איגוד לשכות המסחר מגיש היום עתירה לביה"ד הארצי לעבודה נגד ההסתדרות

נזקי השביתה הצפויים ביום הראשון במיליארד שקל * לין: "לא יתכן כי כל אימת שיש להסתדרות סכסוך עם הממשלה, היא תכוון את חיציה ישירות מול המגזר העסקי * נשיאות איגוד לשכות המסחר תכנס מחר דיון חרום


00:00 ,02.11.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
נזקי השביתה הצפויים ביום הראשון במיליארד שקל ; לין: "לא יתכן כי כל אימת שיש להסתדרות סכסוך עם הממשלה, היא תכוון את חיציה ישירות מול המגזר העסקי ; נשיאות איגוד לשכות המסחר תכנס מחר דיון חרום בעקבות השביתה המתוכננת

איגוד לשכות המסחר מגיש היום עתירה לביה"ד הארצי לעבודה להוצאת צו מניעה נגד השביתה שמתכננת ההסתדרות. בעתירה נמסר כי האיגוד אינו מבקש להיכנס לבדיקת הטענות או לסכסוך גופו. עתירת האיגוד היא נגד השימוש בשביתה כאמצעי מאבק בתנאים הקיימים היום. עוד צוין כי נזקי השביתה הצפויים ביום הראשון נאמדים במיליארד שקל.

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, מסביר כי בעתירה מעלה האיגוד שורה של טענות המנמקות מדוע יש לאסור את השביתה ולהכריז אליה כשביתה בלתי לגיטימית - הן בצד הפוליטי והן בצד האזרחי.

"השימוש בזכות השביתה בשירותים החיוניים, חייב להיות מוגבל הרבה יותר מאשר השימוש בזכות זו בסקטור הפרטי. שביתה בשירותים החיוניים הינה בעלת עוצמה גדולה - היא פוגעת בכל הרוחב בכלכלת המדינה, במגזר העסקי, בציבור הרחב ובעיקר בשכבות החלשות. עובדי המדינה מקבלים על עצמם את החובה הבסיסית לשרת את הציבור הרחב, הם לא יכולים לפגוע בציבור כשהוא אינו צד לסכסוך בינם לבין הממשלה. הפגיעה בציבור הרחב יכולה להיעשות רק במקרים מופלגים ביותר. זכות השביתה אינה זכות מוחלטת וקדושה. יש תמיד לאזן את השימוש בה מול כובד הפגיעה באינטרסים חיוניים של המדינה והציבור הרחב".

לין מוסיף כי נציגי המגזר העסקי חתמו על הסכמי העבודה קיבוציים כלליים עם ההסתדרות הכללית וועדי העובדים. ביסוד הסכמים אלה קיימת ההנחה ששני הצדדים יפעלו בתום לב כדי לשמור על יציבות ביחסי עבודה, קידום העסקים והגנה על זכויות העובדים. "לא יתכן כי כל אימת שיש להסתדרות סכסוך עם הממשלה, היא תכוון את חיציה ישירות מול המגזר העסקי. התנהגות כזו מערערת את הלגיטימיות שלה כשותפה להסכמי עבודה".

"מדובר בשביתה פוליטית עפ"י ההגדרה של ביהמ"ש העליון. שכן בחלקה העיקרי שביתה זו נועדה להפקיע הוראות חוק קיים ולמנוע חקיקה עתידית. בדרך זו מתכוונת ההסתדרות למנוע מהמוסדות הנבחרים במדינה לקדם רפורמה כלכלית עפ"י השקפת עולמם".