ביה"ד לעבודה אישר להסתדרות לקיים שביתה כללית במשק

ביה"ד הארצי לעבודה אישר להסתדרות לקיים שביתה כללית במשק וביטל את צו המניעה שהיה קיים עד עתה. בית הדין הארצי הטיל מגבלות על היקף השביתה, לרבות בשירותים החיונים. כך, למשל, נקבע כי השביתה לא תסכן חיי אדם או בריאות הציבור, לא תפגע בפעילות התקינה של שירותי הבי


00:00 ,15.12.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
ההסתדרות : למרות הניצחון, מעדיפים הסכמה על פני שביתה ; לין: "הישג גדול לאיגוד. ביה"ד הארצי הכיר בהחלטתו כי יש להטיל מגבלות על השימוש בחירות השביתה"
 
ביה"ד הארצי לעבודה אישר להסתדרות לקיים שביתה כללית במשק וביטל את צו המניעה שהיה קיים עד עתה. בית הדין הארצי הטיל מגבלות על היקף השביתה, לרבות בשירותים החיונים. כך, למשל, נקבע כי השביתה לא תסכן חיי אדם או בריאות הציבור, לא תפגע בפעילות התקינה של שירותי הביטחון ולא ימנעו מהציבור שירותים חיוניים דוגמת מים וחשמל.

עוד קבע ביה"ד כי ההסתדרות אינה רשאית לשבות בגין נושאים הקשורים בשינויים בהסדרי הפנסיה שעליהם פתחה ההסתדרות בהליך משפטי. לעומת זאת, אישר ביה"ד לאפשר שביתת הזדהות של שעה אחת במגזר הפרטי בקרב עובדי מקומות העבודה של התאחדות התעשיינים ובבנקים.
 
למרות פסק הדין הודיעה ההסתדרות כי היא לא תמהר לשבות ותעשה את הכל כדי למצות את המו"מ עם משרד האוצר. בהסתדרות אומרים כי הם "מעדיפים הסכמה על פני שביתה". "הדמוקרטיה ניצחה,והיום כל אזרח יודע כי מאבק ההסתדרות הינו מאבק צודק," אומר יו"ר ההסתדרות, ח"כ עמיר פרץ.
 
"היום, כשהחזירו את כללי המשחק למע` יחסי העבודה ניתן להגבר על כל המשברים במשא ומתן. יש לפעול במהירות לפתור את משבר הפנסיה ובכך למנוע הידרדרות המשק לשביתה כללית," הוסיף יו"ר ההסתדרות.
 
"ביה"ד מצא שהאיזון הראוי בין הכוחנות של הממשלה, שביקשה להתערב ביחסי העבודה ובפנסיה, בדרך של חקיקה לבין הפגיעה הקשה בזכויות העובדים והגמלאים היא במתן זכות להסתדרות לשבות שביתה כללית במשק, בהתאם למגבלות שהיא נטלה על עצמה," אומרת עו"ד דורית טנא – פרצ`יק, היועצת המשפטית של האיגוד המקצועי בהסתדרות
 
אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, אמר אתמול בתגובה להחלטת בית הדין: "הישג גדול המחזק את עמדות האיגוד. בית הדין הארצי לעבודה הכיר בהחלטת הביניים כי יש להטיל מגבלות על השימוש בחירות השביתה. החלטה זו מהווה, בצידה העקרוני, ניצחון לתפיסת איגוד לשכות המסחר אשר חזר וטען גם בעתירה הנוכחית כי זכות השביתה אינה זכות מוחלטת. בית הדין הכניס סייג ברור בעצם הפעלת זכות השביתה".
 
לין מוסיף כי כמו כן, ביה"ד קבע מנגנון פיקוח ובקרה על פעילותן של ועדות החריגים, על ידי כך שדרש מההסתדרות להגיש לבית הדין אחת לשלושה ימים דיווח על הפניות שהתקבלו בוועדות ועל החלטותיהן.