קבינט הדיור אישר את תכנית הרכבל לכותל

הרכבל ינגיש את הכותל לרבבות מבקרים מדי יום. התוכנית תיתן מענה לכ-3,000 נוסעים בשעה לכל כיוון בארבע דקות. התוואי הכולל של הרכבל הינו 1.4 ק״מ והוא כולל כ-73 קרונות


09:47 ,05.11.2019 מאת: מערכת פורט2פורט

קבינט הדיור, בראשות שר האוצר משה כחלון, אישר היום (ב׳) את תכנית הרכבל לכותל (תת״ל 86), שיזם משרד התיירות. התוכנית מציעה פתרון לבעיית הנגישות לאגן הדרומי-מזרחי של העיר העתיקה (אזור הכותל, שער האשפות, עיר דוד) ותיתן מענה למטיילים, תושבים ולתיירים.

 

שדרוג התשתיות הפיזיות באזור הכותל המערבי ושיפור שירות אמצעי התחבורה הציבורית בעייתי עקב מגבלות המרקם הפיזי, התרבותי, הדתי, הארכאולוגי, ההיסטורי והקנייני הרגיש והעדין הקיים מסביב לעיר העתיקה, שאינו מאפשר ביצוע עבודות פיתוח בהיקפים נרחבים, הרחבת דרכים, תגבור זמינות החניה וכד'. האזור סובל מעומסי תנועה וגודש בשגרה ובימי מועד, וכן מהשלכות של רעש וזיהום האוויר, בעיות בטיחות עקב עירוב התנועות של רכב מנועי והולכי רגל, ופגיעה באיכות המרחב הציבורי והנגישות לאתרים ההיסטוריים והדתיים הקיימים במרחב העיר העתיקה וסביבותיה.

 

בסביבות שער האשפות/רחבות הכותל ועיר דוד מתקיימים אירועים רבי משתתפים שונים המושכים עשרות אלפי מבקרים ביום. כמו כן, בשגרה האזור מהווה אבן שואבת לאלפי מבקרים ביום, לרבות תיירים מכל העמים והדתות, הן לאתרים השונים בעיר העתיקה, לעיר דוד, לחפירות הכותל, לרובע היהודי והר הבית ולכלל שכיות החמדה בגן הלאומי הסובב את חומות העיר העתיקה.

 

ההערכה היא שבממוצע מבקרים בעיר העתיקה וסביבתה הקרובה כ-135,000 מבקרים בשבוע, מתוכם כ-24,000 תיירים, אומדן שגדל מדי שנה. מבין המערכות להסעת המונים, מערכת הרכבל המוצעת מספקת קיבולת של כ-3,000 נוסעים לשעה לכיוון, בקרוניות של 10 נוסעים הנעות ברצף לשני הכיוונים בזמן של כ-4.5 דקות לכיוון.

 

התוואי הכולל של הרכבל הינו 1.4 ק״מ והוא כולל כ-73 קרונות, קיבולת של 3,000 איש בשעה לכל כיוון. תוואי הרכבל מורכב משלושה מקטעים:

 

מקטע B-A, בין תחנת היציאה ממתחם תחנת הרכבת הישנה במערב העיר עד לתחנה תפעולית B שאינה מיועדת לנוסעים אלא לשינוי זווית תוואי הרכבל ולדפו תת קרקעי לכ-70 קרוניות, המאפשר ויסות מספר הקרוניות בהתאם לצרכים. תוואי הרכבל עובר מעל הקצה הדרומי של גבעת התנ"ך. בגבעה מוצבים שני עמודים, המערבי יותר מיד צפונית למבנה קיים (פלישה), והמזרחי יותר בתוך שטח מופר בחניון מלון הר ציון.

 

מקטע C-B, בין תחנת הדפו ב-B לבין תחנת נוסעים שנייה בהר ציון-C. התוואי במקטע זה חוצה את גיא בן הינום בניצב.

 

מקטע D-C, בין תחנה C לנוסעים בהר ציון לתחנת הגעה D מעל מבנה מרכז קדם המאושר. תוואי הרכבל יוצא מתחנה C ועובר בסמוך לישיבת התפוצות, מעל חלק ממגרש כנסיית הגליקנטו, מעל חלק ממגרש מוסד הפוקולרה, מעל בתי מגורים בשכונת עין חילווה לאורך ציר רחוב מלכיצדק, עד לתחנה D.