לין: "אם השביתה בנמלים היוותה ירייה עצמית ברגלו של המשק – השביתה הנוכחית כמוה כיריה בראשו"

כלכלני איגוד לשכות המסחר: המשק הישראלי איבד ב- 5 השנים האחרונות (לא כולל 2004) 10 מיליון ימי עבודה; אוריאל לין: "הפכנו לארץ אוכלת עסקיה"


00:00 ,21.09.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
כלכלני איגוד לשכות המסחר: המשק הישראלי איבד ב- 5 השנים האחרונות (לא כולל 2004) 10 מיליון ימי עבודה; אוריאל לין: "הפכנו לארץ אוכלת עסקיה"

"המשק הישראלי איבד ב- 5 השנים האחרונות (לא כולל 2004) 10 מליון ימי עבודה. בשנים 2002 ו-2003 מספר השובתים בממוצע לשנה עמד על 1.5 מליון שהם כשני שליש ממספר השכירים במשק. ההסתדרות, ועמיר פרץ בראשה, הפכו את ישראל לאלופת ההשבתות העולמית ולמעצמת שביתות. דברים אלו אמר היום אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר.

לין: "המשק הישראלי טרם שיקם עצמו מהשביתה בנמלים וגם לא בטוח שיצליח לעשות זאת, אבל אם השביתה בנמלים היוותה ירייה עצמית ברגלו של המשק – השביתה הנוכחית כמוה כיריה בראשו".

"השבתת המשק עתה היא מעשה מופקר והיא מובילה את המשק במדרון תלול לקראת אנרכיה כלכלית, חברתית וחוקתית. נוצר מצב בו המגזר העסקי פועל במציאות בלתי אפשרית. לצערי הפכנו ארץ אוכלת עסקיה ומפרנסיה."

לין הוסיף כי במקום שהשביתות יהוו מוצא אחרון הן הפכו לכלי מאבק כמעט יומיומי. במעטה של סולידריות גורמת ההסתדרות במו ידיה לפגיעה בעשרות ומאות אלפי שכירים אחרים, שחלקם אף יאבדו את מקור פרנסתם לצמיתות. "על פי ההגיון המעוות שמנחה את ההסתדרות, ניתן יהיה מחר גם להשבית את המשק במקרים של סכסוכים מפעליים או ענפיים אחרים, והכל בשם הסולידריות והאחווה. סולידריות היא דבר חשוב אבל היא אינה בלתי מוגבלת".

"ראינו כבר מה קרה במשקים שבהם הניפו את דגל הסולידריות. ואני מקווה מאד שלא נגיע לאותה קריסה מוחלטת שאליה משקים אחרים הגיעו",סיכם נשיא האיגוד.

מניתוח שנערך באגף הכלכלה באיגוד בלשכות המסחר, עולה כי שביתה כוללת במשק (ללא משק החשמל והמים) תביא לאובדן מיידי של כ – 1 מיליארד ש"ח שהם 0.3 אחוז תוצר עסקי. בתום 5 ימי עבודה מלאים המשק יפסיד כ- 6.3 מיליארד ש"ח שהם 1.9 אחוז תוצר עסקי.