הסכם על שינויים בנושא היטל על יבוא יהלומים מלוטשים הושג בין משרדי התמ"ס והאוצר

מנכ"ל התמ"ס, אמיר חייק: החל מה- 1.1.03 ירד ההיטל על יבוא יהלומים מלוטשים ל 1.75 פרומיל והחל מ- 1.1.04 יתייצב ההיטל על 1.5 פרומיל


00:00 ,12.11.2002 מאת: מערכת פורט2פורט
מנכ"ל התמ"ס, אמיר חייק: החל מה- 1.1.03 ירד ההיטל על יבוא יהלומים מלוטשים ל 1.75 פרומיל והחל מ- 1.1.04 יתייצב ההיטל על 1.5 פרומיל

משרד התמ"ס נועד עם נציגי אגף התקציבים באוצר במטרה לסייע לענף היהלומים ולהעביר למכון היהלומים הישראלי את מלוא ההכנסות מההיטל בסך 2 פרומיל המוטל על יבוא יהלומים מלוטשים.

המפקח על היהלומים בתמ"ס, עודי שינטל, מציין כי על פי צו הפיקוח על יהלומים גובה משרד התמ"ס (הפיקוח על היהלומים) היטל בסך של 2 פרומיל על יבוא יהלומים מלוטשים לישראל. ההיטל מועבר במלואו ע"י המשרד למכון היהלומים הישראלי לצורך קידום מטרות המכון. (קידום שווק יהלומים מתוצרת ישראל בחו"ל, קידום ההכשרה המקצועית בענף, פיתוח וקידום יהלומי גלם והשקעה במחקר ופיתוח בתחום תעשיית היהלומים).

יצוין כי השנה יגיעו ההכנסות מההיטל לכ- 25 מיליון שקל לעומת 14 מיליון שקל בשנת 2001, הכנסות אשר מועברות במלואן למכון היהלומים הישראלי. הגידול החד בהכנסות נובע מהעלייה הגדולה בשער הדולר האמריקאי ומגידול בהיקפי הפעילות של היהלומנים עצמם בליטוש האבנים הקטנות בחו"ל, בעיקר במדינות בהן שכר העבודה נמוך משמעותית.

בעקבות כך החליט מנכ"ל התמ"ס, אמיר חייק, לפעול להורדת ההיטל על יבוא יהלומים מלוטשים כך שב- 1.1.03 הוא יעמוד על 1.75 פרומיל וב- 1.1.04 יעמוד על 1.5 פרומיל למשך שנתיים נוספות. סוכם כי לקראת ינואר 2006 יבחן ההיטל מחדש לאור ההכנסות בפועל ולאור בחינת פעולות מכון היהלומים. כמו כן, הצליח מנכ"ל התמ"ס להסדיר את העברת כל ההכנסות מההיטל יבוא על יהלומים מלוטשים (25 מיליון ₪) לטובת מכון היהלומים.

מנכ"ל התמ"ס, אמיר חייק, אמר כי דווקא עכשיו, בתקופה קשה כזו לתעשיית היהלומים המתמודדת עם עלויות שיווק גבוהות עקב המצב הביטחוני ואי הגעת קניינים זרים, יש מקום להוריד עלויות שבשליטת הממשלה לטובת התעשייה.

מכון היהלומים הישראלי הינו חברה ממשלתית מעורבת באחריות משרד התמ"ס. יו"ר המכון הינו היהלומן משה שניצר. במועצת המנהלים של מכון היהלומים חברים גם נציגי הבורסה הישראלית ליהלומים נציגי התאחדות תעשייני היהלומים, ההסתדרות, הבנקים הממנים את הענף והממשלה.

סך היבוא של יהלומים מלוטשים בחודשים ינואר-ספטמבר 2002 הסתכם ב 1.7 מיליארד דולר לעומת 1.3 מיליארד דולר באותה תקופה אשתקד. סך כל יבוא היהלומים המלוטשים בשנת 2001 הסתכם ב- 1.8 מיליארד דולר.