ברוש: המועצה הכלכלית-חברתית נדונה לכישלון

נשיא התאחדות התעשיינים מסר לקראת כנס המי"ל כי ב-10 השנים האחרונות אבדו למשק יותר מ-15 מיליון ימי עבודה בגין 600 שביתות


00:00 ,22.10.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא התאחדות התעשיינים מסר לקראת כנס המי"ל כי ב-10 השנים האחרונות אבדו למשק יותר מ-15 מיליון ימי עבודה בגין 600 שביתות
 
הקמת המועצה הכלכלית חברתית נדונה לכישלון מראש, אם הממשלה לא תפעל בשת"פ ותאום, אלא תנסה לכפות עמדתה על המעסיקים וההסתדרות. כך טוען שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, לקראת כנס המי"ל שייפתח מחר.
 
ברוש סבור, כי אם לא יהיה שוויון והדדיות בין הצדדים המועצה הכלכלית חברתית תיכשל מראש.
 
עוד אמר, כי המועצה צריכה להיות גוף עם "עם שיניים" שיתייחסו אליו ברצינות, שיקבע יעדים חברתיים וכלכליים ושיציע אסטרטגיה רב-שנתית בתחומים אלו. אסטרטגיה אשר תובא בפני מקבלי ההחלטות.
 
נשיא התאחדות התעשיינים ציין כי בכוונתו להביא בפני המועצה לכשתוקם את המלצות ועדת המומחים בראשותו של פרופ' צביקה אקשטיין שהוקמה בהתאחדות התעשיינים. זאת מתוך מטרה שהמלצות אלו יוגדרו ויאומצו במשותף ע"י כל הצדדים במועצה.
 
ההמלצות כוללות אימוץ יעד של חוסן כלכלי (צמיחה של יותר מ-3% בתוצר לנפש בשנה), לצד יעד של חוסן חברתי (שיעור המשתכרים שכר חודשי במשרה מלאה ושכר לשעה הנמוכים משכר המינימום - יהיה אפסי תוך 5 שנים) והגדלת שיעור התעסוקה (במשך 5 שנים ב-8%).
 
ברוש מסר כי ב-10 השנים האחרונות אבדו למשק יותר מ-15 מיליון ימי עבודה בגין 600 שביתות, זאת במידה רבה בשל חוסר שיתוף הפעולה וחוסר תיאום בין ההסתדרות והמעסיקים. מדובר בעידן בו ההסתדרות בראשותו של עמיר פרץ זנחה את ההסכמות וההסכמים ופנתה לחקיקה חד צדדית.
 
נשיא התאחדות התעשיינים הוסיף כי השותפות בינו לבין עופר עיני, יו"ר ההסתדרות, הביאה לירידה דרסטית במספר ימי העבודה שאבדו למשק בשל שביתות.
 
כך למשל, בשנת 2005 מספר ימי העבודה שאבדו למשק בגין שביתות ירד ב-80%, מ-1.224 מיליון יום בשנת 2004, לכ-244 אלף יום אשתקד.
 
להערכתו, גם בשנת 2006 נמשכת מגמה זו וצפויה, כנראה, ירידה נוספת של עשרות אחוזים. ברוש ציין כי החל משנת 2008 יחליטו המעסיקים וההסתדרות במשותף על המשך עדכון שכר המינימום.
 
בהתייחסו לרפורמה הצפויה בחברת החשמל טוען ברוש, כי מדובר "במבחן של המדינה" וכי יש לעשותה תוך דאגה לשמירת זכויותיהם של העובדים אך מבלי שהם "יחזיקו את מדינת ישראל בגרונה" וימנעו את התפתחותה במשק מודרני ויעיל.