צבי פלדה: האמנה לא מחייבת; לין: ניסיון לייצר פלגנות ומדון

נשיא איגוד לשכות המסחר הגיב לטענה כי אמנת השירות שנחתמה לאחרונה אינה מחייבת את חברי ההתאחדות: "הדבר נעשה על מנת לערער את סמכות איגוד המשתמשים". איגוד המשתמשים: האמנה הינה כלי חשוב בפתרון חילוקי דעות. צבי פלדה: "מדובר במסמך הצהרתי בלבד"


00:00 ,28.01.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא איגוד לשכות המסחר הגיב לטענה כי אמנת השירות שנחתמה לאחרונה אינה מחייבת את חברי ההתאחדות: "הדבר נעשה על מנת לערער את סמכות איגוד המשתמשים". איגוד המשתמשים: האמנה הינה כלי חשוב בפתרון חילוקי דעות. צבי פלדה: "מדובר במסמך הצהרתי בלבד"
 
נשיא איגוד לשכות המסחר אוריאל לין הגיב הבוקר להודעת התאחדות התעשיינים לפיה, האמנה שנחתמה על ידי איגוד המשתמשים בהובלה ימית לאחרונה בנושא "התקשרות לשירותי שילוח בינלאומי" אינה מחייבת את חברי ההתאחדות.
 
יש לציין כי דבריו של צבי פלדה, יו"ר התובלה בהתאחדות התעשיינים, כי האמנה שנחתמה "אינה מחייבת את  חברי התאחדות התעשיינים" עוררו רוגז רב בקרב איגוד המשתמשים בהובלה ימית ובאיגוד לשכות המסחר. פלדה הוסיף וטען כי מדובר ב"מסמך הצהרתי בלבד" אשר "חסר נפקות משפטית".
 
כאמור, בהודעה שהוציא הבוקר צבי פלדה, יו"ר ועדת תובלה בהתאחדות התעשיינים, אמנת התקשרות לשירותי שילוח בינלאומי הינה "מסמך הצהרתי וחסר נפקות משפטית שלמעשה פוגע דווקא בבעלי המטען, יבואנים ויצואנים כאחד, ומפלם לרעה לעומת המשלחים". פלדה קרא לתעשיינים להודיע למשלחים עימם הם עובדים, כי האמנה אינה מחייבת.
 
פלדה מציין כי מחוות הדעת המשפטית של עו"ד אילן אורלי שהועברה להתאחדות התעשיינים, עולה כי אמנת התקשורת לשירותי שילוח בינלאומי מעניקה למעשה זכויות מפליגות למשלחים מחד, ולא מגנה על זכויות המשתמשים בתובלה ימית, מאידך.
 
בתגובה להודעת התעשיינים הגיב הבוקר נשיא אוריאל לין ואמר כי "זוהי הודעה תמוהה שכל ייעודה ליצור ריב ומדון על מנת לערער את סמכותו של איגוד המשתמשים בהובלה ימית. איגוד זה פעל תמיד בשקיפות מלאה ובשיתוף פעולה נרחב עם כלל ציבור המשתמשים בהובלה ימית".
 
לין הוסיף כי "המתקפה מתבססת על חוות דעת של עו"ד יחיד ובעל עניין, ואינה יותר מאשר חלק ממאבקה של התאחדות התעשיינים כנגד איגוד המשתמשים בהובלה ימית, לאחר שהתעשיינים החליטו מטעמים של פלגנות שלא לשתף יותר פעולה עם איגוד זה. זהו ניסיון ניגוח אווילי שכן כל בר דעת יודע שכנגד חוות דעת אחת ניתן תמיד להציב חוות דעת נגדית. אין לראות בהודעה זו יותר מאשר ביטוי של יצר של פלגנות ומדון.
 
לדבריו "לגופו של עניין, האמנה עצמה מבוססת על עקרונות ענייניים של הגינות ויחסי גומלין נכונים ובלמעלה מ-20 מדינות מתוקנות בעולם קיימת אמנה מעין זו".
 
מאיגוד המשתמשים בהובלה ימית נמסר הבוקר בתגובה כי "אמנת השילוח הבינלאומי, שחתמו איגוד המשתמשים בהובלה ימית וארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, יצרה שינוי של ממש לטובת בעלי המטענים. אם עד עתה יכלו משלחים, במקרים של חילוקי דעות, להשעות כספים לתקופות בלתי מוגבלות, מאפשרת אמנה זו עתה, באמצעות התחייבות למנגנון בוררות, לפתור חילוקי דעות כאלה לא יאוחר מ-45 יום".
 
לדברי איגוד המשתמשים, "גם אם אין לאמנה זו אמצעי אכיפה על פי חוק, ברור כי ההסכמה שאליה הגיעו שני הארגונים תביא כל בעל מטענים להעדיף משלח המחויב לאמנה" וכי "האמנה נוסחה בהתאם לאמנות באירופה ונכתבה בשיתופם של תעשיינים בכירים בישראל".
 
מהאיגוד נמסר עוד כי "צר לנו כי שיקולים לא ענייניים מביאים נציגים של התאחדות התעשיינים לתקוף כלי חשוב כל כך לתועלת חבריהם".