יו״ר ועדת הכלכלה לרת״א: האריכו הפטור מרישוי ורישום למפעילי כטב״מים ברשויות

היו״ר ביטן ביקש מרת״א להאריך את הפטור מרישום למשך שלושה חודשים ובמקביל לזרז את האפשרות להוציא רישיון. נציג רת״א: אגרת הרישום עומדת על 460 שקלים והתהליך נמשך כשבוע. נציגי השלטון המקומי הזהירו מפני שיתוק מערך הרחפנים ברשויות


10:05 ,09.01.2024 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח״כ דוד ביטן, התכנסה היום לישיבה שעסקה בקידום הסדר להפעלת כטב״מים על ידי כיתות הכוננות ברשויות המקומיות, בעקבות הצורך שעולה מהשטח על רקע המלחמה. היו״ר ביטן הזכיר כי הוועדה אישרה תקנות בעניין, אך עלו בעיות הקשורות לפעילות של הרשויות המקומיות.

 

ח״כ בועז טופורובסקי הסביר כי בתחילת המלחמה היה ניסיון של רשות התעופה האזרחית (רת״א) לבוא לקראת הרשויות ולאפשר להם להטיס את הכלים ללא רישיון ורישום, וכעת לא ניתן לעשות זאת. ראש מינהל משפט וכנסת במרכז השלטון המקומי, עו״ד מירה סלומון, אמרה כי עד סוף מרץ 2023 היה פטור מרישום ורישיון למפעיל הכלי ובשלטון המקומי ביקשו להאריכו במהלך תקופת המלחמה, בשל העובדה כי זהו בזמן חירום.

 

מפקח ראשי כטב״ם ברת״א, צחי  גליצנשטיין, אמר כי ראש רת״א קבע שאין יותר צורך בהמשך מתן הפטור, ויש לחייב את אותם מפעילים להחזיק ברישיון, וכן לחייב את הרשויות לבצע רישום של כלי הטייס. נציג הלשכה המשפטית של רת״א, עו״ד אבישי פדצהור, הסביר כי בתחילת המלחמה נעתר מנהל רת״א לבקשה להקל על הפעלת הכלים במסגרת כיתות הכוננות, אולם המצב מאז השתנה ואפשר לחזור לשגרה הדורשת רישום ורישוי.

 

היו״ר ביטן שאל מדוע לוותר על חובת הרישום והרישוי, וסלומון הסבירה כי הרשויות מפעילות את הכלים באמצעות מתנדבים, ואם תחול עליהם חובה בשלב זה אז הדבר ישתק את המערך שעדיין נחוץ בעת הזו. נציג סיירת הרחפנים, אמיר גולדשטיין, הוסיף כי כיום מי שמפעיל רחפן לפנאי לא צריך רישיון, אך אם הוא רוצה להתנדב ברשות עליו להוציא רישיון והדבר עלול להוביל להפסקת ההתנדבות ולפגיעה ברשויות.

 

היו״ר ביטן ביקש לדעת מדוע לא יוכלו המפעילים להוציא רישיון, ואם מדובר רק בעניין כספי: ״בשביל אלף שקל אתם לא מוכנים להוציא רישיונות ואתם מאשימים את רת״א?״. מנהל המוקד העירוני של קריית אונו, טל שחר, השיב כי לו יש רישיון להטסה ולקח לו חצי שנה להוציא אותו. הוא הוסיף כי חשוב להוציא רישיון, אבל צריך להקל בתקופה זו בגלל שהדבר לוקח זמן רב.

 

המפקח גליצנשטיין התייחס לכך ואמר כי כיום אגרת הרישום עומדת על 460 שקלים והתהליך נמשך כשבוע. הרישיון המעשי למטיס עולה 390 שקלים ודורש הכשרה של 6 שעות הטסה ומבחן עיוני. עו״ד פדהצור הוסיף כי בקרוב אגרת הרישום צפויה לרדת ל-30 שקלים.

 

על רקע הדברים ביקש ביטו מרת״א להאריך את הפטור מרישום ורישוי בשלושה חודשים נוספים, ועד אז לזרז את האפשרות להוציא רישיונות. הוא אף ביקש מראש רשות התעופה האזרחית, שהדבר מצוי בסמכותו, להתייחס להצעה ולהופיע בפני הוועדה.