התעשיינים: בעד כלכלה דלת פחמן, תוך שמירה על תחרותיות

נשיא התאחדות התעשיינים הצהיר בוועדת הכספים בכנסת כי ״אנחנו בעד כלכלה דלת פחמן ולכן תומכים במהלך. יש לקבוע מנגנון שקובע שתעשיין שמשקיע ומגיע לשיא הייצור הסביבתי, משלם אפס מס פחמן״


09:42 ,08.12.2021 מאת: מערכת פורט2פורט

התאחדות התעשיינים הצהירה אתמול (ג׳) בוועדת הכספים בכנסת כי היא בעד כלכלה דלת פחמן, אך קראה לפעול באופן מאוזן, תוך כדי שמירה על התחרותיות  של התעשייה הישראלית״.

 

נשיא התאחדות התעשיינים ויו״ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד״ר רון תומר, מסר כי: ״אנחנו בעד כלכלה דלת פחמן ותומכים במהלך בכללותו, אבל מה שאתם עושים כרגע יוביל לזליגת פחמן וזליגת תעסוקה לחו״ל. מדינת ישראל צריכה להתחיל לפעול באופן מאוזן ולשמור על התחרותיות של התעשייה הישראלית - יש לקבוע מנגנון שקובע שתעשיין שמשקיע ומגיע לשיא הייצור הסביבתי, משלם אפס מס פחמן. כך לתעשיין הישראלי יהיה אינטרס להתייעל. להטיל מס פחמן באופן לא מאוזן על התעשייה הישראלית רק יהרוס אותה - אנחנו נהיה מדינה נחמדה שמתהדרת בסיסמאות סביבתיות אבל כדור הארץ לא ייהנה מזה. לכן אסור שהמס הזה ייכנס לפני שיהיו הפתרונות. התעשייה ואני בראשה עושים הכל כדי להוריד את הפליטות״.

 

נשיא ההתאחדות המשיך בהשוואה הבינלאומית ואמר כי ״יש גם מי שמטיל מס פחמן, אבל בסכומים מאוד נמוכים כמו יפן שמטילה 4 דולר לטון. זה כלום ומגוחך, מכיוון שלא צריך להיות כלכלן גדול בכדי להבין שאם אתה בתחרות, אתה צריך לצמצם עלויות, ולא ליצור מצב של תחרות לא הוגנת. גם בארה״ב כרגע לא ברור אם יהיה מס פחמן מאותה הסיבה בדיוק - כי אין הגיון בהטלת המס באופן חד צדדי, זה הורס את התחרותיות.

 

״ביום שיהיה פה מס פחמן, אנחנו נהיה בתחרות מול מפעלים שפולטים לעולם מה שהם רוצים ולא משלמים כלום - וזו כבר שוב תחרות לא הוגנת. גם הטורקים לא משלמים מס פחמן ואם הייצור יעבור מפה לטורקיה בגלל המס, הפליטות רק יעלו. יש לזכור ש-70% מהתוצרת שמגיעה היום לישראל היא ממדינות שלא מטילות מס פחמן, ואם נבריח אליהן תעשיינים ישראלים זה פשוט יעלה ל-90%. כרגע מה שאתם עושים זה זליגת פחמן לחו״ל וזליגת תעסוקה לחו״ל״.