"הצעת החוק של האוצר נכונה אך מרוככת מדי. כצעד ראשון יש לאסור החלטית שביתות בנמלים ובבתי החולים"

"הצעת החוק של האוצר היא בכיוון הנכון אך היא עדיין מרוככת מדי. כצעד ראשון יש לאסור החלטית את השביתה בנמלי הים, האוויר ובתי החולים". כך אמר היום אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר בתגובת להצעת החוק המתגבשת במשרד האוצר


00:00 ,24.11.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
"הגיע הזמן להגן על הדמוקרטיה ועל הציבור הרחב בפני קומץ עובדים השולטים במוקדי הכוח במגזר הציבורי"

"הצעת החוק של האוצר היא בכיוון הנכון אך היא עדיין מרוככת מדי. כצעד ראשון יש לאסור החלטית את השביתה בנמלי הים, האוויר ובתי החולים". כך אמר היום אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר בתגובת להצעת החוק המתגבשת במשרד האוצר. לין ציין כי הצעת החוק במתכונתה הנוכחית תהיה נתונה לפרשנויות רבות ותגביר את ההידיינות בערכאות השיפוטיות. הוא אף הביע תקווה שהאוצר יקדם את הצעת החוק ולא יושפע מהביקורת המושמעת בהסתדרות הכללית ומספסלי האופוזיציה.

"זכות השביתה איננה זכות בלתי מוגבלת. הגיע הזמן שהוועדים וההסתדרות יבינו שהם לא יכולים לשבות מתי שהם רוצים, איפה שהם רוצים ומכל סיבה הנראית להם מוצדקת. משרד האוצר, באופן החלטי ובלתי מתפשר, החליט לשים לזה סוף וטוב שכך. השביתה הפראית אתמול בנתב"ג רק מוכיחה עד כמה האצבע של ההסתדרות קלה על ההדק".

לטענת לין, זכות השביתה לא קיבלה "מעמד על" אשר מבטל את כל זכויות היסוד המעוגנות בחוק, ובפרט אלה המעוגנות בחוקי יסוד כבוד האדם וחירותו. "זכויות יסוד כמו הזכות לצאת ולהיכנס באופן חופשי מהמדינה ואליה וזכות הקניין, הן זכויות המצויות במעמד משפטי גבוה יותר מזכות השביתה, שכן הן מעוגנות במפורש בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו".

"יש מקומות בהם גם אם כל העובדים מוכנים לשבות אין זה מעניק להם את הזכות להשבית את מקום העבודה. הדוגמה הבולטת הינה השבתת שדה התעופה בלוד ונמלי הים; במקומות אלה יש לאסור לחלוטין את זכות השביתה כשם שהיא אסורה בשירותי הביטחון, המשטרה וצה"ל". לין הוסיף כי ההפעלה חסרת הרסן של נשק השביתה בידי עובדי הנמלים ושדה התעופה מביאה לתוצאות חמורות במיוחד. היא פוגעת במעמדה הכלכלי של ישראל בעולם, ממררת את חיו של הציבור והופכת את החיים לבלתי נסבלים.

לין, אשר שימש בעבר כיו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט בכנסת, הגיש לאחרונה לממשלה הצעה מקיפה הכוללת מספר הצעות חוק שנועדו לקדם את האיזון הראוי בין זכות השביתה לבין האינטרס הציבורי וזכויות יסוד אחרות. בין הצעות שהועברו: חקיקה האוסרת באופן מוחלט על השבתת נמלי האוויר והים; חקיקת קבע המסדירה הוצאת צווי ריתוק בשירותים החיוניים; חקיקת חוק בוררות חובה בשירותים החיוניים וחקיקה המונעת מיו"ר ארגון עובדים לכהן במקביל כחבר כנסת.