סקר הלמ״ס על מצב העסקים בזמן מלחמת חרבות ברזל: שיפור מתון בפידיון

כ-49% מהעסקים מגדירים את הירידה בביקוש למוצר/שירות כגורם העיקרי לפגיעה הכלכלית בחברתם. שיעור העסקים הגדולים המגדירים את המחסור בעובדים כגורם העיקרי לפגיעה


11:05 ,27.12.2023 מאת: מערכת פורט2פורט

בהמשך לשני סקרי הבזק שנערכו בחודשים אוקטובר ונובמבר, ביצעה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ״ס) סקר נוסף לבחינת מצב העסקים במהלך מלחמת חרבות ברזל בתאריכים 20.12-19.12. אוכלוסיית הסקר מקיפה עסקים עם 5 משרות ומעלה במגזר העסקי, ואומדני הסקר נבחנו הן ברמת הענף הכלכלי והן ברמת האזור הגיאוגרפי המשפיע על פעילותן הכלכלית של החברות במצב החירום הנוכחי. מדגם הסקר כלל כ-1,729 חברות, ושיעור ההשבה עמד על 79%. אומדני הסקר מייצגים כ-67,931 עסקים במגזר העסקי שבהם כ-2.145 מיליון משרות שכיר.

 

היקף התעסוקה הפעילה בעסקים - בסקר התבקשו המנהלים להעריך את שיעור התעסוקה הפעיל מהמשרד ומהבית בחברתם בהשוואה למצבת העובדים לפני המלחמה לפי סולם אורדינלי. כ-14% מהעסקים דיווחו על צמצום חד בהיקף התעסוקה בזמן ביצוע הסקר (עד 20% ממצבת העובדים הרגילה או עד כדי הפסקת הפעילות הכלכלית של העסק לחלוטין). באומדן זה חלה ירידה מתמשכת מכ-22% מהעסקים באמצע נובמבר ומכ-37% בסוף אוקטובר. שיעור העסקים המדווחים על תעסוקה גבוהה באמצע דצמבר (יותר מ-81% מהיקף התעסוקה של העסק לפני המלחמה) בהשוואה לסוף אוקטובר הוכפל ועומד על כ-48% מהעסקים. באחוז העסקים במחוז הדרום הנמצאים בתעסוקה מינימלית/סגירה זמנית בחודשים אוקטובר-דצמבר חלה התאוששות מהירה, והוא ירד מכ-59% בסוף אוקטובר לכ-10% בלבד בדצמבר. בניגוד לשיפור במחוז הדרום, במחוז הצפון שיעור העסקים המדווחים על תעסוקה מינימלית/סגירה זמנית נשאר ללא שינוי בהשוואה לתעסוקה באמצע חודש נובמבר, והיה הגבוה ביותר מבין כלל המחוזות (כ-27% מהעסקים). בענפי הבינוי שיעור העסקים הנמצאים בהיקף תעסוקה מינימלי/סגירה זמנית הוא הגבוה בהשוואה לענפים אחרים (כ-24%).

 

הפגיעה בפדיון העסקים לאורך החודשים אוקטובר-דצמבר - בשונה מאומדני התעסוקה, השיפור באומדנים אלו לאורך שלושת החודשים האחרונים מתון יותר. במחוזות תל אביב והדרום חל שיפור מתמשך בשיעור העסקים הצופים פגיעה חמורה בהכנסות החודשיות. לעומת זאת, בשאר המחוזות שיעור העסקים הצופים פגיעה חמורה בהכנסות דצמבר דומה לשיעור שהיה עבור נובמבר. בענפי התעשייה ובענפי שירותי מזון ומשקאות (מסעדות ואולמות אירועים) חל שיפור מתמשך, ושיעור העסקים המדווחים על פגיעה חמורה (מעל ל-50% מהפדיון הצפוי לחודש הנסקר) בהכנסות לאורך שלושת החודשים, יורד. לעומת זאת, בענפי ההייטק והפיננסים חלה עלייה בשיעור העסקים המדווחים על פגיעה חמורה בהכנסות חודש דצמבר בהשוואה לאומדן זה עבור חודש נובמבר. מחוז הצפון הוא המחוז היחיד שבו שיעור המדווחים על פגיעה קשה בהכנסות דצמבר גבוה משיעור המדווחים על פגיעה מתונה (25% וכ-15%, בהתאמה).

 

הגורם העיקרי לפגיעה בפעילות הכלכלית של העסק - כ-49% מהעסקים מגדירים את הירידה בביקוש למוצר/שירות כגורם העיקרי לפגיעה הכלכלית בחברתם. שיעור העסקים הגדולים המגדירים את המחסור בעובדים כגורם העיקרי לפגיעה גבוה משיעור העסקים הקטנים המגדירים זאת כך.

 

בסקר התבקשו המנהלים להשיב על השאלה: ״מתוך מצבת העובדים בחברה בזמן שגרה מהו אחוז העובדים הפעילים מהמשרד ומהבית היום?״ ניתן לראות את הירידה בשיעור העסקים הנמצאים במצב של תעסוקה מינימלית/סגירה זמנית מ-37% מהעסקים בסוף אוקטובר לכ-14% מהעסקים בגל הנוכחי. בנוסף על כך, נכון לאמצע דצמבר קרוב למחצית מהעסקים נמצאים בתעסוקה גבוהה של יותר מ-81% מסך כוח האדם בחברתם לפני המלחמה.

 

תעסוקה לפי מחוז - ניתן לראות את ההתאוששות המהירה שחלה במחוז הדרום – ממצב של תעסוקה מינימלית בכ-59% מהעסקים בסוף אוקטובר לכ-10% מהעסקים נכון לאמצע דצמבר. נתון בולט נוסף הוא שיעור העסקים בתעסוקה מינימלית/סגירה זמנית במחוז הצפון. שיעור זה הוא הגבוה ביותר מבין שאר המחוזות, ולא חל בו שיפור בהשוואה למצב באמצע נובמבר.

 

תעסוקה לפי ענף כלכלי - ענפי ההייטק והפיננסים בולטים לטובה עם שיעור נמוך מאוד של עסקים במצב של תעסוקה מינימלית (כ-4%) ושיעור גבוה של עסקים במצב תעסוקה רגיל. בענף הבינוי שיעור העסקים הנמצאים בתעסוקה מינימלית/סגירה זמנית הוא הגבוה מבין ענפי הכלכלה – 1 מכל 4 עסקים בענפים אלו מדווח על צמצום חד בתעסוקה.

 

תעסוקה לפי גודל עסק - ניתן לראות שגם כחודשיים וחצי מתחילת המלחמה קרוב לחמישית מהעסקים הקטנים נמצאים בתעסוקה מינימלית/סגירה זמנית. יותר מ-64% מהעסקים הגדולים (מעל 101 משרות) נמצאים בהיקף תעסוקה גבוה (מעל ל-81% מהיקף התעסוקה טרום המלחמה).

 

בסקר התבקשו המנהלים להשיב על השאלה ״מה תהיה מידת הפגיעה בפדיון של חברתכם בחודש דצמבר בעקבות המלחמה בהשוואה לתקופה זו בזמני שגרה? במחוז תל אביב נרשם השיפור המשמעותי ביותר – שיעור העסקים המדווחים על פגיעה חמורה בהכנסות ירד מ-52% מהעסקים באוקטובר לכ-21% בדצמבר. במחוזות הצפון, ירושלים (כולל יישובים ישראליים באזור יהודה והשומרון), המרכז וחיפה שיעור העסקים המדווח על פגיעה חמורה בהכנסות חודש דצמבר דומה לאומדן זה בחודש נובמבר.

 

פגיעה חמורה בהכנסות לפי ענף כלכלי - בענפי התעשייה ובענפי שירותים ושירותי מזון ומשקאות חל שיפור מתמשך, והשיעור יורד לאורך הזמן. בענפי ההייטק והפיננסים חלה עלייה בשיעור החברות המדווחות על צפי לפגיעה חמורה בהכנסות דצמבר לעומת אומדן זה בנובמבר (אם כי הוא עדיין נמוך בהשוואה לענפי כלכלה אחרים). ניתן להניח שענפים אלו מושפעים שלילית מהתמשכות המלחמה במקביל להשפעה פחותה מהגידול בצריכה הפרטית לאורך הזמן (כפי שבא לידי ביטוי בנתונים על הוצאות בכרטיסי אשראי).

 

פגיעה קלה בהכנסות חודש דצמבר לעומת פגיעה קשה בהכנסות  - ניתן לראות שבמחוזות הצפון וירושלים (כולל יישובים ישראליים באזור יהודה והשומרון) שיעור העסקים הצופים פגיעה קשה בהכנסות גבוה משיעור העסקים הצופים פגיעה קלה. מחוז תל אביב בולט לטובה – כ-31% מהעסקים בו מדווחים על פגיעה קלה ורק כ-7% מהעסקים מדווחים על צפי לפגיעה קשה בהכנסות חודש דצמבר.