ברוש מזהיר מפני העלאת שכר המינימום בתעשייה

נשיא התעשיינים מזהיר כי העלאת שכר המינימום תדחוף את השכר כלפי מעלה, אך לא שולל מו"מ בנושא מומחה ליחסי עבודה: אין סכנה לכושר התחרות של ישראל בשווקים הבינ"ל כי עלות העבודה ברמות הנמוכות יוצרת מרווח גדול מספיק להעלאת שכר המינימום


00:00 ,27.11.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא התעשיינים מזהיר כי העלאת שכר המינימום תדחוף את השכר כלפי מעלה, אך לא שולל מו"מ בנושא מומחה ליחסי עבודה: אין סכנה לכושר התחרות של ישראל בשווקים הבינ"ל כי עלות העבודה ברמות הנמוכות יוצרת מרווח גדול מספיק להעלאת שכר המינימום 
 
נשיא התעשיינים, שרגא ברוש, אמר כי הוא ויו"ר מפלגת העבודה, ח"כ עמיר פרץ, מסכימים על רוב הנושאים החברתיים-כלכליים ורק סוגיות מועטות נמצאות במחלוקת ביניהם. עם זאת, הביע ברוש חשש שהעלאת שכר המינימום, כהצעת פרץ, תדחוף את השכר כלפי מעלה ותפגע ביכולתם של המפעלים למכור את מוצריהם.
 
ברוש קרא להידברות בנושא ולא לחקיקה. נשיא התעשיינים דיבר בכנס של ארגון העבודה הבינלאומי  (ILO) על הדרכים להבטיח גלובליזציה הוגנת. הכנס ננעל בסוף השבוע בת"א והתקיים בשיתוף עם האגודה הישראלית לחקר יחסי עבודה, משרד התמ"ת, קרן פרידריך אברט הגרמנית הפועלת בישראל, ההסתדרות והתאחדות התעשיינים.
 
ברוש הוסיף ואמר: "גם אני רוצה שירוויחו יותר. אך התוספת בשכר המינימום תהיה בנוסף להשלמת הכנסה וליתר ההטבות הסוציאליות והדבר יביא בהכרח לדחיפת השכר למעלה, גם ברמה של 15 אלף שקלים. הרי בסופו של דבר, המפעלים - שרובם קטנים ובינוניים - צריכים למכור את תוצרתם ונשאלת השאלה האם יהיה קונים למוצריהם והאם הם לא ייאלצו לעבור למקום אחר. שגינו בעבר שלא היינו ערים לחקיקה בנושא ולא חתמנו על הסכם עם ההסתדרות. בכל מקרה, הידברות בנושא יחסי עבודה עדיפה על חקיקה ואני מזמין את פרץ לדבר על כך". 
 
ברוש ציין, כי השכר הממוצע בתעשייה הוא גבוה יחסית, כ-9,800 שקלים לעובד, אך בכל זאת חסרים ידיים עובדות. כך למשל, באזור המרכז לבדו חסרים כיום כ-3,000 עובדים. ברוש טען עוד, כי התשובה לבעיות שנובעות מהשתלבות ישראל בתהליך הגלובליזציה היא הכפלת הייצוא, הגברת הפריון וכניסה לנישות. לדבריו, ניתן להגדיל את היקף התפוקה התעשייתית המיועדת לייצוא משיעור של 30%-45% כיום לשיעור של 55%-60% דבר שיביא להכפלת התל"ג לנפש ל-30 אלף דולר תוך עשור.
 
ד"ר רובי נתנזון, יו"ר המכון למחקר כלכלי וחברתי ומומחה ליחסי עבודה, אמר בכנס, כי אין לחשוש מהעלאת שכר המינימום ובתנאי שהדבר יעשה בצורה כלכלית ולא מלאכותית. לדבריו, נטל המס על רמות השכר הנמוכות הוא נמוך ביותר ועלות העבודה יוצרת מרווח גדול מספיק להעלאת השכר מבלי לפגוע בכושר התחרות של ישראל בשווקים הבינלאומיים. 
 
ד"ר נתנזון הביע תמיכה בהתערבות ממשלתית בשוק העבודה, אך לא ע"י יצירת מקומות עבודה, אלא באמצעות תמיכה במעסיקים, כולל סבסוד עבודה למועסקים מקבוצות חלשות, כמקובל במדינות אירופה. כן הציע נתנזון להפעיל תוכנית לתמיכה במשפחות קטנות עם ילדים, על מנת לעודד יציאת אמהות לשוק העבודה ויצירת מפרנס שני שבמשפחה, דבר שיחלץ משפחות אלה מקו העוני.