ברוש מאשים: האוצר לא עומד בהסכמים לפיצוי בדרום

נשיא התאחדות התעשיינים שב ומאשים את שר האוצר רוני בר און ב"ניהול כושל" וטוען: 35 אלף עובדים בדרום לא יקבלו שכר ו-4,000 עסקים עלולים לקרוס. האוצר בתגובה: התקנות נמצאות בהליך אישור מזורז


00:00 ,03.02.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא התאחדות התעשיינים שב ומאשים את שר האוצר רוני בר און ב"ניהול כושל" וטוען: 35 אלף עובדים בדרום לא יקבלו שכר ו-4,000 עסקים עלולים לקרוס. האוצר בתגובה: התקנות נמצאות בהליך אישור מזורז
 
נשיאי לשכת התאום בראשותו של שרגא ברוש, יו"ר לשכת התאום, מתחו היום ביקורת חריפה על התנהלותו של שר האוצר רוני בר-און במסיבת עיתונאים מיוחדת שכינסו בת"א בה השתתפו שרגא ברוש - יו"ר לשכת התאום ונשיא התאחדות התעשיינים; אלי גונן - נשיא המלונאים ויהודה טלמון - נשיא לשכת ארגוני העצמאים. זאת בעקבות אי עמידת האוצר בהסכמים לפיצוי מעסיקים ועובדים בדרום.
 
ראשי המגזר העסקי האשימו את שר האוצר בכך שהוא מקריב את תושבי הדרום על מזבח הפוליטיקה  וכי הוא מבקש לנצל את הבחירות כדי  לדחות או לא לשלם כלל את תשלום הפיצוי המגיע כדין לעובדים ולמעסיקים בדרום.
 
ראשי המגזר העסקי טענו שבר-און בניהולו הכושל, אינו מסוגל להוציא לפועל אפילו את הסכם הפיצויים בדרום, דבר שיביא לכך ש-35 אלף עובדים בדרום שנעדרו מעבודתם כדין בגין המצב הביטחוני, לא יקבלו שכר של כמעט חודש ימים, ו-4,000 עסקים עלולים לקרוס על כל המשתמע מכך.
 
נשיאי לשכת התאום האשימו את שר האוצר ומשרד האוצר בכך שהם מפקירים את העובדים ואת המעסיקים בדרום, כאשר הם משאירים את המעסיקים ללא יכולת לשלם שכר. זאת בהעדר פיצוי על  הנזקים שנגרמו להם במבצע 'עופרת יצוקה'.
 
ראשי המגזר העסקי טענו, כי למרות ההסכמה על עקרונות הפיצוי לעובדים ולמעסיקים בדרום, אליה הגיעו הצדדים לפני יותר מ- 11 ימים - האוצר "גורר רגליים" וטרם העביר את התקנות הנדרשות לוועדת הכספים של הכנסת למימוש הסכם הפיצוי.
 
נשיאי לשכת התאום הוסיפו וטענו, כי בניגוד למלחמת לבנון השנייה - בה ניתן פיצוי בגין מניעת רווח או הפסד שנגרם לעסק, הרי שכיום המצב קשה שבעתיים, זאת בשל המיתון במשק ומצוקת האשראי העמוקה, לכן תמוהה התמהמהות האוצר הדוחה את החתימה על הסכם הפיצוי למעסיקים בדרום.
 
ראשי המעסיקים טענו, כי מצב זה יוביל לכך שעשרות אלפי העסקים והמפעלים בדרום לא יוכלו לקבל מקדמות על חשבון הסדר הפיצוי. דבר שיקשה עוד יותר על יכולת ההישרדות שלהם.
 
המשמעות תהיה - אלפי עסקים עלולים להיכנס לסחרחורת עסקית, שעלולה להביא את חלקם למציאות של חדלות פירעון ואף לסגירת העסק. ראשי הארגונים הכלכליים טענו, כי שר האוצר לא עומד בסיכומים ומבטא בכך תרבות שלטונית קלוקלת שצריכה לעבור מהעולם.
 
"למרות שחלק מהמגזרים הגיעו להסכמות על הסדר הפיצוי עם המוסמך ברשות המסים – ביטל משרד האוצר את ההסכמות", טענו ראשי המעסיקים.
 
עוד טענו ראשי המעסיקים, כי למרות סיכום של ראש אגף התקציבים באוצר, כי התקנות יעברו לוועדת הכספים של הכנסת עד 31 בינואר 2009 על מנת שניתן יהיה לשלם שכר לעובדים, גם בגין ההיעדרות בשל המבצע, התקנות טרם הושלמו.
 
עוד טענו ראשי המעסיקים, כי למרות שבמלחמת לבנון השנייה ישבו המעסיקים ההסתדרות והאוצר, 4 ימים רצופים וסגרו הסכם, האוצר מושך עתה זמן ולא מסוגל להעביר את התקנות. זאת למרות שעברו יותר מ-11 יום מאז שסוכמו ההסכמות העקרוניות בין הצדדים..
 
 
תגובת משרד האוצר לטענות התאחדות התעשיינים
 
מיד עם תום המערכה בדרום גיבש משרד האוצר יחד עם ההסתדרות והתאחדות התעשיינים הסכם בנושא הפיצויים לעובדים ולמעסיקים בשל המצב הביטחוני. יצוין כי ההסכם היה לשביעות רצונם של כל הצדדים. 
 
יחד עם זאת לבקשת התעשיינים, הוחלט לבחון פתרונות ייעודיים לסקטורים ייחודים: מפעילי אולמות אירועים, תיירות, חקלאות וקבלנים. משרד האוצר הגיש חלופות מקצועיות לנציגים הרלוונטיים של כל סקטור  ואנו ממתינים לתגובתם.
 
התקנות עצמן הועברו לפני כשבוע למשרד המשפטים והן נמצאות בהליך אישור מזורז מתוך כוונה להביא לאישורן בוועדת הכספים בהקדם האפשרי.