אולמרט ייצא השבוע לביקור בדרום אפריקה בראש משלחת של אנשי עסקים

במהלך הביקור ייחתם הסכם הגנה על השקעות בין המדינות; אולמרט ועמיתו הדרום אפריקאי יפתחו סמינר עיסקי ביוהנסבורג אשר יתמקד בתקשורת, חקלאות ופרויקטים


00:00 ,17.10.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
במהלך הביקור ייחתם הסכם הגנה על השקעות בין המדינות; אולמרט ועמיתו הדרום אפריקאי יפתחו סמינר עיסקי ביוהנסבורג אשר יתמקד בתקשורת, חקלאות ופרויקטים

מ"מ ראש הממשלה ושר התמ"ת והתקשורת, אהוד אולמרט, ייצא השבוע לביקור בן 4 ימים לדרום אפריקה. לשר תתלווה משלחת של 23 חברות אשר אורגנה על ידי מכון הייצוא. בראש המשלחת יעמוד ארז מלצר מנכ"ל נטפים. בין החברות נציגים מתחומי הטלקומוניקציה, האגרו טכנולוגיה, אגרו תעשיות, תוכנה, תשתיות, אנרגיה, בניה כריה ומינרלים, שרותים מקצועיים שונים, בטיחות ואבטחה. כן ישתתפו במשלחת שני נציגים ממגזר המיעוטים וזאת בעקבות קשר שיצר לאחרונה משרד התמ"ת עם מועדון אנשי עסקים הערבים.

השר אולמרט ייפגש עם עמיתו הדרום אפריקאי שר התעשייה מנדיסי בונגאני מבוטו מפאלווהMr. Mandisi Bongani Mabuto Mpahlwa)). הפגישה תתמקד בקידום הסחר עם דרום אפריקה, הכולל משא ומתן על הסכם סחר בין המדינות. במהלך הביקור ייחתם הסכם הגנה על השקעות בין המדינות. כן ידונו על "היוזמה המשולשת". מדובר בשת"פ בין חברות ישראליות ומקומיות לפיתוח פרויקטים משותפים באזורים ומדינות שלישיות, במימון בינלאומי. נושאים נוספים שהשרים ידונו בהם: השתתפות של חברות ישראליות במכרזים ממשלתיים, שילובם של חברות ישראליות בפרויקטים בעיקר בתחום האבטחה והתקשורת, הידוק הקשרים עם חברות ממשלתיות: מפעיל הטלפון הקווי; חברת החשמל; חברת הרכבות והתקשורת; חברת הזיקוק; רשות שדות התעופה. שיתוף פעולה בתחום החקלאות, בעיקר בפרויקטים לפיתוח אזורי ספר ולפיתוח מקורות תעסוקה בכפרים. מו"פ – לישראל ידע רב, נסיון ומיומנויות רלוונטיות שיכולות לתרום לפיתוח וצמיחה בדרום אפריקה ומדינות האזור, בעיקר בתחומי פיתוח חקלאות מודרנית ופתרונות בחוסר במים, פיתוח תשתיות תקשורת, פיתוח טכנולוגי משותף. קידום משלחות הדדיות וסמינרים משותפים - הכוונה היא לעודד ביקורים רשמיים בהשתתפות משלחות כלכליות באירועים מרכזיים בישראל, כתערוכת טלקום ואגריטק.

כן ייפגש השר אולמרט עם שרת המינרלים והאנרגיה Ms. Phumzile Miambo-Ngcuka וידון עמה בדרכים להידוק הקשרים עם תעשיית היהלומים המקומית בדרום אפריקה. יצויין כי ישראל יכולה לסייע בטכנולוגיה וידע על מנת להקים תעשיות חיתוך וליטוש מקומית.

השר אולמרט מציין כי ישראל מעוניינת להדק את הקשרים עם חברות האנרגיה הממשלתית, אשר מעורבת בפרויקטים רבים בדרום אפריקה ובשאר היבשת. חברות ישראליות מעוניינות להיכנס לפרויקטים משותפים בשיטת J.V עם חברות אלה.

כן ייפגש השר אולמרט עם שרת החקלאות Ms.Angela Thoko Didiza וידון עמה באפשרות לשת"פ בפרויקטי גידולי חקלאות ותעשיית חקלאות במוזמביק (בדומה לפרויקט הגאפ בטורקיה). יצויין כי מספר חברות ישראליות מעורבות מזה מספר שנים בפרויקטים חקלאים בדרום אפריקה ומעוניינות להרחיב פעילות זו.

השר אולמרט יפתח עם עמיתו הדרום אפריקאי את הסמינר העסקי אשר יתמקד בשלושה תחומים: תקשורת, חקלאות ופרויקטים. כן יחלקו השרים את אות הסחר לאנשי עסקים דרום אפריקאים אשר מייצאים לישראל.

למשלחת העסקים אורגנה תוכנית ופגישות אישיות על ידי מרכז הסחר הישראלי ביוהנסבורג.

עוד צפוי להיפגש השר אולמרט עם סגן הנשיא, שר החוץ וגורמי ממשל בכירים נוספים ועם הקהילה היהודית והעסקית בדרום אפריקה.

בין החברות המתלוות לשר אולמרט נציגי: נטפים, גילת לוויינים תקשורת, טלרד תקשורת, ראדוין, ארד טכנולוגיות, סלטרו, מטס תקשורת, רד תקשורת, סקירת מערכות, אס.אי.א אבטחה וייעוץ, טאלאל ייעוץ, טדסופט, קבוצת העברת מידע, יאמקו, הנדסת יוגר בע"מ ועוד.

רקע – דרום אפריקה:
דרום אפריקה היא הכלכלה הגדולה, המגוונת והמתוחכמת ביותר ביבשת אפריקה. התשתיות והסטנדרטים בסקטור התעשייתי והפיננסי גבוהים ויציבים. הכלכלה הדרום אפריקה הפגינה יציבות ועוצמה יחסית בשנות המיתון העולמיות. הרחבת הוצאות הממשלה מתוכננת להיות בעיקר בתחומי תשתיות, חינוך, בריאות ושירותי רווחה.

ההשקעות הזרות בדרום אפריקה לא גדלו בשנים האחרונות, מגמת הירידה ממשיכה וסך ההשקעות הזרות ב- 2003 עומד על כ- 2.4 מיליארד דולר. יחד עם זאת, התרחבות תעשיית המינרלים ותעשיית הרכב צפויות למשוך השקעות זרות משמעותיות יותר בשנים הקרובות. כמו כן, דרא"פ הופכת ליעד בינ"ל מועדף בתחום של Call Centres. המשקיעות העיקריות בדרא"פ הן: בריטניה, גרמניה, מלזיה, ארה"ב, הולנד, שוויץ וצרפת.

נושא ההפרטה של נכסי הממשלה דעך מעט אך עדיין נמצא על הפרק. עדיין צפויה הפרטה של חברת החשמל Eskom. גם חלק מרשות שדות התעופה ACSA צפויה להיסחר בבורסה, והמפעיל הקווי השני SNO עשוי לצאת לדרך.

Black Economic Empowerment (BEE) - הגברת המעורבות של שחורים בכלכלה, תופס תאוצה ממשית וחשיבות גדולה בכלכלה הדרא"פ. חברות זרות שירצו בעתיד לעשות עסקים בדרא"פ יצטרכו להתאים את עצמן לדרישות ה- BEE במדינה, כתנאי הכרחי.

מדינות אפריקה הסמוכות לדרא"פ מהוות באופן טבעי יעד חשוב ליצוא סחורות, דבר ההופך את היצרנים בדרא"פ לרגישים להתפתחויות אזוריות, כגון זימבבואה, אשר הינה שוק יצוא בעשירייה הראשונה מבחינת דרא"פ. דרא"פ גם מעורבת מאוד בשוק השני בגודלו עבורה-מוזמביק.

נתוני סחר
היצוא הישראלי לדרום אפריקה בשמונת החודשים הראשונים של שנת 2004 עמד על כ-135 מליוני דולרים, עליה של כ-19% לעומת התקופה המקבילה אשתקד בה עמד היצוא על סכום של כ- 113.5 מליוני דולרים. עם מוצרי הייצוא העקריים לדרום אפריקה נמנים מכונות ומכשירים מכניים, ציוד חשמלי ומוצרי תקשורת, פנינים טבעיות או מתורבתות, אבנים יקרות, מוצרים כימיים ועוד.

היבוא הישראלי מדרום אפריקה עמד בשמונת החודשים הראשונים של שנת 2004 על כ-487 מליוני דולרים, עליה של כ-34% לעומת התקופה המקבילה אשתקד בה עמד היבוא על סכום של כ- 363.5 מליוני דולרים. בין מוצרי היבוא מדרום אפריקה: מינרלים, מתכות פשוטות.