התאחדות התעשיינים לממשלה: רכשו גז טבעי במרוכז למפעלים

התעשיינים טוענים כי הדבר יוזיל את העלויות למפעלי התעשייה הקטנים בכ-30% עד 50%. מתריעים כי אי קיומו של גז טבעי זמין במחיר תחרותי - יעמיד בספק את השינוי המבני במשק החשמל


00:00 ,03.06.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

התעשיינים טוענים כי הדבר יוזיל את העלויות למפעלי התעשייה הקטנים בכ-30% עד 50%. מתריעים כי אי קיומו של גז טבעי זמין במחיר תחרותי - יעמיד בספק את השינוי המבני במשק החשמל
 
התאחדות התעשיינים קוראת לממשלה לרכוש במרוכז גז טבעי שימכר למפעלים. מהלך זה יוזיל העלויות למפעלי התעשייה הקטנים והבינוניים ב-30% - 50%, זאת בהשוואה לרכש גז מספק פרטי. כך טוען משה כהן, יו"ר ועדת האנרגיה בהתאחדות התעשיינים  ומנכ"ל יהודה רשתות, בעקבות החלטת הממשלה לקיים מו"מ לרכישת גז טבעי מבריטיש גז.
 
כהן מעריך, שרכישת גז טבעי באופן מרוכז, תחסוך למפעלי התעשייה, בעיקר הקטנים והבינוניים, כ-50 מיליוני דולרים בשנה. לדבריו, מפעלים אלו יתקשו להשיג כבודדים מחיר תחרותי הנמוך באופן משמעותי ממחירי הדלקים כיום  וכתוצאה מכך תקטן מאוד כדאיות המעבר שלהם לגז טבעי.
 
כהן מזהיר, כי אי קיומו של גז טבעי במחיר ריאלי ותחרותי, יעמיד בספק את השינוי המבני במשק החשמל. לדבריו, מחירי גז טבעי גבוהים מדי, מקטינים את  הסיכויים להקמתן של תחנות כוח ע"י יצרני חשמל פרטיים. דבר אשר ימנע את התחרות במשק החשמל ויעמיד בסיכון את רזרבות ייצור החשמל במשק. 
 
כהן מעריך, כי 3 שנים לאחר הגעת הגז הטבעי לאזורי תעשייה על פי מתווה הקמת צינור ההולכה - צפויה צריכת הגז בתעשייה לעמוד על כ-1 מיליארד מטר מעוקב בשנה. היקף צריכה זה כולל מעבר משימוש בדלקים קיימים, בעיקר מזוט וסולר (ואף בחשמל) לשימוש בגז טבעי וכן הקמת תחנות כוח פרטיות ותחנות קוגנרציה לייצור חשמל, בהן ישמש הגז הטבעי תשומת אנרגיה עיקרית. משמעות המעבר לגז טבעי, מעריך כהן, תחסוך לתעשייה כ-50-100 מיליוני דולרים בשנה.
 
במקביל לניהול מו"מ עם בריטיש גז, קורא כהן לממשלה לפעול לקידום כניסת ספקים ומקורות גז טבעי נוספים לישראל דוגמת CNG(גז טבעי דחוס המנויד בתוך מכליות אל הצרכנים) ו-LNG(גז טבעי מונזל) - כניסת ספקים נוספים, אומר כהן, תבטיח תחרות במחירי הגז לצרכנים העתידיים ובפרט למפעלים הקטנים והבינוניים.
 
כידוע, משק הגז בישראל נמצא עדיין בתחילת דרכו ובשלב זה קיימים שני ספקי גז בלבד: ים תטיס, שמרבית פוטנציאל מאגר הגז שלה מול חופי אשקלון כבר מנוצל לאספקה עתידית, וספק הגז המצרי EMG.
 
כיום יצור החשמל הפרטי הינו זניח לחלוטין ומגיע לכ-3% בלבד מסך יצור החשמל בארץ. (כיום ישנם 32 בעלי רשיונות לייצור חשמל בלבד, בהספק כולל של כ-350 מגה וואט).