צעד משמעותי ליבואנים הישראלים: יבוטל הצורך בהנפקת תעודות מקור ביבוא מארה״ב

השינוי בהסכם הסחר החופשי עם ארה״ב מחד, ומו״מ ארוך של סוכני המכס הישראלים בשיתוף עם המכס הישראלי אל מול המכס האמריקאי הוביל להחלטה לבטל את הצורך בתעודות מקור ולחילופין לחייב את היצואן האמריקאי להצהיר על חשבון הספק את מקור הטובין


08:58 ,29.06.2017 מאת: מערכת פורט2פורט

על פי פרסומים בארה"ב, החל מיום ראשון הקרוב (1 יולי 2017), יבוטל הצורך בתעודות מקור מארה״ב למוצרים ממקור אמריקאי, הנשלחים לישראל. לחילופין, היצואן האמריקאי יצהיר על גבי חשבון הספק את מקור הטובין. זאת כחלק משינוי בהסכם הסחר החופשי עם ארה״ב. מדובר, על פי גורמים מרכזיים בענף השילוח הבינלאומי בישראל, במהלך מאד משמעותי וחשוב ליבואנים הישראלים.

 

נציין כי עד כה נדרש היבואן הישראלי להנפיק תעודת מקור אמריקאית שלמעשה הייתה נחתמת על ידי נוטריון לשכת מסחר והמשלח הבינלאומי, בכפוף לייפוי כוח מתאים מהיצואן האמריקאי, כשבתהליך ההנפקה היצואן האמריקאי או המכס בארה״ב כלל לא היה מעורבים, כך שהלכה למעשה היה מדובר בהליך ביורוקרטי שנתפש על ידי מרבית היבואנים כמיותר.

 

להלן נוסח ההודעה, כפי שנתקבלה על ידי חברות השילוח בארה״ב:

USTR and the Israeli Ministry of Economy arrived at an agreement whereby U.S. exporters to Israel will no longer need to fill out a Green Form/COO in order to make a claim of preferential treatment under the FTA. Instead, exporters will need to fill out an Invoice Declaration only. Implementation will begin July 1, 2017.

 

ההודעה על כך נתקבלה בסיפוק רק על ידי ציבור המשלחים בישראל. אמיר שני, יו״ר ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינ״ל, אמר: ״ אנו מברכים את כל אלה שלקחו חלק בהשגת ההישג המשמעותי הזה. זו עבודה מאומצת ומשותפת עם הנהלת המכס בירושלים, ועם האמריקאים, מזה למעלה מ- 10 שנים. מדובר בצעד ענק ליבואנים במדינת ישראל״.

 

שני הוסיף: ״המעבר לחשבונות ספק והצהרות במקום תעודות המקור הן הרבה יותר נכונות עבור ציבור היבואנים. האחריות עוברת ליצואן האמריקאי וכך זה צריך להיות מכל היבט. עד כה, למכס האמריקאי לא היה חלק בתעודות המקור והדרך הנכונה להעביר את האחריות ליצואן האמריקאי קרמה עור וגידים״.

 

הבוקר (יום ה׳) הוציא משרד הכלכלה הישראלי הבהרה מיוחדת בנושא, באנגלית. להלן נוסח ההבהרה:

The United States and Israel have decided to eliminate the requirement for a certificate of origin known as Form A under the Agreement on the Establishment of a Free Trade Area between the United States and Israel (FTA).

 

Please be advised that this decision has not yet taken effect, therefore when claiming preferential tariff treatment under the FTA, a certificate of origin is required upon importation into Israel from the United States.

 

Upon completion of the necessary legal procedures for entry into force of the Decision, a notice will be issued by the Israel Customs Authority.

 

נוכח העובדה שהדבר פורסם רשמית בארה"ב, התעורר החשש כי משלוחים יגיעו, החל מהשבוע הבא, ללא תעודות מקור. לאור זאת, ארגון התאגידים של סוכני המכס ביקש הבוקר להבהיר שעל מנת ליישם את התיקון בהסכם הסחר עם ארה“ב, לפיו לא יידרשו עוד תעודות מקור, יש צורך בתיקון צו תעריף המכס והוצאת נוהל מסודר של המכס - פעולות אלו ייקחו זמן. ולכן, הארגון ממליץ  להבהיר לסוכנים בחו"ל וככל הניתן ליבואנים הישראלים ודרכם לספקים האמריקאים, כי עדיין קיים צורך בצירוף תעודות מקור לשם קבלת ההטבות הנלוות בהתאם להסכם הסחר.

 

במקביל, נציין כי אמיר שני פנה אמש אל הנהלת המכס בדרישה לקבל מידע רשמי בנושא, מאחר וקיימת האפשרות שיצואנים אמריקאים, שכבר קבלו עדכון רשמי בנושא, יחלו לשלוח משלוחים ללא תעודות מקור, מה שעלול לגרום לעיכובים בשחרור ופגיעה קשה בחברות שתאלצנה לספוג עלויות אחסנה כבדות במסופי המטען האוויריים. 

 

ממינהל המכס התייחסו הבוקר לנושא: ״מינהל המכס בישראל פועל יחד עם משרד הכלכלה מזה מספר שנים מול האמריקאים לביטול תעודות המקור ומעבר להצהרה כתחליף (בכפוף לבדיקות שידרשו המדינות), וזאת במגמה לפשט את הליכי הסחר בין המדינות. לפני כחודש נחתם הסכם הכפוף להחלטת ממשלה ושינויי חקיקה בישראל. לכשיושלמו ההליכים המשפטיים סביב ההסכם ייהנה ציבור היבואנים הישראלים מהקלה משמעותית בהליכי הסחר״.