איגוד לשכות המסחר קיים כנס חירום

בכנס, בהשתתפות כ-25 ארגונים עסקיים, הועלו טענות קשות נגד הסדר הפיצוי. המשתתפים טענו כי מדובר בהסדר כושל שאין בו כדי לתת מענה לנזקים האמיתיים שנגרמים למגזר העסקי בצפון ובעיקר לעסקים הקטנים והבינוניים


00:00 ,13.08.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

בכנס, בהשתתפות כ-25 ארגונים עסקיים, הועלו טענות קשות נגד הסדר הפיצוי. המשתתפים טענו כי מדובר  בהסדר כושל שאין בו כדי לתת מענה לנזקים האמיתיים שנגרמים למגזר העסקי בצפון ובעיקר לעסקים הקטנים והבינוניים
 
איגוד לשכות המסחר קיים ביום חמישי האחרון כנס חירום למען העסקים בצפון שנפגעו מהלחימה, במסגרתו השתתפו כ-25 ראשי ארגונים עסקיים שהעלו טענות קשות נגד הסדר הפיצוי. במפגש לקחו חלק נציגים מכל קשת מגזר המסחר והשירותים בארץ ובעיקר מאזור הצפון: איגוד המוסכים הארצי, ארגון חברות ההסעה, איגוד התכשיטנים, ארגון חברות ההשכרה והליסינג, הסתדרות הרוקחים, לשכת יועצי המס, איגוד האדריכלים, ארגון גני הילדים הפרטיים ועוד.
 
בנוסף השתתפו נציג הכנסת ח"כ סטס מיסז'ניקוב, חבר בוועדת הכספים ויו"ר השדולה לעסקים קטנים של הכנסת, ומשה כהנא, מנהל אגף איגוד מקצועי בהסתדרות העובדים הלאומית.
 
על פי הכנס, ההרגשה הכללית הרווחת בארגוני המעסיקים היא שמשרד האוצר והממשלה מנותקים מהמציאות הקשה בצפון הארץ ומקבלים החלטות הפוגעות בעסקים בצפון. כל המשתתפים היו בדעה שהסדר הפיצוי שנעשה על ידי לשכת התאום של הארגונים הכלכליים הוא הסדר כושל שאין בו כדי לתת מענה לנזקים האמיתיים שנגרמים למגזר העסקי בצפון ובעיקר לעסקים הקטנים והבינוניים. לטענתם, עסקים רבים נמצאים על סף קריסה מוחלטת, כיוון שתזרים המזומנים מבוסס על מחזור חודשי.
 
לטענתם, ההסדר משיג מטרה אחת והיא תשלום שכר לעובדים שנעדרו, אך מהווה אפליה חמורה של בעלי העסקים עצמם, "הדבר מהווה סטירת לחי לעובדים שנשארו לעבוד ולספק שירותים". לעניין קרן ההלוואות, ציינו המשתתפים כי, היא יכולה להיעשות רק כפעולת השלמה אך היא איננה בגדר תחליף לפיצוי הולם.
 
ביקורתם של המשתתפים כוונה במיוחד כנגד המצב שנוצר כתוצאה מההסדר לפיו, הם אלה שצריכים לשאת בנטל המלחמה לעומת עסקים הנמצאים באזורים שאינם בקו האש. ביקורת חריפה במיוחד הטיחו נציגי הארגונים על כך שהאוצר לא קיים עימם דיון ישיר בכל הנוגע להסדר שחל על האזור אותו הם מייצגים.
 
חבר הכנסת מיסז'ניקוב אמר בתגובה לטענות הקשות כי הסכם הפיצוי שהושג עד כה אינו טוב, ונקבע רק כדי לפצות על קריאת הזעם שעלתה מהצפון. לדבריו, "אסור להפקיר פצועים בשטח. אם הממשלה תזניח עכשיו את המגזר העסקי בצפון ובדרום, ביום שלאחר המלחמה המצב יהיה חמור בהרבה".  חבר הכנסת הבטיח שכחבר בוועדת הכספים הוא יפתח את הנושא מחדש ולא יאשר את ההסכם לחודש אוגוסט, ללא מציאת פיצוי נאות לכלל בעלי העסקים.
 
לדברי משה כהנא, מנהל אגף איגוד מקצועי בהסתדרות העובדים הלאומית, "ראוי כי במצב שכזה השלטון ישתף בפתרון הבעיה את כל הגורמים הנוגעים בדבר. לא תתכן התעלמות מגורמים בעלי משמעות במשק. ההסתדרות הלאומית דואגת להישגי העובדים, אך בד בבד היא רואה כצורך חשוב לא פחות לשמור על מקומות העבודה. ההסדר אינו נותן מענה לבעלי העסקים האמורים, קיים חשש כבד מאוד כי מקומות עבודה אלו ייסגרו כתוצאה מאי יכולתם לעמוד בתנאים שנוצרו ומאי מתן תשומת לב השלטונות למצבם המיוחד."
 
לדברי עודד פלר, נשיא לשכת המסחר והתעשייה של חיפה והצפון, "אין יום הדומה בנזקיו ליום הקודם וכל יום שעובר מחריף את הנזקים. היכולת לקיים נורמת עבודה בחיפה מאוד נמוכה. צפונה יותר, בשלומי ובקריית שמונה, אין אנשים כמעט, אין מידע לגבי פיצוי ואין מי שידרוש פיצוי".
 
אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר אמר כי אי הצדק בהסדר בולט ביותר. "ממשלת ישראל לא יכולה לקבל זאת ואנו מצפים שהאוצר ישלים את פרטי ההסדר במסגרת הדיונים על הפיצויים לחודש אוגוסט".