לין: קמפיין ההסתדרות להעלאת שכר המינימום הוא פופוליסטי וחסר כל אחריות

נשיא איגוד לשכות המסחר: "ההסתדרות מבינה היטב שהעלאת שכר המינימום בתנאי המשק של היום הוא מהלך בלתי אפשרי שיפגע קשות במשק וביכולת ההישרדות של אלפי עסקים"; מציע תכנית לשר האוצר


00:00 ,09.11.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
נשיא איגוד לשכות המסחר: "ההסתדרות מבינה היטב שהעלאת שכר המינימום בתנאי המשק של היום הוא מהלך בלתי אפשרי שיפגע קשות במשק וביכולת ההישרדות של אלפי עסקים"; מציע תכנית לשר האוצר: ביטול חובת תשלום ביטוח לאומי וביטוח בריאות לכל המשתכרים עד שכר מינימום; על פי נתוני הביטוח הלאומי, כ- 40.9% מהשכירים בארץ משתכרים עד שכר המינימום (3,335 שקלים)

"קמפיין ההסתדרות להעלאת שכר המינימום הוא פופוליזם וחוסר אחריות. ההסתדרות מבינה היטב שהעלאת שכר המינימום בתנאי המשק של היום הוא מהלך בלתי אפשרי, שיפגע קשות במשק וביכולת ההישרדות של אלפי עסקים בישראל. הדבר יביא לפיטוריהם של רבבות עובדים ולהסטת פעילויות כלכליות רבות לחו"ל ולגידול של מיליארדי שקלים בעלויות של המגזר העסקי". כך אמר היום אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר.

לין מדגיש כי מדובר בעלות גבוהה של כ- 15 מיליארד ש"ח לשנה - עלות עליית השכר למשתכרים עד 4,500 ש"ח. מעבר לעלות זו צפוי המשק לספוג עלויות נוספות כתוצאה מעליית השכר הממוצע במשק, אותן המשק לא יוכל לסבול.

במקום העלאת שכר המינימום מציע לין נוסחה אחרת: "יש להשלים את הרפורמה במס הישיר ולבטל כליל את חובת תשלומי הביטוח הלאומי ומס הבריאות, לכל אותם שכירים שהכנסתם אינה עולה על שכר המינימום הנהוג במשק. כך יעשה צדק חברתי עם השכבות החלשות העובדות למחייתן, יחוסלו חלק מעוותי הביטוח הלאומי ויוגדל כוח הקניה בקרב אותן שכבות".

לין הציע היום את תכניתו לשר האוצר, בנימין נתניהו. התכנית כוללת ביטול מוחלט של תשלומי הביטוח לאומי, מס בריאות ומס הכנסה למקבלי שכר שהכנסתם אינה עולה על שכר המינימום הממוצע במשק (3,335 ש"ח). לין הדגיש כי הפחתה זו הינה הפתרון האידיאלי להגדלת הכנסתם הפנויה של מקבלי שכר מינימום. וציין עוד כי ההצעה תובא ביום ד' הקרוב לאישור נשיאות האיגוד.

לין פנה לנתניהו נוכח ממצאי סקירה שנערכה ע"י אגף הכלכלה באיגוד לפיה, על בסיס נתוני הביטוח הלאומי לשנת 2002, כ- 40.9 אחוזים מהשכירים בארץ (מיליון וחמישים אלף שכירים) משתכרים עד שכר המינימום (3,335 שקל) . ברמת שכר זו, משלם השכיר 150 שקלים עבור ביטוח לאומי ומס בריאות (4.5 אחוזים). כלכלני האיגוד מעריכים כי עלות ההפחתה המוצעת נאמדת ב- 1.6 מיליארד שקלים.

בסקירת כלכלני האיגוד צוין עוד כי העובדים המשתכרים שכר מינימום ואף פחות מכך, הם בדרך כלל עובדים לא מיומנים המתרכזים בענפי התעשייה המסורתית, שירותי האוכל והאירוח, שירותי השמירה והניקיון, החקלאות והמסחר הקמעוני.

לין: "יש מקום לעזור לשכבות החלשות מתוך מטרה לצמצם את הפערים החברתיים והכלכליים, לשם השגת כלכלה יציבה יותר, אך לא על חשבון המגזר העסקי, שנאבק בשנים האחרונות את מאבק ההישרדות שלו. ההסתדרות מנסה בצורה לא מושכלת לכפות על המערכת הכלכלית והעסקית להשיג מטרות חברתיות. ניסיון כזה עלול להביא לתוצאות כושלות קשות והפוכות מהמתוכנן, גם בהיבט הכלכלי וגם בהיבט החברתי".


להלן תגובת ההסתדרות החדשה:

"ברכות חמות לאוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, על הכרתו בצורך להעלות את שכר המינימום. הכרתו של האיש המחזיק בעמדות הקיצוניות ביותר לגבי הרעת זכויותיהם של העובדים, מעידה על הצלחת הקמפיין. יחד עם זאת הצעתו של לין להגדיל את הכנסתם של משתכרי שכר המינימום באמצעות ביטול תשלומי הביטוח הלאומי ומס בריאות היא זריית חול בעיני הציבור. מדובר בתוספת הכנסה מזערית בלבד שלא תיטיב עמם.

לין מוכן לעשות למשתכרי שכר המינימום טובה ולזרוק לעברם כמה פירורים, אך ורק אם העלאת השכר ממומנת מכספו של הציבור הרחב ולא מכיסו וכיסם של חבריו. כמו-כן בהצעתו יש פגיעה בהכנסות המדינה לעומת הצעתנו שרק מגדילות אותה. החדשות המסעירות הן שלא כל המעסיקים חושבים כמו אוריאל לין.

בימים אלה מצטרפים למאבק ההסתדרות מאות מעסיקים קטנים הרואים בהעלאת שכר המינימום מנוף להצלת עסקיהם ואינם חוששים מתרחישי האימה של מר לין".