עודד טירה: שביתה כללית במשק תבטא כוחניות אפוקליפטית שתחסל את הסיכוי לצמיחה בשנה הבאה

בתגובה להחרפת העיצומים והאיומים על שביתה כללית במשק, אומר עודד טירה : "ככל שהנזק לציבור יהיה גדול יותר - יחשב הדבר להצלחה בעיני גורמים בהסתדרות; המדינה במצב של אובדן עשתונות וערכים - שביתה כללית במשק, תבטא כוחניות אפוקליפטית


00:00 ,28.10.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
בתגובה להחרפת העיצומים והאיומים על שביתה כללית במשק, אומר עודד טירה : "ככל שהנזק לציבור יהיה גדול יותר - יחשב הדבר להצלחה בעיני גורמים בהסתדרות; המדינה במצב של אובדן עשתונות וערכים - שביתה כללית במשק, תבטא כוחניות אפוקליפטית שתחסל את הסיכוי שעוד נותר לצמיחה בשנה הבאה"

שביתה כללית במשק (כולל דלק, חשמל ומים), אם אכן תפרוץ, תסב נזק של כ-1.8 מיליארד ש"ח ליום בגין אובדן תוצר. כך מעריכים כלכלני התאחדות התעשיינים, בתגובה לאיומי ההסתדרות לפתוח בשביתה כללית במשק ב-3 בנובמבר ולהחריף את העיצומים. כלכלני התאחדות התעשיינים מציינים, כי העיצומים במגזר הציבורי (כולל היום) גרמו לנזק של כ-1 מיליארד ש"ח בגין אובדן תוצר.

נשיא התאחדות התעשיינים, עודד טירה טוען, כי בעקבות השביתות האחרונות, נדרשו מאמצים כבירים כדי להשיב את אמון הלקוחות בתעשייה הישראלית. שביתה נוספת, מזהיר טירה, תשים ללעג את נסיונות ההרגעה של התעשיינים את לקוחותיהם בחו"ל. דבר שיהפוך את ישראל לאי בודד שלא יהיה לו לאן למכור את תוצרתו.

טירה סבור, כי ככל שהנזק לציבור, בגין שביתה, יהיה גדול יותר – יחשב הדבר להצלחה בעיני גורמים בהסתדרות. לדעתו, השבתת המשק, אם אכן תפרוץ תבטא כוחניות אפוקליפטית שאין כדוגמתה, תוך התעלמות ממצבו הקשה של המשק ומהנסיונות להבריאו.

טירה קרא לראשי ההסתדרות ולממשלה להחליף את דברי האיום בהידברות על מכלול הנושאים העומדים על הפרק. טרם התאוששנו מנזקי השביתה בנמלים והמשק "דוהר הלאה על סוס השביתה". "דהירה" שתגרום בסופו של דבר להתרסקות המשק. זו התאבדות כלכלית, טוען נשיא התאחדות התעשיינים.

שביתה כיום, טוען טירה, תחסל את הסיכוי שעוד נותר לצמיחה בשנה הבאה, תפגע בחוסנה הכלכלי של ישראל ומעמדה בעולם. נשיא התאחדות התעשיינים טוען, כי השביתה במשק אם אכן תפרוץ, תחריף את האבטלה ותפגע בסופו של דבר בעובדים עצמם.

כנראה, אומר טירה, המדינה איבדה את עשתונותיה וערכיה. אחרת קשה להבין כיצד בעת הזו, במצב של משבר במשק והתמוטטות עסקים קטנים וגדולים, מאיימים להשבית את המשק.

מחר (יום ד') מכנס עודד טירה, המכהן כיו"ר לשכת התאום, את ראשי לשכת התאום של הארגונים הכלכליים בהשתתפות מספר פרופסורים לכלכלה לישיבת חירום, כדי לדון בצעדים שיש לנקוט - נוכח השביתה הצפוייה במשק.

נשיא התאחדות התעשיינים מסר, כי מבדיקה שערך אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים בקרב יותר מ-60 מפעלים מתברר כי ב-93% מהמפעלים תרד התפוקה היומית ב-100% במקרה של השבתת אספקת החשמל; 62% מהמפעלים יוציאו לאלתר את כל עובדיהם לחופשות מאולצות, 61% מהמפעלים טענו כי אם הפסקת החשמל תמשך לאורך זמן, 100% מעובדיהם יפוטרו.

עוד עולה מהבדיקה, כי במקרה של השבתת אספקת המים לתעשייה ב-87% מהמפעלים תרד התפוקה היומית ב-100%; 40% מהמפעלים יוציאו את כל עובדיהם לחופשה מיידית ו-59% מהמפעלים סבורים כי במקרה ואי אספקת המים תמשך לאורך זמן - יפוטרו 100% מהעובדים.

עוד עולה מבדיקת התאחדות התעשיינים כי במקרה של השבתת אספקת הדלקים לתעשייה – ב-54% מהמפעלים תרד התפוקה היומית ב-100%; 42% מהמפעלים יוציאו את עובדיהם לחופשה מיידית, אחוז דומה סבור כי במקרה ואי אספקת הדלקים תמשך לאורך זמן, יפוטרו 100% מהעובדים.