הלמ"ס: היבוא מסין הולך וגדל

לפי עיבוד נתונים של יבוא סחורות לפי ארץ מקור לשנת 2005 ארצות המקור שמהן היבוא היה גדול ממיליארד דולר היו: ארה"ב, בלגיה, גרמניה, סין, הממלכה המאוחדת, איטליה, שוויץ, יפן, רוסיה, הודו, תורכיה, צרפת והונג קונג. 24% מיבוא הסחורות שמקורן בסין מיובאות לישראל מא


00:00 ,30.08.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

לפי עיבוד נתונים של יבוא סחורות לפי ארץ מקור לשנת 2005 ארצות המקור שמהן היבוא היה גדול ממיליארד דולר היו: ארה"ב, בלגיה, גרמניה, סין, הממלכה המאוחדת, איטליה, שוויץ, יפן, רוסיה, הודו, תורכיה, צרפת והונג קונג. 24%  מיבוא הסחורות שמקורן בסין מיובאות לישראל מארצות אחרות
 
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה סיימה בימים אלו עיבוד נתונים של יבוא הסחורות לפי ארץ מקור לשנת 2005. נתונים אלה משלימים את נתוני היבוא המתפרסמים מדי חודש על יבוא סחורות לפי ארץ קנייה. הנתונים אינם כוללים את יבוא הסחורות מהרשות הפלסטינית
 
נתוני יבוא הסחורות לפי ארץ מקור מציגים את הקשר הישיר בין המדינה המייצרת את הסחורה לבין המדינה המייבאת. מידע זה חיוני לצורכי מדיניות סחר הסחורות וניהול מו"מ לקביעת תעריפים, מכסים וכיו"ב, בין מדינות. סטטיסטיקת הסחר לפי מדינות, הן של סך סחר הסחורות והן לפי סחורה בודדת הנם בעלי ערך אנליטי רב, ומאפשרת בחינה של התרחבות הסחר עם מדינות שונות.
 
בסטטיסטיקה השוטפת, המתפרסמת מדי חודש על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מוגדרת ארץ היבוא כאמור כ-"ארץ קנייה", שהיא הארץ ממנה נשלח חשבון הספק של הטובין ליבואן הישראלי. במקרים מסוימים שונה ארץ הקנייה מארץ המקור (ארץ הייצור) של אותה סחורה. ולכן, קיימים הבדלים, לעיתים מהותיים, בבחינת היבוא לפי שתי ההגדרות.
 
ארצות המקור שמהן היבוא היה גדול ממיליארד דולר ארה"ב בשנת 2005 היו: ארצות הברית, בלגיה, גרמניה, סין, הממלכה המאוחדת, איטליה, שוויץ, יפן, רוסיה, הודו, טורקייה, צרפת והונג קונג. יצוין כי זו הפעם הראשונה שהיבוא לפי ארץ מקור מרוסיה ומהונג קונג חוצה את מיליארד דולר ארה"ב.
 
בחינה של היבוא לאורך השנים מראה כי היבוא (לפי ארץ מקור) מסין הולך וגדל, מ-0.9 מיליארד דולר בשנת 2000 ל-2.5 מיליארד דולר בשנת 2005. באותה תקופה גדל היבוא (לפי ארץ מקור) מרוסיה מ-0.6 מיליארד ל-1.3 מיליארד דולר והיבוא (לפי ארץ מקור) מהודו מ-0.5 מיליארד דולר ל-1.3 מיליארד דולר ב-2005. ארצות נוספות מהן ניכר גידול בין השנים 2005-2000 ביבוא (לפי ארץ מקור) הן קולומביה, ברזיל, ארגנטינה אינדונזיה, מצרים וארמניה. לעומת זאת, היבוא (לפי ארץ מקור) מהפיליפינים הצטמצם בצורה משמעותית. 
 
בין השנים 2005-2000 ניכר שכמעט ולא היה שינוי בארצות העיקריות בהן נרשמו הפרשים גדולים לפי שתי ההגדרות של היבוא. בשנת 2005, הארצות מהן היבוא לפי ארץ מקור היה גדול ביותר מ-100 מיליון דולר מהיבוא לפי ארץ קנייה היו סין, יפן, רוסיה, ארה"ב, דרום אפריקה, אוקראינה, מלזיה, ארגנטינה, אינדונזיה ודרום קוריאה.
 
בין הארצות העיקריות שמהן נרשם יבוא לפי ארץ מקור קטן ב-100 מיליון דולר ארה"ב או יותר, לעומת היבוא לפי ארץ קנייה בולטת במיוחד שוויץ, הולנד, בלגיה, הממלכה המאוחדת והונג קונג. חלקו של היבוא מהולנד שלא מיוצר בארץ זו הלך ותפח במהלך השנים מ-33.7%  בשנת 2000 ל-43.7% בשנת 2005. גם חלקו של היבוא שלא מיוצר בשוויץ ביחס לסך היבוא לפי ארץ קנייה הלך וגדל מ-14.6% ב-2000 ל-32.2% ב-2005.
 
הארצות העיקריות מהן יבוא הסחורות לישראל לא היה ישירות מארץ המקור היו מלזיה, אינדונזיה, ארגנטינה, אוקראינה, דרום אפריקה וסין. הפרשים/הבדלים אלה הלכו וגדלו לאורך השנים ומוסברים בהתפתחות המואצת בסחר הסחורות העולמי, בתהליך הגלובליזציה, קנייה ומכירה של סחורות בבורסות וקיומן של חברות רב לאומיות.