הפלסטינים: יבחנו משפטית את חוקיות נושא עיכוב מכולות

לטענת איגוד המשתמשים הפלסטיני מדובר בהחלטה ישראלית שלא לאפשר כניסה ויציאה של מכולות אל שטח רצועת עזה ולכן היבואנים הפלסטינים אינם רואים עצמם אחראים לכל עלות בגין עיכובים ואחסנה. בכוונת האיגוד לפנות לעורכי דין בינ"ל לשם ייעוץ


00:00 ,01.07.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

לטענת איגוד המשתמשים הפלסטיני מדובר בהחלטה ישראלית שלא לאפשר כניסה ויציאה של מכולות אל שטח רצועת עזה ולכן היבואנים הפלסטינים אינם רואים עצמם אחראים לכל עלות בגין עיכובים ואחסנה. בכוונת האיגוד לפנות לעורכי דין בינ"ל לשם ייעוץ
 
מג'די חליל, מנכ"ל איגוד המשתמשים הפלסטיני, טוען שבהתאם להחלטת ממשלת ישראל ובעקבות הוראת המכס הישראלי שלא לאפשר לשחרר מכולות לרצועת עזה, אשר מגיעות דרך נמלי הים בחיפה ובאשדוד, היבואנים הפלסטינים רואים עצמם פטורים מדמי השהיה ואחסנה, אשר נגרמים כתוצאה מחסימת הכניסה של המכולות לרצועת עזה.
 
איגוד המשתמשים הפלסטיני הבהיר כי החלטה זו עומדת בעינה לגבי כל המשלוחים המיועדים לעזה בין אם הם כבר שוחררו מהמכס, או בין אם הם בדרכם לנמלי ישראל, או לגבי המכולות שנמצאות כבר בעזה ואינן מסוגלות לצאת.
 
כידוע, עקב ההסלמה והלחימה ברצועת עזה בין ארגוני הפתח והחמאס החליטה ישראל לסגור את כל המעברים בין רצועת עזה ולהפסיק את מעבר הסחורות לכל הכיוונים. החלטה זו גורמת לעיכובים מאונס של מכולות המיועדות לרצועת עזה אשר נאלצות להיות מאוחסנות בשטח ישראל עד אשר תשתנה ההחלטה.
 
באיגוד המשתמשים הפלסטיני ציינו את כוונתם לפנות לעורכי דין בינלאומיים בכדי לבחון את חוקיות נושא עיכוב המכולות והשהייתן בכפייה. משמעות הפנייה לגורמי ייעוץ בינ"ל היא ככל הנראה כוונתו של הארגון לתבוע את מדינת ישראל בגין נזקי העיכובים.
 
בהסתמך על נתונים ממשרד האוצר ולשכת איגוד המסחר הפלסטיניים, טוענים באיגוד המשתמשים הפלסטיני שהמספר הממוצע של המכולות שנכנסו לעזה דרך מעבר קרני היה כ-55 מכולות ליום עבודה ממוצע, בתקופה שבה ניתן היה להעביר סחורות מ/אל הרצועה.
 
על פי חישוב איגוד המשתמשים הפלסטיני, מספר זה (55) כפול מספר הימים בהם המעבר היה סגור (החל מ-12 ביוני) והוספה של 3 ימים לפני ו-3 ימים אחרי לשם הכללת מכולות שהיו בדרכן למעבר, מגיע מספר המכולות ל-960 בכל נמלי ישראל - זאת עד לתאריך 26 ביולי 2007. ומכאן, עפ"י החישוב, נזקי העיכובים עומדים כרגע על קרוב למיליון דולר ($940,800), לפי חישוב של 960 מכולות כפול 70 דולר למכולה כפול 14 יום בהם היה המעבר סגור בין תאריכים אלו.
 
לגבי מכולות אשר אין באפשרותן לצאת את רצועת עזה מעריכים באיגוד כי שם מסתכם הנזק לסך של 420 אלף דולר. זאת על סמך הערכה של האיגוד שישנן 300 מכולות המיועדות ליצוא אך אינן יכולות לצאת משטח הרצועה.
 
מנכ"ל האיגוד מג'די חליל מציין כי מספרים אלה רק ילכו ויגדלו אם המעבר יישאר סגור וכי השווי המוערך של תכולת מכולות אלו מסתכם לסך של 250 מיליון דולר.
 
כמו כן, הצהיר האיגוד כי אין בכוונתו להעלים עין מההפסדים הנגרמים על בסיס יום-יומי בהם עלויות אחסנה, עיכובים ונזק לסחורה.