טירה : בניגוד לפרשנויות על פרסומי הלמ"ס האחרונים, המשבר במשק נמשך ולא נבלם

טירה: המשבר במשק נמשך ולא נבלם; אחרי החגים צפויים פיטוריהם של כ- 8,000 עובדים בתעשייה ובמגזר העסקי כולו; במחצית הראשונה של השנה פוטרו כ- 5,800 עובדים בתעשייה. אחרי החגים צפויים פיטוריהם של כ- 8,000 עובדים בתעשייה ובמגזר העסקי כולו. כך מגלה עודד טירה, נשי


00:00 ,03.09.2002 מאת: מערכת פורט2פורט
  טירה: המשבר במשק נמשך ולא נבלם; אחרי החגים צפויים פיטוריהם של כ- 8,000 עובדים בתעשייה ובמגזר העסקי כולו; במחצית הראשונה של השנה פוטרו כ- 5,800 עובדים בתעשייה
 
אחרי החגים צפויים פיטוריהם של כ- 8,000 עובדים  בתעשייה ובמגזר העסקי כולו. כך מגלה עודד טירה, נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר לשכת התאום של הארגונים הכלכליים.
 
טירה מציין כי בין השאר יפוטרו כ- 2,500 עובדים בתעשיית ההייטק; כ- 900 1,000 עובדים יפוטרו בתעשיות הלבידים, הרהיטים, הדפוס, הבניה, הנייר והדפוס  ; כ- 500 600 עובדים יפוטרו בתעשיות המתכת והחשמל; כ- 150 עובדים יפוטרו בתעשיות הטקסטיל והאופנה. עובדים נוספים יפוטרו במגזרים שונים.
 
טירה סבור כי כל הפרשניות על פרסומי הלמ"ס האחרונים לפיהן עולה שהמיתון הסתיים כביכול, הן הערכות שגויות המנותקות  מהנעשה בשטח. מי שנמצא בקשר עם החברות העסקיות, אומר נשיא התאחדות התעשיינים , יודע שהמשבר במשק (המיתון) נמשך ולא נבלם.
 
נוכח הנתונים הקשים קורא נשיא התאחדות התעשיינים ליו"ר מפלגת העבודה, השר בנימין בן אליעזר ולכל חברי הכנסת לתמוך בתקציב המדינה לשנת 2003 ולא לאפשר סחבת באישור תקציב זה. טירה קרא גם ליו"ר ההסתדרות החדשה, חה"כ עמיר פרץ לשמור על שקט תעשייתי בעת הזו, ובכך למנוע החרפה במצבו הרעוע של המגזר העסקי.
 
טירה מסר כי מהניתוח החודשי של התאחדות התעשיינים על מצב התעשייה שערכו כלכלני התאחדות התעשיינים מתברר כי התעשייה עדיין במצב קשה וכי במחצית הראשונה של השנה פוטרו כ- 5,800 עובדים מהתעשייה וכ- 27,500 איש איבדו את מקום עבודתם מאז האינתיפאדה (אוק' 2000).
 
מהניתוח החודשי של התאחדות התעשיינים מתברר כי ברבע השני של השנה נרשמה ירידה של 0.6% במצבת כוח-האדם בתעשייה, זאת לאחר שברבע הראשון של השנה חלה ירידה של 1%  ובמהלך שנת 2001 חלה ירידה מצטברת של כ- 5%.  כלכלני התאחדות התעשיינים מציינים כי ברבע השני של השנה הגיע מספר המועסקים בתעשייה לרמה הנמוכה ב- 7%  בהשוואה למספרם הממוצע ברבע השלישי של 2000, (טרם החלו פיטורי העובדים בתעשייה). מספר המועסקים בתעשייה במחצית הראשונה של 2002, היה נמוך ב- 3.5% ביחס לממוצע שנת 2001.
 
עוד עולה מהניתוח החודשי של התאחדות התעשיינים כי בחודשים אפריל-מאי 2002 נרשמה האצה מחודשת בקצב פיטורי העובדים בקבוצת ענפי הטכנולוגיה המסורתית (ענפי המזון),       משקאות וטבק, טקסטיל והלבשה, עור והנעלה, נייר ומוצריו, דפוס והוצאה לאור, עץ וריהוט).  בחודשים אפריל-מאי חלה נסיגה של 1.6% במצבת כוח-האדם בקבוצה זו, לעומת הרבע הראשון של השנה, זאת לאחר ירידה של 1.1% ברבע הראשון
 
עוד עולה מהניתוח החודשי של התאחדות התעשיינים כי בענפי הטכנולוגיה העילית  (רכיבים אלקטרוניים, ציוד לבקרה, פיקוח וציוד רפואי ומדעי, ציוד תקשורת אלקטרוני וכלי הובלה), חלה ירידה של  0.2% במצבת כוח- האדם בחודשים אפריל מאי 2002 לעומת הרבע הראשון, זאת לאחר ירידה מצטברת של 9.5% במהלך ארבעת הרבעונים שקדמו לה.
כן מתברר כי בקבוצת הטכנולוגיה המעורבת מסורתית  (כריה וחציבה, מינרלים אל- מתכתיים, מוצרי גומי ופלסטיק, מתכת בסיסית ומוצרי מתכת), נשמרה היציבות בכוח-האדם בחודשים אפריל מאי 2002, לעומת הרבע הראשון של השנה. זאת לאחר צימצום מצטבר של כ- 6% במועסקים החל מהרבע האחרון של שנת 2000. כן מתברר כי בקבוצת הטכנולוגיה המעורבת עילית ( כימיקלים וזיקוק נפט, מכונות וציוד, מנועים וציוד חשמלי), חל גידול של כ- 1% במצבת כוח האדם בחודשים אפריל-מאי 2002 לעומת הרבע הראשון של השנה. זאת לאחר ירידה מצטברת של כ- 5%  בכוח-האדם מתחילת שנת 2001.
 
עוד עולה מהניתוח החודשי של התאחדות התעשיינים כי ברבע השני של 2002 נרשם גידול של 1.7% בתפוקת התעשייה, לאחר קיפאון ברבע הראשון ונסיגה שנמשכה יותר משנה. בשל הנסיגה המתמשכת בתפוקת התעשייה, שנבלמה כאמור בתחילת השנה,
 
מציינים כלכלני התאחדות התעשיינים כי תפוקת התעשייה הגיעה במחצית הראשונה של השנה לרמה הנמוכה בכ- 1.8% ביחס לממוצע שנת 2001, ובכ- 8.5% בהשוואה לרמת השיא ברבע השלישי של 2000, טרם פרוץ האינתיפאדה.
 
מהניתוח החודשי של התאחדות התעשיינים מתברר כי בחודשים אפריל- מאי 2002 חל גידול של כ- 5.5% בתפוקת קבוצת ענפי הטכנולוגיה העילית לעומת הרבע הראשון של השנה. גידול זה חל לאחר ירידות רצופות בתפוקה בשיעור מצטבר של 22% במהלך שנת 2001 וקפאון ברבע הראשון של השנה. בתפוקת ענפי הטכנולוגיה המעורבת מסורתית חל בחודשים אפריל-מאי 2002, גידול של כ- 5.5% לעומת הרבע הראשון של השנה, זאת לאחר קפאון בחצי השנה שקדמה להם.
 
 עוד עולה מהניתוח החודשי של התאחדות התעשיינים כי באפריל-מאי חל גידול של כ- 3% בתפוקת ענפי הטכנולוגיה המעורבת עילית, בדומה לרבע הראשון של השנה .                                                                              
עוד מתברר כי בתפוקת ענפי הטכנולוגיה המסורתית חל בחודשים אפריל-מאי, גידול של 1.5% לעומת הרבע הראשון של השנה. זאת לאחר נסיגה בשיעור דומה ברבע הראשון.
 
עוד עולה מהניתוח החודשי של התאחדות התעשיינים כי ברבע השני של שנת 2002 נשמרה יציבות בשעות העבודה בתעשייה זאת לאחר ירידה של 0.7% ברבע הראשון וירידה מצטברת של כ- 5.5% במהלך שנת 2001.
 
עוד עולה כי הגידול בתפוקה ברבע השני של השנה, הושג באמצעות גידול בפריון העבודה ולא ע"י תוספת שעות. בחודשים אלו עלה הפריון (תוצר לשעת עבודה) ב- 1.7% , זאת בהמשך לעלייה של 0.9%  ברבע הראשון. עליות אלו, מציינים כלכלני התאחדות התעשיינים, מהוות שינוי למגמת הירידה שאפיינה שאת שנת 2001. כך, במחצית הראשונה של השנה גבוה  פריון העבודה בתעשייה ב- 0.5% בהשוואה לממוצע השנה החולפת.