איגוד לשכות המסחר: צעדים משפטיים נגד השינויים ביחסי העבודה בעסקת החבילה

לטענת האיגוד יו"ר ההסתדרות הפר הסכם שנחתם בין הסתדרות ללשכת התאום של הארגונים הכלכליים לפיו כל שינוי ביחסי עבודה במשק יכול להיעשות רק בדרך של הסכמים בין שני הצדדים


00:00 ,17.05.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

לטענת האיגוד יו"ר ההסתדרות הפר הסכם שנחתם בין הסתדרות ללשכת התאום של הארגונים הכלכליים לפיו כל שינוי ביחסי עבודה במשק יכול להיעשות רק בדרך של הסכמים בין שני הצדדים
 
אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, אמר בדיון חירום שקיימה ביום חמישי שעבר נשיאות איגוד לשכות המסחר, כי האיגוד ינקוט בצעדים משפטיים כנגד השינויים ביחסי העבודה אשר עופר עיני דרש לכלול בעסקת החבילה.
 
זאת נוכח העובדה שיו"ר הסתדרות הפר הסכם שנחתם בין הסתדרות ללשכת התאום של הארגונים הכלכליים לפיו כל שינוי ביחסי עבודה במשק יכול להיעשות רק בדרך של הסכמים בין שני הצדדים. לדבריו, הצדדים התחייבו שלא לקדם או לתמוך בהצעות חוק פרטיות או ממשלתיות שעניינן נושאים הקשורים לתחום יחסי העבודה מבלי שתהיה הסכמה משותפת של שני הצדדים.
 
לין הדגיש כי חלק גדול מדיני העבודה מועבר לתחום המשפט הפלילי. "מעסיקים הופכים להיות חשודים בפלילים, עובדים מקבלים מרחב חדש לצורך הגשת תביעות מול המעסיקים. ההסתדרות מעצימה את שליטתה על המגזר העסקי ומשפרת את כוחה לחדור פנימה גם אל מפעלים ועסקים קטנים ובינוניים לשם שליטה על יחסי העבודה.  וזה רק מעט מן המוצע."
 
לדבריו, "עסקת החבילה והתוכנית הכלכלית נועדו להאיץ את הפעילות העסקית, ואילו חבילת החקיקה בתחום יחסי העבודה הנדרשת על ידי עיני תשיג תוצאה הפוכה. היא תמאיס לעשות עסקים בישראל ותפגע קשות בכלכלה הישראלית. חברות זרות ורב לאומיות ישקלו פעמיים אם לפתוח בישראל עסקים".
 
עוד לדברי לין, "ההצעות של עיני מחזירות אותנו לימי מפא"י החשוכים. העברת תחום יחסי העבודה לזירה המשפטית-פלילית, הגבלות קיצוניות על חופש העיסוק, הכבדות כספיות נוספות על המעסיקים, והפיכת המגזר העסקי כולו לחשוד בפלילים שצריך להוכיח את חפותו."
 
לדברי ישראלה שטיר, נשיאת קבוצת שטיר, "המדינה שלנו הופכת להיות מדינת ההסתדרות הכללית. אם החוקים האלה יעברו יחסי העבודה ישתנו. הנטל נופל על כתפי מי שמאמין במשק חופשי. ההסתדרות מפרה הסכם עבודה קיבוצי ומנצלת באופן ציני את  חולשת הממשלה".
 
לדברי רם מנדל, מנכ"ל קו אופ ישראל, הטלת מע"מ על פירות וירקות תפגע ישירות באוכלוסיות החלשות ותוסיף שכבה נוספת למעגל העוני. עוד לדבריו, הטלת המס תגרום לאי שוויון בין השווקים לרשתות המוסדרות, המעסיקות אלפי עובדים.