איגוד לשכות המסחר פורש מלשכת התאום של הארגונים הכלכליים

איגוד לשכות המסחר טוען כי הלשכה הפסיקה לדאוג לעסקים במשק. לין: במהלך השנה הקרובה אלפי עסקים ייסגרו ישירות כתוצאה מהחקיקה ויזמים חדשים ימנעו מפתיחת עסק. לשכת התיאום בתגובה: המעסיקים והעובדים אינם אויבים אלא שותפים


00:00 ,31.05.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

איגוד לשכות המסחר טוען כי הלשכה הפסיקה לדאוג לעסקים במשק. לין: במהלך השנה הקרובה אלפי עסקים ייסגרו ישירות כתוצאה מהחקיקה ויזמים חדשים ימנעו מפתיחת עסק. לשכת התיאום בתגובה: המעסיקים והעובדים אינם אויבים אלא שותפים
 
נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, הודיע הבוקר על פרישת האיגוד מלשכת התיאום של הארגונים הכלכליים. את הפצצה הנ"ל הטיל לין בעקבות ההסכם אליו הגיע פורום השולחן העגול. לדברי לין, הלשכה הפסיקה לדאוג לעסקים ונראה כי ראש הממשלה ושר האוצר לא הבינו את משמעות ההסכם עליו חתמו עם ההסתדרות. לדבריו, לשכת המסחר חייבת להגן על המגזר העסקי החופשי בפני ההחלטות חסרות האחריות המתקבלות בשטח.
 
"מאות אנשי עסקים, מנכ"לים ויו"רים צפויים להישלח לכלא, אלפי עסקים צפויים להיסגר ועשרות אלפי עובדים צפויים להישלח הביתה דווקא בתקופה קשה זו כתוצאה מהשתלטות ההסתדרות על המשק". התריע לין במסיבת עיתונאים מיוחדת שהתקיימה בירושלים.
 
הדברים שנאמרו במסיבת העיתונאים מהווים הסלמה במאבק שמנהל איגוד לשכות המסחר בחבילת החקיקה שגיבש פורום "השולחן העגול" ואשר צפויה להיכלל בחוק ההסדרים ובחקיקה מואצת. באיגוד לשכות המסחר טוענים היום כי חבילת החקיקה, ובמיוחד השינויים הדרמטיים בחוקי עבודה שהתקבלו באישון ליל אינם קשורים למצב הכלכלי, מסכנים את יציבות המשק, פוגעים במגזר העסקי החופשי ויגררו ירידה בהשקעות בארץ.
 
במסיבת העיתונאים שהתקיימה הבוקר התריע לין כי החקיקה המסתמנת תפגע בעסקים בארץ במספר תחומים ובכללם: מתן אפשרות לנציג הסתדרות העובדים להיכנס לכל מפעל, להתסיס את העובדים ולכפות הסכם עבודה קיבוצי, העברת חלקים גדולים מדיני עבודה לתחום המשפט הפלילי, הרחבה מסיבית של מסגרת סכסוכי העבודה וגרירת מעסיקים לבתי משפט  והטלת עלויות נוספות על המגזר העסקי.
 
בנוגע להיבטים הקשורים להעברת דיני העבודה לתחום הפלילי ציין לין כי כתוצאה מהמשבר הכלכלי, רק בשנה האחרונה אלפי עסקים נקלעו למשבר ולא יכלו לשלם משכורות לעובדים במועדה. "בתקופה של קשיים כלכליים אנו שולחים מעסיקים לחצי שנת מאסר. זה אבסורד. האם ראש הממשלה רוצה לראות יו"רים ומנכ"לים מושלכים לכלא?!" שאל לין.
 
לין הסביר כי משמעות אימוץ החוק הפלילי בדיני עבודה עלולה להיות פתיחת הליכים פליליים נגד מאות אלפי אנשי עסקים. לדבריו, מדובר בהליך משפיל אשר ימאיס עליהם את הרצון לעשות עסקים בישראל. "חישבו על העומס הקיים כבר היום על המשק בעקבות 58,000 סכסוכי עבודה המוגשים מדי שנה והרחבתם על פי החקיקה החדשה". אמר לין.
 
"החקיקה מגדילה באופן לא פרופורציוני ומיותר את האיומים על אנשי העסקים" אמר  לין. "אנו מעריכים כי במהלך השנה הקרובה אלפי עסקים יסגרו ישירות כתוצאה מהחקיקה ויזמים חדשים ימנעו מפתיחת עסק, זאת בנוסף לירידה חדה בכושר התחרות של ישראל כמושכת פעילות של חברות זרות".
 
לדברי לין, למרות שהמגזר העסקי אחראי על 65% מהתוצר העסקי, לעומת 23% בלבד של התעשייה, ולמרות שהמגזר העסקי מעסיק 66% מהעובדים במגזר העסקי, לעומת 23% בלבד בתעשייה, הרי שלפי התוכנית שהתקבלה מגזר זה אינו נהנה העברות תקציביות של המדינה.
 
מניתוח שהציג לין עולה כי החוקים החדשים עלולים לגרום להפסד תוצר של כ-6 מיליארד שקל המהווים כ-0.9% מהתוצר ולתוספת של כ-27 אלף מובטלים וכל זאת רק לגבי עסקים קיימים. להערכתו, חבילת הצעדים תרתיע פתיחת עסקים חדשים על ידי יזמים ישראלים ועל ידי חברות זרות שלא ירצו שההסתדרות תסתובב אצלם באופן קבוע.
 
"השתלטות ההסתדרות על המשק ועל העסקיים הפרטיים באופן הנוגד קוטבית את  תוכנית חירום כלכלית תוך גיבוי מלא של משרד האוצר וראש הממשלה מחזירה אותנו עשרות שנים אחורה לימי מפא"י החשוכים ותיגדע כל אפשרות של צמיחה אותה מוביל המגזר העסקי" סיכם לין.
 
"אני קורא לראש הממשלה ושר האוצר: תתעשתו. תבלמו את הדבר הזה" קרא לין. הנזק שיגרם למשק הוא הרבה יותר חמור מאשר אמירת האמת: שגינו. לא הבנו על מה אנו חותמים. חייבים לעצור את החקיקה. מדובר על עתידו של המגזר העסקי החופשי בישראל. ראש הממשלה ושר האוצר יהיו אחראים אישית על גרימת נזק לעתידו של המשק הישראלי אם לא יבלמו את החקיקה.    
 
"אני מבין את הלחצים על ראש הממשלה אבל אנו מקווים שיחזור להיות שר האוצר שהכרנו ולא יפגע במגזר העסקי. המהלך הובל על ידי יועצי ראש הממשלה ובשום אופן לא היה עובר אם האוצר היה מנהל את הדיונים על התקציב. "אסור שחוקי עבודה יעברו בחקיקת בזק אלא בחקיקה רגילה וביישוב דעת, למרות שבכל מקרה אין לכך הצדקה".      
 
אמיר שני, מנכ"ל ובעלים חברת עמית עמילות מכס אשר השתתף במסיבת העיתונאים ציין כי "דירקטור שיישב בחברה מועמד לפלילים ואנו צריכים להסביר זאת לחברות הזרות הפועלות בארץ ומשמעותה היא למעלה מ-15% עלות נוספת לעסקים. הדבר האחרון שרצינו הוא פיטורי עובדים אבל לא בטוח שנצליח. מבחינתנו צריך לעצור את חבילת החקיקה במהרה".
 
תגובת לשכם התיאום: "אצל לין המאבק הפך למטרה ולא אמצעי להשגת הישגים למגזר העסקי"
 
לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים מסרה בתגובה לפרישת לין כי "אוריאל לין לא מבין שדברים השתנו בשנים האחרונות ושהמעסיקים והעובדים כבר אינם אויבים אלא שותפים, שמטרתם המשותפת חידוש הצמיחה ומניעת אבטלה.
 
"עסקת החבילה שאושרה כוללת את כל הצעות לשכת התיאום והיא אושרה פה אחד בנשיאות, ללא התנגדות לשכת המסחר. לין בחר בנושא הסדרת יחסי העבודה כאמתלה להפוך את קוביות המשחק. הנושא נבחן על ידי מומחים ידועי שם ליחסי עבודה אשר קבעו כי ההצעות לא משנות מהותית את כל מערכת יחסי העבודה במשק, בחלק מהמקרים אף משפרות אותן לטובת המעסיקים. זאת, לצד חבילת ענק בהיקף של 14 מיליארד שקל  שתומכת במגזר העסקי בישראל ומונעת ממנו שורת גזירות.
 
לדברי לשכת התיאום, "גם בעבר התנגד לין להסכמות במשק, כמו במקרה של הסכם הפיצויים במלחמת לבנון השנייה וכך גם התנגד תחילה להסכם הפנסיה אליו הצטרף לאחר שכל הארגונים הכלכליים תמכו בו".