ברוש ועיני יחתמו היום על הסכם המסדיר שימוש פרטי במחשב במקום העבודה

ההסתדרות והמעסיקים יחתמו היום על הסכם קיבוצי במגזר הפרטי המסדיר את הזכות לפרטיות של העובד לגבי שימושיו האישיים במחשב במקום העבודה. יפנו בקרוב לשר התמ"ת בבקשה לצו הרחבה


00:00 ,25.06.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

ההסתדרות והמעסיקים יחתמו היום על הסכם קיבוצי במגזר הפרטי המסדיר את הזכות לפרטיות של העובד לגבי שימושיו האישיים במחשב במקום העבודה. יפנו בקרוב לשר התמ"ת בבקשה לצו הרחבה
 
ההסתדרות ולשכת התיאום של הארגונים הכלכליים הגיעו להסכם קיבוצי במגזר הפרטי, המסדיר את זכות הפרטיות של העובד בשימושיו האישיים במחשב במקום העבודה. מדובר בהסכם חדשני, שכן ישראל היא מהמדינות הראשונות שבה ארגון עובדים וארגון מעסיקים חותמים על הסכם בנושא זה.
 
יו"ר לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים, שרגא ברוש, ויו"ר ההסתדרות, עופר עיני, יקיימו היום טקס חתימה על ההסכם בבית התעשייה בת"א. ברוש אמר היום כי "כל מי שיעיין בהסכם בנושא מורכב זה ישתכנע, כי הסכמה שהגיעו אליה הצדדים ליחסי העבודה עדיפה על חקיקה ולרוב גם על פסיקה. היא מאוזנת יותר, וסיכויי אכיפתה גבוהים יותר". עיני אמר, כי "זהו עוד הסכם במסגרת שיתוף הפעולה בשלוש השנים האחרונות בין ההסתדרות למעסיקים".
 
המו"מ על ההסכם נפתח בעקבות בקשת ביניים של עובדת, שהוגשה במסגרת תביעה בבית הדין האזורי לעבודה בת"א. המבקשת עתרה לפסילת העתקי הודעות דואר אלקטרוני שלה, שצורפו על ידי המעסיק, לצורך הוכחת הגנתו.
 
ביה"ד האזורי לעבודה בת"א פסק נגד העובדת בבקשת ביניים זו בטענה כי זכות הקניין של המעסיק גוברת על פרטיותו של העובד. העובדת ערערה לביה"ד הארצי לעבודה בירושלים. ההסתדרות והמעסיקים, כל גוף בנפרד, הצטרפו לתביעה כידידי בית המשפט, ואף הודיעו במהלך הדיונים על נכונותם להגיע להסכם בעניין זה. ביה"ד נעתר לבקשה ודחה את המשך הדיון.
 
ההסכם קובע כי בכפוף לאמור בו העובד יכול להשתמש במחשב במקום העבודה גם לצורך פעולות אישיות, שעליהן חל עקרון צנעת הפרט, ושאינן קשורות לעבודתו, בהיקף מידתי ובזמן סביר, בהתאם להוראות הדין ובהתאם לקבוע בהסכם. מאידך קובע ההסכם כי למעסיק יש זכות לקבוע כללי שימוש או אי שימוש במחשב במקום העבודה כמו גם כללים בעניינים שונים, כולל עניין הטכנולוגיה התואמת את צורכי העסק, שימוש בתוכנות שונות, פעולות ניטור, אימוץ כללי תקינה מוכרים בעניין בטחון המידע וכדומה. כללי השימוש יהיו לצורכי הגשמת מטרות העסק ולתכלית ראויה, ויובאו לידיעת העובדים. המעסיק לא יעשה במידע האישי, שיעלה כתוצאה מכללים אלה, שימוש הפוגע בכבוד ובצנעת הפרט של העובד.
 
ההסכם אף קובע, כי המעסיק רשאי לערוך בדיקה במחשבו של העובד, אם מתעורר חשד שנעשה שימוש המנוגד לחוק או שיש בו כדי לפגוע בעסק. אולם הבדיקה תהיה במידה ראויה וסבירה, לפרק זמן סביר ותוך צמידות למטרה. לכל כניסה לתיבת דואר אישית במסגרת הבדיקה, הנושאת כתובת עם שם העובד בלבד ולקבצים האישיים שלו, נדרשת הסכמה מפורשת מצד העובד, ואם ביקש זאת העובד, יעשה הדבר בנוכחותו. השימוש במידע האישי שנאסף בבדיקה יתבצע תוך פגיעה פחותה בפרטיות העובד.
 
בהסכם מפורטים ההליכים ליישוב חילוקי דעות בעניין זה בין המעסיקים לעובדים. נקבע, כי יוקמו שתי ועדות משותפות: האחת, לברור מחלוקות בין מעסיק לעובד, והשנייה, לגבי הפרשנות המשפטית של ההסכם. עובדים ומעסיקים יוכלו לפנות לוועדה לבירור מחלוקות, ואם לא תושג במסגרתה הסכמות, יכול כל אחד מהצדדים לפנות לבית הדין.
 
ההסתדרות והמעסיקים יפנו בקרוב לשר התמ"ת בבקשה ליתן צו הרחבה להסכם, כך שיחול על כלל העובדים והמעסיקים בישראל, כולל על המדינה כמעסיק.