היום יחתם הסכם פנסיה מקיפה בין ההסתדרות לבין התאחדות התעשיינים לעובדים החדשים בתעשייה

בין העקרונות – גמישות מירבית באפשרויות הבחירה; השכר של העובדים יבוטח בביטוח פנסיוני כאשר לפחות 80% מהשכר הממוצע במשק (כ- 5,600 שקל) חייב להיות מבוטח בקרן פנסיה מקיפה חדשה


00:00 ,16.08.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

בין העקרונות – גמישות מירבית באפשרויות הבחירה; השכר של העובדים יבוטח בביטוח פנסיוני כאשר לפחות 80% מהשכר הממוצע במשק (כ- 5,600 שקל) חייב להיות מבוטח בקרן פנסיה מקיפה חדשה
 
הסכם פנסיה מקיפה יחתם היום אחה"צ (16/8/05) בין ההסתדרות לבין התאחדות התעשיינים לעובדי התעשייה החדשים המצטרפים למפעלים החברים בהתאחדות התעשיינים ואין להם כיום הסדר ביטוחי אחר. על ההסכם חתמו עופר עיני, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות ואלי יפה, מנכ"ל חישולי כרמל ויו"ר ועדת העבודה של התאחדות התעשיינים.
 
יפה מציין כי ההסכם נחתם מתוך רצון התעשיינים לדאוג לעתיד עובדי התעשייה וכן בשל שינויי חקיקה ורפורמות בביטוח הפנסיוני. הסכם הפנסיה החדש מחליף את הסכם הפנסיה האחרון שנחתם בשנת 1979. "כתוצאה מכניסת גופים נוספים לענף הפנסיה ושינויי החקיקה והרפורמות מאז 1979, היה צורך", אומר יפה, "לעדכן את ההסכם".
 
לדבריו, ההסכם בין הצדדים מצביע על כך שהתאחדות התעשיינים וההסתדרות העדיפו לפתור בהסכמים את הנושאים הקשורים ביחסי העבודה וזכויות העובדים, על פני חקיקה. הצדדים הסכימו בינהם לפנות במשותף לשר התמ"ת להוצאת צו הרחבה לכלל העובדים בתעשייה (ולא רק לעובדים במפעלים החברים בהתאחדות התעשיינים).
 
אלי יפה ציין שבהסכם ישנה הבטחת גמישות מירבית, כך שבניגוד לעבר אין בו בחירה בקרן או קרנות מסוימים והגמישות מתבטאת בבחירת סוג הביטוח, הגופים המבטחים ואפשרויות הביטוח, כולל סוגי מפעלים ורמות השכר השונות.
 
עוד הוחלט בין הצדדים על ביטוח השכר של העובדים בביטוח פנסיוני, כאשר לפחות 80% מהשכר הממוצע במשק (כ-5,600 שקל) חייב להיות מבוטח בקרן פנסיה מקיפה חדשה, הכוללת ביטוח קצבה לעת זיקנה, ביטוח שארים וביטוח אי כושר עבודה. לגבי שכר העולה על 80% מהשכר הממוצע במשק , נקבעו אפשרויות גמישות יותר, אם כי המלצת הצדדים לעובדים היא לבטח בקרן פנסיה חדשה את השכר עד תקרה של כפל השכר הממוצע במשק (עד כ- 14,000 שקל).
 
בנוסף הוחלט על תשלומי חלק הפיצויים לקרנות הפנסיה ולקופות הביטוח, שיבואו במקום פיצויי פיטורין לגבי חלק השכר והתקופות בגינן הופרשו הכספים. ההפרשה לקרן פנסיה בשיעור של 6% מהשכר תבוא במקום 72% מפיצויי הפיטורין.
המעביד רשאי להפריש את כספי השלמת הפיצויים (בשיעור של 2.33% מהשכר) לקרן פיצויים על שם העובד. במקרה כזה יבואו ההפרשות לקרן במקום 28% מפיצויי הפיטורין.
 
נושאים נוספים שסוכמו הם ביטוח מנהלים – הוגדרה האפשרות של ביטוח העובדים בתוכניות ביטוחי מנהלים ונקבע כי עלות ההפרשות למעסיק בביטוח מנהלים, לא תעלה על עלות ההפרשות בקרן הפנסיה. וכן, פרישה לנכות – הוסדרו הליכי הפרישה של עובדים שאיבדו את כושר עבודתם. נקבע כי עובד הפורש מעבודתו כתוצאה מנכות זמנית, יהיה זכאי לקבלת תנאי פרישה לפי ההסדרים המוסכמים הקיימים במפעל, אם קיימים.
 
הצדדים הקימו מנגנונים פריטטיים, וועדות מעקב משותפות שיפעלו בהסכמה לפתרון בעיות וחילוקי דעות ברמת המפעל.
 
ההסכם יחול על עובדים המועסקים במפעלים שהם חברי התאחדות התעשיינים, למעט עובדים שביום כניסת ההסכם לתוקף יש להם הסדר ביטוחי בקרן פנסיה או בביטוח מנהלים, או לחברים בקופות גמל על פי חוזה עבודה. ההסכם לא חל גם על עובדים המתקבלים לעבודה במפעלים בהם יש הסכם או הסדר קיבוצי אחר לביטוח מנהלים או לביטוח בקרן פנסיה.
 
עובדים בענפי האלקטרוניקה, התוכנה, הביוטכנולוגיה, תקשורת, אופטיקה ואלקטרו - אופטיקה וכן עובדים בכירים המועסקים בהסכם אישי ועובדים בתפקידי ניהול וכן עובדים במפעלים בהם ההסתדרות אינה ארגון יציג, יהיו רשאים לבקש מהמעסיק לבטח את משכורתם בלי שתחול עליהם המגבלה לגבי ביטוח הרובד הראשון הפנסיה המקיפה.