איגוד לשכות המסחר עתר לביה"ד הארצי לעבודה בבקשה למתן צווי מניעה כנגד השביתה

עו"ד אוריאל לין המליץ הבוקר להסתדרות הכללית שלא להשבית את המשק, שכן לדבריו תהיה זו השבתה מיותרת ובלתי מוצדקת "שרק תבייש את ההסתדרות הכללית ותפגע בציבור ללא צורך". הערכה: השביתה תגרום כבר ביומה הראשון להפסד כספי ישיר של כ- 800 מיליון שקל


00:00 ,06.11.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

לשכת המסחר תל אביב והמרכז הגישה הבוקר (6.11.11), בשם איגוד לשכות המסחר, בקשה דחופה לביה"ד הארצי לעבודה להוצאת צו מניעה כנגד השביתה עליה הכריזה ההסתדרות שצפויה להיפתח מחר

בעתירתה מבקשת לשכת המסחר מביה"ד לאסור על ההסתדרות להשבית את השירותים הציבוריים החיוניים, ובכלל זה נמלי הים והאוויר, המכס, חברת החשמל, חברת בזק, וחברת מקורות, ולהורות לעובדים לעבוד באופן סדיר ורגיל מבלי להוריד את התפוקות ו/או לקיים עיצומים מכל מין וסוג שהם, כך שהעבודה תהיה תקינה וסדירה ובתפוקה מלאה.

בבקשה שהוגשה ע"י עו"ד שלומי לויה, היועץ המשפטי של לשכת המסחר ת"א והמרכז ועו"ד סיגל סודאי, מנהלת המחלקה ליחסי עבודה בלשכת המסחר ת"א והמרכז, נטען כי: "השביתה, על פי הפרסומים, נובעת לכאורה, מרצונה של ההסתדרות להגן על זכויות עובדי הקבלן על צורותיהן השונות. עם זאת, וכפי שעולה מעיון בעניינים שבהודעה על הסכסוך, הלכה למעשה מדובר ברצון המשיבה לבצע מהפך ולשנות מהיסוד את מבנה התעסוקה במשק הישראלי, כך שכל העובדים במשק יועסקו באופן ישיר על ידי המעסיק בפועל ותוך יצירת מבנה תעסוקה קשיח ובלתי גמיש. באמצעות נשק השביתה מנסה ההסתדרות לעקוף את כל המבנה הדמוקרטי ולהשיג הכרעה דרך אמצעי הלחץ הקשה ביותר שיש".

"כשמדברים על הפסדים כה כבדים למשק, קשה לקלוט את משמעותם. על מנת להמחיש את משמעות המספרים נציין, כי באותם 5 מיליארד שקל ניתן להעסיק למשך שנה כ- 40 אלף איש בשכר הממוצע במשק. הנזק העקיף הוא כבד בהרבה. מדובר באובדן לקוחות ושווקים בחו"ל, מחנק אשראי, פגיעה קשה במוניטין, פיטורי עובדים ועוד," הסבירו כלכלני האיגוד.

בעתירה פירטו עוה"ד את ההתנגדות לשביתה: "מדובר בשביתה שלא כדין ו/או שלא בתום לב ו/או שביתה פוליטית, האסורה על פי משפט העבודה. יודגש, כי העניינים שבסכסוך אין משמעם שיפור תנאי עסקת עובדי קבלן, שירותים ומיקור חוץ, אלא החלת העסקת ישירה על כלל המעסיקים במשק, תוך פגיעה והגבלת חופש הניהול העסקי שלהם. עניינו של סכסוך זה בשינוי מבנה ההעסקה, שהוא פררוגטיבה וזכות יסוד של המעסיק. זהו לא נושא שבגינו ניתן לשבות. ושביתה, בשל כך, אינה ראויה להגנות שמהן נהנות שביתות בישראל.

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, המליץ הבוקר להסתדרות הכללית שלא להשבית את המשק, שכן לדבריו תהיה זו השבתה מיותרת ובלתי מוצדקת שרק תבייש את ההסתדרות הכללית ותפגע בציבור ללא צורך. "הנושא של עובדי קבלן לא ימצא את פתרונו בהשבתת המשק. זהו נושא מורכב שמחייב הקמת ועדה בלתי תלויה, בהמשך להמלצות ועדת טרכטנברג. אין מדובר בסכסוך עבודה במובן החוק המאפשר באופן חוקי להשבית את העבודה במשק. הנושא הוא מבנה התעסוקה במשק כולו.

"מדובר למעשה בסכסוך אידיאולוגי, בלב הויכוח עומדת מידת חופש הניהול העסקי והאם בכלל ראוי ואפשרי לאסור על עסק לבצע עבודות באמצעות מיקור חוץ." לדעת לין, אי אפשר להכתיב לעסק מתי לבצע עבודות ישירות באמצעות העסקת עובדים ישירה או באמצעות הזמנת שירותים. איסורים כאמור אינם קיימים בשום מדינה בעולם החופשי", אמר לין.

בלשכת המסחר מעריכים: השביתה תגרום להפסד ישיר של 800 מליוני שקלים ביומה הראשון

מבדיקת אגף הכלכלה באיגוד לשכות המסחר עולה כי השביתה הכללית הצפויה במשק תפגע פגיעה משמעותית בייצוא ובייבוא הסחורות ובשחרור סחורות בנמלים.

לטענת אגף הכלכלה בלשכת המסחר, השביתה הכללית במשק, שתכלול את המגזר הציבורי לרבות משרדי ממשלה, המוסד לביטוח לאומי, בנק ישראל, רשויות מקומיות, משרד הרישוי, וכן את נמלי הים והאוויר, רכבת ישראל, נתב"ג וחברת החשמל, תגרום כבר ביומה הראשון להפסד כספי ישיר למשק של כ- 800 מיליוני שקל, המשקפים הפסד תוצר של כ- 400 מיליוני שקל.

לטענתם, ככל שתימשך השביתה, כן ילך ויגדל הנזק היומי. כך, בתום שבעה ימי שביתה יגיע ההפסד הכספי הישיר למשק לכ- 5 מיליארדי שקל, שמשמעותם הפסד תוצר של כ- 0.6%.