בכניסת השוק לתחרות ובירידת מחירי התרופות".

לדבריו, לכניסת התרופות הגנריות לשוק השפעה רבה על משק הבריאות שכן התרופות מהוות כמחצית מסל הבריאות. כל שנה נוספת של הגנה משמעה פחות משאבים אשר יתפנו לתרופות וטכנולוגיות חדשות בסל הבריאות ובעלות נוספת בשל מחירי התרופות אשר ישארו גבוהים.

אריה הוסיף כי מהלך כזה יביא לנזקים כבדים לתעשייה הפרמצבטית הישראלית. מניעה מיצרני התרופות לרשום ולשווק תרופות גנריות בארץ ובחו"ל, תביא להפסדים של עשרות מיליוני דולרים לתעשייה, יקטין את השקעותיה בישראל ויביא בוודאות לפיטורי עובדים בשוק המקומי.

"מתן תקופת הגנה ארוכה ובלתי מוצדקת, יביא את החברות הישראליות להעביר מו"פ וקווי ייצור לחו"ל, דבר אשר יביא לאובדן יצירת מקומות עבודה פוטנציאליים ולפיטורי עובדים".

ראשי תעשיית הפרמצבטיקה בהתאחדות התעשיינים קוראים שוב לממשלה לדחות על הסף את הדרישות של חברות הפארמה הרב לאומיות שמייבאות לישראל בדבר העדר הגנה נאותה על קניין רוחני בארץ, ולא ללכת שולל אחר טעוני השווא שלהן.