בתום הביקור בדרום אפריקה: אולמרט הנחה את מינהל סחר חוץ במשרדו לעקוב אחר הסיכומים שהושגו

מ"מ ראש הממשלה ושר התמ"ת והתקשורת אהוד אולמרט הנחה, עם שובו לארץ מביקורו בדרום אפריקה את ראש המינהל לסחר חוץ, רונית קן לעקוב אחר הסיכומים שהושגו ולקדם את הפעילויות עליהם סוכם בביקור


00:00 ,03.11.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
הנספח המסחרי בדרום אפריקה: מגמת הסחר עם דרום אפריקה תופסת תאוצה חיובית

מ"מ ראש הממשלה ושר התמ"ת והתקשורת אהוד אולמרט הנחה, עם שובו לארץ מביקורו בדרום אפריקה את ראש המינהל לסחר חוץ, רונית קן לעקוב אחר הסיכומים שהושגו ולקדם את הפעילויות עליהם סוכם בביקור.

אלעד סתו, הנספח המסחרי של ישראל בדרום אפריקה, ציין כי "ביקורו של השר אולמרט התנהל באווירה חיובית במיוחד. אווירה של שיתוף פעולה והתחדשות. כל הגורמים הממשלתיים עימם נפגשנו בדרום אפריקה, כולל צוותי העבודה במשרד החוץ והתמ"ס המקומי, הפגינו ידידותיות ואופטימיות יוצאת דופן" – אמר סתו.

במהלך הפגישות שקיים השר אולמרט בדרא"פ סוכם על פתיחת דיונים להסכם סחר בין המדינות הכוונה היא לחתום על ההסכם במחצית שנת 2005. שר התמ"ת הדרום אפריקאי מנדיסי מבוטו מפלאונה נענה לפנייתו של השר אולמרט ויגיע לישראל בראש משלחת אנשי עסקים במהלך 2005.

כן סוכם על חתימת הסכם הבנות ושיתוף פעולה בין ישראל ודרא"פ בתחומי החקלאות ופיתוח אזורים צחיחים, בהפעלת שיטות טכנולוגיות מתקדמות של ישראל בדרא"פ. הסיכום הושג במהלך מפגש שקיים השר אולמרט עם שרת החקלאות אנג'לה דדיזה ושרת המים ג'ויילנה סנצ'יקה. ההסכם ייחתם בתוך חודשים ספורים בשילוב המרכז לשת"פ בינלאומי של משרד החקלאות. יצוין כי עד סוף השנה הנוכחית יאותרו בדרא"פ אזורים שבהם יוקמו חוות חקלאיות וייעשה שימוש בטכנולוגיות השקיה ישראליות לניהול משק מים, בחממות מתקדמות וטכנולוגיות זיהוי של תקלות בתשתיות. השרה לחקלאות הציעה במהלך הביקור לקיים שיחות עבודה עם נציגי החברות שיצרפו לשר. שרת המים ושרת החקלאות נענו להזמנתו של השר אולמרט ויגיעו לישראל במהלך שנת 2005.

על הנספחות המסחרית בדרום אפריקה בשיתוף מינהל סחר חוץ בתמ"ת הוטל לטפל :

- בהכנת המשלחת הכלכלית לסמינר המשותף שיתקיים בישראל בינואר 2005.

- ניהול משא ומתן על הסכם סחר כך שנוכל לעמוד ביעד של חתימת ההסכם במחצית 2005.

- טיפול בביקורו של שר התמ"ס הדרום אפריקאי בישראל במהלך שנת 2005.

- דיונים בנושא הסכם שתו"פ והבנות בתחום החקלאי, השלמת הסכמים בילטרליים נוספים בתחומי: מדע וטכנולוגיה, מכס, תעופה ותרבות.

- בדיקת היתכנות הקמת קרן המשותפת לסיוע לפיתוח BEE בדרום אפריקה בתמיכת יהלומנים ישראליים. מעורבות יהלומנים ישראליים בפרוייקטי השבחה במסגרת מדיניות BEE של דרא"פ.


לדברי אלעד סתו הנספח המסחרי בדרום אפריקה הייצוא בחודשים ינואר-ספטמבר 2004 עלה ב-29.7 אחוזים. ענפי היצוא המובילים: היי- טק ( 32.5% ) כימיקלים 17.3%) ויהלומים (24.9%).

נתונים אלו, מציין אלעד סתו, מעידים כי מגמת הסחר עם דרא"פ אכן תופסת תאוצה חיובית.