השביתות והעיצומים גרמו למשק ולמגזר העסקי אובדן תוצר של יותר מ- 4 מיליארד ש"ח

בית הדין ידון היום בצהרים בעתירה של התאחדות התעשיינים וגופים אחרים להוצאת צו מניעה קבוע נגד שביתה כללית של ההסתדרות; לקראת הדיון בבית הדין הארצי לעבודה, מהתאחדות התעשיינים מציינים שהשביתות והעיצומים


00:00 ,01.12.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
בית הדין ידון היום בצהרים בעתירה של התאחדות התעשיינים וגופים אחרים להוצאת צו מניעה קבוע נגד שביתה כללית של ההסתדרות; לקראת הדיון בבית הדין הארצי לעבודה, מהתאחדות התעשיינים מציינים שהשביתות והעיצומים גרמו למשק ולמגזר העסקי אובדן תוצר של יותר מ-4 מיליארד ש"ח; המשמעות - הפסד מיסים של 1.8 מיליארד ש"ח עד כה

בית הדין הארצי לעבודה ידון היום (1/12) בצהרים במסגרת ישיבה מסכמת בעתירתם של התאחדות התעשיינים וגופים אחרים להוציא צו מניעה קבוע נגד ההסתדרות לשביתה כללית במשק. זאת בנימוק כי השביתה היא שביתה פוליטית ואם תפרוץ, יגרמו נזקים כבדים ביותר למשק ולתעשייה. בית הדין יתייחס בסיכומים גם לתצהיר שהגיש לו נשיא התאחדות התעשיינים, עודד טירה.

בתצהיר קורא נשיא התאחדות התעשיינים לבית הדין לא להתיר שביתות בשירותים שהם חיוניים לתפקידו ופעילותו של המגזר העסקי, במיוחד בתחום סחר החוץ. טירה המשיל שביתה בשירותים חיוניים להפסקת פעימות הלב למספר דקות - דבר שיכול להביא למוות או לפחות לאירוע מוחי. הפגיעה ביצוא, אמר טירה בתצהיר, תסיג אותנו שנים רבות לאחור. זאת על רקע העובדה כי היצוא מהווה עבור המשק הישראלי סם חיים.

לקראת הדיון בבית הדין הארצי לעבודה פרסמה התאחדות התעשיינים אומדן נזקים בגין השביתות והעיצומים שהחלו ב-30 בספטמבר 2003.

מתחשיב של כלכלני התאחדות התעשיינים מתברר כי השביתות והעיצומים בחודשיים האחרונים (מאז 30 ספט'), גרמו למשק ולמגזר העסקי להפסד תוצר של יותר מ-4 מיליארד ש"ח, דהיינו הפסד צמיחה של 0.9%. משמעות הדבר, טוענים כלכלני התאחדות התעשיינים, הפסד מיסים של כ-1.8 מיליארד ש"ח.

מפירוט התחשיב עולה, כי העיצומים במגזר הציבורי בחודשיים האחרונים גרמו למשק הפסד תוצר מצטבר של כ-2-2.5 מיליארד ש"ח, שהם כחצי אחוז תוצר. בנוסף לכך - השביתה בנמלי הים (שהחלה ב-30 בספטמבר והסתיימה ב-9 באוקטובר ועוד שביתה של יום וחצי נוספים בנמל), גרמו להפסד תוצר למגזר העסקי של כ-2 מיליארד ש"ח נוספים שמשמעותם הפסד צמיחה של 0.4%.