לין: ״לממשלה אין תכנית אסטרטגית אמיתית להורדת יוקר המחייה״

נשיא איגוד לשכות המסחר טען כי על מנת להוריד את יוקר המחייה על הממשלה לנצל באופן מלא את כל רציפי הים, לבטל באופן מוחלט את המכס על כל מוצרי המזון המיובאים ולשנות את בסיס הערך לצורך חישוב המסים על יבוא


11:12 ,08.05.2023 מאת: מערכת פורט2פורט

בכנס של בכירי איגוד לשכות המסחר, שהתקיים לפני שהתחדש מושב הכנסת אמר אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, כי העיסוק ביוקר המחייה מוצדק לחלוטין אך הבעיה המרכזית היא כי לממשלה אין באמת תכנית אסטרטגית של ממש להורדת יוקר המחייה.

 

לין: ״מה שמועבר לחקיקה אלה צעדים תלושים מהמציאות הכלכלית, פרי כוונות טובות  של הפקידות אך ללא הבנה מספקת של המגזר העסקי וזאת בשילוב של היעדר ניסיון נאות של שרי ממשלה; השגיאה הגדולה ביותר היא ששרי הממשלה לא טרחו לקיים דיון יסודי עם נציגי המגזר העסקי. הם פיתחו גישה מסולפת שכדי להוריד את יוקר המחייה מותר לפגוע במגזר העסקי בישראל וגם לפגוע בכלכלה. הצעדים המוצעים עכשיו כמו איסורים למתן הנחות או איסור של מיזוגים על פי גודל המחזורים הם בבחינת ניסוי ופוגעים בעקרונות יסוד של משק חופשי ועלולים דווקא ליקר מוצרים״.

 

לדברי לין, במסגרת המאמצים להוריד את יוקר המחייה, הממשלה חייבת להתמודד, כמהלך כולל וראשוני, בהשגת חמישה יעדים:

 

ניצול מלא של כל רציפי הים וקביעת תחרות בלתי מוגבלת בין כל ששת נמלי הים בישראל.

 

קיזוז המסים שרשות המסים מטילה על כלל ההתייקרות במשק דרך חיובי המע״מ באמצעות שינוי בסיס הערך לצורך חישוב המסים על יבוא; מהערך לצורכי מכס - הכולל את מחיר המוצרים וכל ההוצאות הקשורות בהבאתם לישראל עד שחרורם משער הנמל בישראל -  לעבור לחיוב של FOB שזהו מחיר המוצרים, כשהם מוטענים על האנייה בנמל המוצא.

 

במקום לדבר על ביטול מונופולים במגזר העסקי, איפה שקיימת תחרות, טיפול עומק בהוצאות אותם מטילים על הציבור המונופולים המוחלטים שבבעלות המדינה כמו חברת החשמל, רשות שדות התעופה ומכון התקנים.

 

ביטול מוחלט של המכס על כל מוצרי המזון המיובאים לא כולל ביטולי מכס על גידולים חקלאיים, מה שמחייב רפורמה נפרדת בפני עצמה.

 

במקום העלאה אוטומטית של מס הארנונה בתוספת אישורים חריגים, התייעלות של הרשויות המקומיות והגדלת ההכנסות דרך הרחבת המגזר העסקי.