מעל 120 נציגי חברות דרום אפריקאיות הגיעו לפגישות עם חברות ישראליות ביוהנסבורג

משלחת חברות ישראליות, ראשונה מזה שבע שנים, הגיעה השבוע ליוהנסבורג


00:00 ,03.09.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
משלחת חברות ישראליות, ראשונה מזה שבע שנים, הגיעה השבוע ליוהנסבורג במסגרת משלחת עסקית לדרום אפריקה ומוזמביק. המשלחת המונה 16 נציגי חברות ישראליות מגיעה לאפריקה לביקור בן שבוע במסגרת "היוזמה השלישית" (*), על מנת לבחון אפשרויות לשיתופי פעולה אסטרטגיים עם חברות דרא"פ בפרוייקטים תשתיתיים שונים בדרא"פ ובמדינות הסמוכות ובשילוב מוסדות ואירגונים בינ"ל למימון (כגון הבנק העולמי והבנק האפריקאי לפיתוח).

הנספח המסחרי של ישראל ביוהנסבורג אלעד סתו מציין כי לאחר שבע שנים של קיפאון בפעילות כלכלית רשמית, אורגנה המשלחת ע"י המכון הישראלי לייצוא ושיתוף פעולה בינלאומי, בשיתוף עם מרכז הסחר הישראלי ביוהנסבורג.

בראש המשלחת עומד יורם בליזובסקי, מנכ"ל התאחדות התעשיינים בין חברי המשלחת המונה 16 חברות ,תה"ל, גילת, מוטורולה, ווקל-טק, נטפים, יד- פז, נירוסופט ועוד. כמו כן נציג החברה הישראלית לביטוח סיכוני סחר חוץ (בסס"ח).

הנספח המסחרי של התמ"ת אלעד סתו מסר כי התקיים סמינר בהשתתפות של 120נציגי חברות דרום אפריקאיות במלון סנטון סאן ביוהנסבורג. בין המשתתפים חברת ESKOM חב' החשמל המובילה באפריקה,חב' SASOL חב' הנפט הלאומית , חברות התקשורת VODACOM ו MTN וחברת המכרות אנגלו אמריקן. נציגי החברות הישראליות שנפגשו עם החברות הדרום אפריקאיות לפגישות אישיות דיווחו כי לגורמים איתם נפגשו לא היו מצליחים להגיע לולא השתתפו במשלחת רישמית זו.

מנכ"ל GEDA שהינה רשות ההשקעות של פרובינציית חאוטנג מר צ'ארלס יונקר, (שעמד גם בראש משלחת שבקרה במאי 2000) אמר שלאור הצלחת המשלחת לפני 3 שנים ביצירת שיתופי פעולה משמעותיים בין חברות משתי המדינות ולאור השתתפותן של החברות שהגיעו, הוא רואה בחברות הישראליות שותף מתאים וראוי לחברות הדרום אפריקאיות לפעילות עסקית משותפת ביבשת.

סתו מוסיף עוד כי במהלך הביקור יתקיימו סמינרים מקצועיים שיתמקדו בפרוייקטים והמכרזים הקיימים בצינורות השונים בדרא"פ ובשאר היבשת. בנוסף יתקיימו פגישות אישיות עם חברות דרא"פ ומוזמביקיות מובילות, אנשי מימשל, גופי מימון, אירגונים וגופים ממסדיים בדרא"פ ומוזמביק.

הנספח המסחרי אמר עוד כי דרום אפריקה היא מדינת יעד חשובה לישראל, הן כשוק מתפתח ובעל פוטנציאל והן כגשר למדינות אפריקאיות אחרות. היקף הסחר עם דרא"פ עולה על 400 מיליון דולר בשנה, והפוטנציאל להרחבתו נוגע לסקטורים תעשייתיים רבים המיוצגים במשלחת.

מוזמביק נבחרה כמדינת יעד כפיילוט ב"יוזמה המשולשת",
לאור המספר הרב של הפרוייקטים לפיתוח המדינה, יציבותה הפוליטית היחסית, יחסיה הטובים עם המוסדות הבינ"ל כגון הבנק העולמי וקרן המטבע, ההתעננינות הבינ"ל הגדולה להשקעה במדינה, קירבתה לדרא"פ וההיכרות הטובה של החברות הדרא"פ של שוק זה.

היצוא לדרום אפריקה ב-2002 הסתכם בכ- 155 מיליון דולר ,כמעט ללא שינוי מול נתוני שנת 2001 שעמדו על 160 מיליון דולר .היבוא מדרום אפריקה ב- 2002 הסתכם בכ- 234 מיליון דולר לעומת 345 מיליון דולר בשנת 2001, ירידה של 32% ,הירידה נבעה בעיקר מתנודות חזקות במחירי הפחם המהווים 61% מכלל היבוא.


(*) היוזמה השלישית של מכון היצוא ומרכז הסחר ביוהנסבורג - גשר בין חברות ישראליות לחברות דרום אפריקאיות לשתוף פעולה בפרוייקטים ברחבי יבשת אפריקה.