יבוא לפי ארץ מקור לשנת 2004

נתוני יבוא הסחורות לפי ארץ מקור מייצגים את היחס הישיר בין המדינה המייצרת את הסחורה לבין המדינה המייבאת. מידע זה חיוני לצורכי מדיניות סחר הסחורות וניהול מו"מ לקביעת תעריפים, מכסים וכיוב', בין מדינות


00:00 ,03.11.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה סיימה בימים אלו עיבוד נתונים של יבוא הסחורות לפי ארץ מקור  לשנת 2004. נתונים אלה משלימים את נתוני היבוא המתפרסמים מדי חודש על היבוא לפי ארץ קנייה. זאת, על סמך נתונים על הסחורות שעברו במכס ואשר אינם כוללים את יבוא הסחורות מהרשות הפלשתינית.
 
נתוני יבוא הסחורות לפי ארץ מקור מייצגים את היחס הישיר בין המדינה המייצרת את הסחורה לבין המדינה המייבאת. מידע זה חיוני לצורכי מדיניות סחר הסחורות וניהול מו"מ לקביעת תעריפים, מכסים וכיוב', בין מדינות. סטטיסטיקת הסחר לפי מדינות, עבור סך ערך הסחר בסחורות ולפי סחורה בודדת היא בעלת ערך אנליטי רב. סטטיסטיקה זו מאפשרת לבחון את ההתפתחות המואצת בסחר העולמי ותהליך הגלובליזציה הבא לידי ביטוי גם כאן.
 
בסטטיסטיקה השוטפת, המתפרסמת מדי חודש על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מוגדרת ארץ היבוא כאמור כ-"ארץ קנייה", שהיא הארץ ממנה נשלח חשבון הספק של הטובין ליבואן הישראלי. במקרים מסוימים שונה ארץ הקנייה מארץ המקור (ארץ הייצור) של אותה סחורה. אי לכך, קיימים לעיתים הבדלים מהותיים בבחינת היבוא לפי שתי ההגדרות.
 
 
ממצאים עיקריים
הארצות שמהן יבוא ארץ מקור היה גדול ממיליארד דולר ארה"ב בשנת 2004 הן: ארצות הברית, בלגיה, גרמניה, הממלכה המאוחדת, שוויץ, סין, איטליה, יפן, צרפת, טורקייה והודו. יצוין, כי זו הפעם הראשונה שהיבוא לפי ארץ מקור מטורקייה ומהודו חוצה את מיליארד דולר ארה"ב.
 
בחינה של היבוא לאורך השנים מראה כי היבוא (לפי ארץ מקור) מסין הולך וגדל, מ-0.9 מיליארד דולר בשנת 2000 ל-1.9 מיליארד דולר בשנת 2004. באותה תקופה גדל היבוא (לפי ארץ מקור) מטורקיה מ-0.6 מיליארד דולר ל-1.2 מיליארד דולר, והיבוא (לפי ארץ מקור) מהודו גדל מ-0.5 מיליארד דולר ל-1.1 מיליארד דולר ב-2004. ארצות נוספות מהן ניכר גידול בין השנים 2000-2004 ביבוא (לפי ארץ מקור) הן רוסיה, דרום אפריקה, קפריסין הונגריה וצ'כיה.
לעומת זאת, היבוא (לפי ארץ מקור) מאוסטרליה והפיליפינים הצטמצם בצורה משמעותית. 
 
הארצות שמהן יבוא ארץ קנייה היה גדול ממיליארד דולר ארה"ב בשנת 2004 הן: ארה"ב, בלגיה, גרמניה, שוויץ,  הממלכה המאוחדת, איטליה, הולנד, סין, צרפת, יפן, הונג קונג, טורקייה והודו.
 
 
הפרשים בין יבוא לפי ארץ מקור ליבוא לפי ארץ קנייה
בין השנים 2000-2004 ניכר שכמעט אין שינוי במדינות העיקריות בהן נרשמו הפרשים גדולים לפי שתי ההגדרות של היבוא.
 
הארצות בהן היבוא לפי ארץ מקור גדול ביותר מ-100 מיליון דולר מהיבוא לפי ארץ קנייה הן: סין, יפן, רוסיה, ארה"ב, דרום אפריקה, אוקראינה, מלזיה, ודרום קוריאה (ארצות המופיעות בסימן מינוס בלוח 3).
 
מבין הארצות שבהן היבוא לפי ארץ מקור היה קטן ביותר מ-100 מיליון דולר מהיבוא לפי ארץ קנייה בולטות במיוחד: שוויץ, הולנד, בלגיה, הממלכה המאוחדת, הונג קונג, גרמניה ופינלנד (ארצות המופיעות בסימן פלוס בלוח 3).
 
הפרשים/הבדלים אלה מוסברים בהתפתחות המואצת בסחר הסחורות העולמי, בתהליך הגלובליזציה, קנייה ומכירה של סחורות בבורסות וקיומן של חברות רב לאומיות.