עודד פלר, לקראת הבחירות בלשכת המסחר חיפה: צריך ליצור אווירה עסקית חדשה

לקראת הבחירות בלשכת המסחר בחיפה מצהיר עודד פלר, יו"ר ובעל קבוצת "כימוביל" המתמודד על נשיאות הלשכה, על כוונתו לשנות את האווירה העסקית בחיפה ובאיגוד המשתמשים בהובלה ימית;"עסקים בורחים מחיפה והמצב רע";


00:00 ,09.12.2004 מאת: מערכת פורט2פורט

לקראת הבחירות בלשכת המסחר בחיפה מצהיר עודד פלר, יו"ר ובעל קבוצת "כימוביל" המתמודד על נשיאות הלשכה, על כוונתו לשנות את האווירה העסקית בחיפה ובאיגוד המשתמשים בהובלה ימית; "עסקים בורחים מחיפה והמצב רע"; מתכוון לשדרג את יחסי העבודה של איגוד המשתמשים עם הגופים השונים
 
"החלטתי לתרום ממרצי ומנסיוני, ביחד עם קבוצה גדולה של חברים שפנו אלי, ולהתמודד על התפקיד המכובד". כך אמר איש העסקים החיפאי, מר עודד פלר, שהציג לאחרונה את מועמדותו לנשיא לשכת המסחר חיפה והצפון, בבחירות שתתקיימנה ב- 9 בינואר הקרוב.
 
"אני בן 51, נשוי ליוכי המכהנת כיו"ר ויצ"ו ישראל, אב ל- 4 ילדים, בוגר אוניברסיטת חיפה בכלכלה וחשבונאות, יליד קרית ביאליק ותושב חיפה ותיק". עודד הוא דור שני בחברה. אביו, מקים החברה, ראה לדבריו כבר לפני למעלה מחמישים שנה את הפוטנציאל הגלום בהובלה בצובר. הוא הפעיל בתחילה את העסק עם טנדר אחד ולאחר מכן, עבר להובלת צובר במיכליות, המשיך להתפתח והבין שאת סוגי החומרים שהוא משנע עבור אחרים הוא יכול לסחור ולמכור בעצמו ואחר כך החל גם בפעילות יבוא. "לפני 15 שנה הצטרפתי לחברה וכשאבי נפטר נשארתי לנהל לבד את העסקים", סיפר פלר בראיון שהתקיים במשרדו הראשי במפרץ חיפה.
 
 
שאלה: מהי הפעילות העיקרית של עסקיך ?
תשובה: "כימוביל" פועלת בתחומי השקעות בתעשייה, לוגיסטיקה, שינוע, הפצה וסחר של חומרי גלם תעשייתיים דיפוכם, חברת הבת של כימוביל,  מייבאת חומרי גלם רבים לתעשיה ומייצגת חברות זרות בישראל. החברה פועלת משני מרכזים, האחד במפרץ חיפה והשני סמוך לצומת ראם ליד אשדוד. כימוטל, גם היא חברת בת, עוסקת בהובלה ושינוע  וכך חברות נוספות, כל אחת והתמחותה. בסה"כ מועסקים בקבוצה למעלה מ- 500 עובדים.
 
 
שאלה: ולאחרונה גם זכיתם במכרז להפעלת ממגורות דגון
תשובה: זה נכון. אנו נתחיל להפעיל את הממגורות כבר בפברואר 2005, למשך תקופה של 10-15שנה. יש בדגון כ- 80 עובדים מסורים, חרוצים ויוצאים מהכלל, אשר ימשיכו להיות מועסקים. ייתכן והפעלת הממגורות תדרוש גישה ניהולית שונה. בכל מקרה, אנו נעשה מאמץ לקיים את ההעברה ללא זעזועים. בסה"כ זוהי אחריות כבדה מאחר וממגורות דגון מאחסנות כ- 70% דגנים מהצריכה הלאומית.
 
 
שאלה: בהנחה שתיבחר, כיצד אתה רואה את הלשכה פועלת תחתיך ?
תשובה: לדעתי יש לפעול במהירות וביעילות בנושא המגזר העיסקי בחיפה במציאות העכשיות, שבה העסקים "בורחים" מחיפה והמצב הוא בכי רע. אני רואה את לשכת המסחר בחיפה פועלת ב- 4 מעגלים – המעגל הפנימי של הלשכה, המעגל של חברי הלשכה, המעגל של העיר חיפה והעיריה והמעגל הכולל את מערכת היחסים מול איגוד לשכות המסחר. עבור כל אחד מהמעגלים יש לי תכניות מוגדרות לפעולה מתוך מטרה להרים את הלשכה להישגים חדשים.
 
 
שאלה: מה אתה מתכוון לעשות ב"מעגל הראשון" ?
תשובה: במעגל הפנימי של הלשכה יש צורך לשדרג את הכלים העומדים לרשות הלשכה כמו: מערכת המיחשוב, לשפר ניהול ותפוקות, כלומר, לקבל תפוקה גבוהה יותר מהעובדים הטובים במקום. עם כניסתי לתפקיד אני מתכוון להכין תכנית רב-שנתית לארבע שנים. לדעתי, יש ליזום פעילויות מגוונות מעודפי הכספים שנצטברו. כך למשל, בקופת הלשכה יותר מ- 10 מליון שקלים. זה כסף של החברים שצריך לשמור עליו, אך לא לשבת עליו. יש להפנותו למען מטרה אחת – קידום הלשכה והחברים בה. יש לעשות שימוש בכסף, בתכנית מפורטת עם ביקורת ובקרה, עם יעדים ברורים, למען העיר ולמען החברים.
 
 
שאלה: ומה התכניות שלך לגבי חברי הלשכה ?
תשובה: במעגל השני של חברי הלשכה ישנם כיום כ- 450 חברים. אני מציב יעד של 800 חברים בעוד שנתיים. איך עושים את זה? במקום להחזיק איש שיווק אחד, יש להפעיל מספר אנשי שיווק נוספים. זה אמנם דורש משאבים, אך יש להשקיעם. זהו מעגל חשוב שאומר: יש לך כח – יש לך דעה, ואם יש לך דעה – יש לך כח. בלשכה נהגו לאורך שנים "להיצמד" אל ארגונים אחרים כשלמעשה, אנו מסוגלים בעצמנו ליזום משלחות כלכליות לחו"ל, ליזום כנסים, אסיפות, הרצאות, ימי עיון, תערוכות ועוד ועוד. פעולות כאלו יגרמו לגיבוש החברים וייצרו אצלם תחושת שייכות. כיום כל זה כמעט ולא קיים.
 
 
שאלה: מה לגבי ה"מעגל השלישי" – העיר חיפה ומוסדותיה ?
תשובה: לדעתי, הכל מתחיל ונגמר באוירה. חייבים ליצור אוירה עסקית חיובית ובכך נתרום לשיפור במעמדה של חיפה אפילו בעיני תושביה. הגיע הזמן שלשכת המסחר תהיה פעילה בכנסים, ועידות ותערוכות, כמו למשל לארגן "כנס חיפה" לכלכלה ועסקים, הנהוג בערים אחרות. יש לי תכנית עבודה מפורטת מול משרדי הממשלה. לשם כך דרוש לגייס ולהפעיל "לוביסטים" שיהיו נציגי הלשכה בכנסת ובממשלה שיפעלו למען יעדים מוגדרים. בהיבט העירוני, יש לסייע לחברי הלשכה על ידי טיפול בבעיותיהם מול מוסדות העיר. לצורך כך,נשקול  להפעיל צוות קבוע של הלשכה, שישב בעיריה וישמש כתובת לחברי הלשכה בענינים עירוניים מוניציפליים.
 
 
שאלה: ומערכת היחסים מול אגוד לשכות המסחר ?
תשובה: בכדי להגביר את כוחה והשפעתה ולשדרג את מעמדה של לשכת המסחר חיפה, יש לפעול במסגרת איגוד לשכות המסחר. ובמקביל, לפתוח במגעים עם גופי מסחר אחרים כמו לשכות מסחר דו לאומיות, ליצור יחסי גומלין עם גופים צבוריים במרחב, ליצור קשרים עם אגודות וגופי סחר בפריפריה ופעילויות נוספות.
 
 
שאלה: ומה לגבי איגוד המשתמשים בהובלה ימית ?
תשובה: ראשית, אציין כי אני עצמי משתמש בהובלה ימית ביבוא וביצוא. לחברות בקבוצת "כימוביל" יש נגישות לא מבוטלת לנמלים. רוב החומרי הגלם מגיעים במכולות, לנמל אשדוד, ולחיפה ואילו הצובר מגיע דרך נמל חיפה. נושא איגוד המשתמשים בהובלה ימית הינו נושא חשוב ומאחר והוא נמצא בשליטת לשכת המסחר חיפה והטיפול בו הוא ארצי, יש להתייחס אליו בכובד ראש. עם היבחרי, אני מתכוון להיפגש עם הגופים השונים, הן במשרדי הממשלה, הן בלשכת הספנות, במכס, בנמלים, ברשויות המקומיות והציבוריות הקשורות, בכדי לשדרג את היחסים ושיתוף הפעולה איתם, לטובת המשתמשים.
 
 
שאלה: כיצד ניתן לאפיין את האופי והסגנון שלך ?

תשובה: אני דוגל בגישה של הידברות ולא מלחמות. תמיד יש לנסות ולפתור מחלוקות ב"דברי נועם" בהליכה עם  ולא הליכה "נגד". כמובן שאין הדבר אומר שאין לעמוד בתוקף על דעתך ולהיאבק עליה. בסה"כ, אני לא נוהג לוותר בקלות ומשיג את היעדים שאני מציב לעצמי ולארגונים שאני עומד בראשם. גם בהתמודדות על נשיאות לשכת המסחר, אני מבטיח לגשת בנקיון כפיים ובצורה הוגנת ודמוקרטית. אני לא מאמין בדרל אחרת!