איגוד לשכות המסחר: 2900 משרות נוספו במנהל הציבורי לעומת ירידה של 6500 משרות במגזר העסקי בתשעת החודשי

לין: "מגזר ציבורי גדול לעומת מגזר עסקי קטן הוא מתכונת מוכחת של כלכלה חלשה. אני מקווה כי ההסתדרות הכללית, מתוך אחריות לאומיות, תהיה שותפה לשינוי המגמה". למרות המיתון, המנהל הציבורי, הכולל שירותים חברתיים, תשתית, בטחון,


00:00 ,07.01.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
לין: "מגזר ציבורי גדול לעומת מגזר עסקי קטן הוא מתכונת מוכחת של כלכלה חלשה. אני מקווה כי ההסתדרות הכללית, מתוך אחריות לאומיות, תהיה שותפה לשינוי המגמה"

למרות המיתון, המנהל הציבורי, הכולל שירותים חברתיים, תשתית, בטחון, סדר ציבורי, ביטוח חברתי ועוד במדינה וברשות המקומית, המשיך להתרחב גם בשנה האחרונה.

בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2003 נוספו 2900 משרות למגזר זה (עלייה של 2.8 אחוזים), בעוד המגזר העסקי ממשיך להצטמק עם ירידה של 6500 משרות (ירידה של 0.4 אחוז) לעומת התקופה המקבילה אשתקד. כך עולה מסקירה שפרסם היום אגף הכלכלה באיגוד לשכות המסחר, המנתחת אינדיקטורים מתחום התעסוקה, על בסיס נתוני הלמ"ס ואומדני כלכלני האיגוד.

בהתייחסו לנתונים, אמר נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין כי הקטנת גודלו של המנהל הציבורי צריך להיות אחד היעדים המרכזיים לטיפולה של הממשלה במהלך 2004. לין הדגיש כי המגמה הנמשכת של תוספת כ"א במגזר הציבורי לעומת ירידת מספר המשרות במגזר העסקי הינה תופעה חמורה שצריכה להדאיג את כולנו. "מגזר ציבורי גדול לעומת מגזר עסקי קטן הינה מתכונת מוכחת של כלכלה חלשה. אני מקווה כי ההסתדרות הכללית, מתוך אחריות לאומיות, תהיה שותפה לשינוי המגמה".

כלכלני האיגוד מציינים כי גם ענפי המשק האחרים רשמו ירידות במספר המשרות, בהשוואה לתקופה מקבילה אשתקד. כך, בענפי התעשייה נרשמה ירידה של 2.2 אחוזים (ירידה של 7,200 משרות), בעוד ענפי החקלאות והבניה רשמו התייצבות.

כמו כן נרשמה התייצבות במספר המשרות בענפי המסחר והשירותים, בהשוואה לתקופה מקבילה אשתקד. מספר המשרות בענפים אלו הגיע 1010 אלף משרות.

כלכלני האיגוד מציינים כי מקרב ענפי השירותים רשם ענף שירותי האירוח והאוכל עליה של
כ- 3.2 אחוזים, המשקפת עליה של כ –3,100 משרות בהשוואה לתקופה מקבילה אשתקד. בענף הבנקאות והפיננסים נרשמה עליה מתונה של 600 משרות בין שתי התקופות.

לעומת העלייה בענפי שירותי האוכל והאירוח, רשמו ענפי המסחר ירידה מתונה של כ- 800 משרות בתשעת החודשים בהשוואה לאשתקד.

כלכלני האיגוד מוסיפים כי במהלך השנתיים האחרונות (2002 - 2003) ירד מספר המשרות בסקטור העסקי ב- 29 אלף משרות, מהם ירידה של 17.8 אלף משרות בתעשייה וירידה של 8.1 אלף משרות בענפי המסחר והשירותים. זאת לעומת גידול של כ- 11.7 אלף משרות בסקטור הציבורי, מהם גידול של 5.1 אלף משרות במנהל הציבורי.