התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר בעתירה לבית הדין לעבודה: הורו לעובדי המכס והמע"מ לשוב לעבודה לאלתר

בעתירה שהוגשה הבוקר כנגד הסתדרות העובדים ומשרד האוצר מבקשים שני הגופים לקיים היום דיון דחוף בנושא במעמד הצדדים. טוענים: השביתה מקפיאה למעשה את פעילות סחר החוץ של ישראל. טוענים לנזק של 60 מיליון דולר ביום


00:00 ,16.03.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

בעתירה שהוגשה הבוקר כנגד הסתדרות העובדים ומשרד האוצר מבקשים שני הגופים לקיים היום דיון דחוף בנושא במעמד הצדדים. טוענים: השביתה מקפיאה למעשה את פעילות סחר החוץ של ישראל. טוענים לנזק של 60 מיליון דולר ביום
 
התאחדות התעשיינים בישראל ואיגוד לשכות המסחר הגישו הבוקר עתירה לבית הדין הארצי לעבודה בירושלים כנגד הסתדרות העובדים וכנגד משרד האוצר בה מבקשים העותרים מבית הדין הארצי לעבודה להורות לעובדי המכס והמע"מ לשוב לעבודה סדירה לאלתר ולהפסיק את השביתה והעיצומים בהם הם נוקטים. כמו כן מבקשים העותרים לקיים כבר היום דיון דחוף בנושא במעמד הצדדים.
 
על פי העתירה, השביתה גורמת לנזקים כבדים ביותר לחברי התאחדות התעשיינים ולחברי איגוד שלכות המסחר, ועל פי נתונים שהם מצרפים – היקף הסחורה שעוברת במכס מדי יום נאמד בכ-300 מיליון שקל.
 
על פי העתירה, השביתה אשר החלה ב-12 במרץ גורמת לכך כי סחורות ליבוא וליצוא אינן משוחררות בנתב"ג, בנמלי הים ובמעברים היבשתיים, למעט מקרים המאושרים על ידי ועדת חריגים. צעדים אלה ננקטים בנוסף לאי מתן החזרי מע"מ לעוסקים, צעד, אשר לטענת העותרים, פוגע ומכביד על ציבור המעסיקים.
 
על פי העתירה, החל מה-14 במרץ הפסיקו חברות התעופה הזרות הטסות לישראל להטיס מטענים למדינה.
 
לטענת התאחדות התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר הן אינן בקיאות בפרטי הסכסוך ולא היו מעורבות במהלכים המשפטיים ובמו"מ שנוהל בעניין זה בין ההסתדרות ומדינת ישראל. לטענתן העותרים, עובדי המכס והמע"מ טוענים כי מדובר בעיצומים אך למעשה מבחינתם מדובר בשביתה מלאה.
 
לטענת העותרות, "שביתת עובדי המכס מנטרלת את שירותי הנמל בים וגם באוויר ולמעשה מקפיאה את פעילות סחר החוץ של ישראל ובכלל זה בהדרגה גם את הפעילות הכלכלית במדינה". בנוסף לכך, טוענות העותרות, השביתה גורמת להם נזקים כבדים ביותר לנוכח תלותן המוחלטת בשירותי המכס, בשל אי שחרור סחורות, ואי היכולת להעבירן ליעדן.
 
יחד עם זאת איגוד לשכות המסחר ציין במסגרת העתירה כי דרישתם של עובדי המכס והמע"מ שלא להיות כפופים למס הכנסה כפי שהמליצה ועדת סוארי הינה צודקת וכי איגוד לשכות המסחר תומכת בה. התאחדות התעשיינים ציינה כי היא טרם גיבשה עמדתה בנושא.
 
העותרות ממשיכות ומציינות כי נכון להיום  נגרם להם בשל השביתה נזק של כ-60 מיליון דולר ביום. לטענתן, המשך השביתה עלול לגרום לנזק מצטבר של כ-260 מיליון דולר.