מדד מנהלי הרכש למאי: המשק היצרני ממשיך בהתרחבות

הערך שנמדד החודש עומד על 52.9% לעומת ערך של 50.9% שנמדד בחודש הקודם. הרכיבים המרכזיים והחשובים של המדד בחודש מאי נמצאים בהתרחבות מלבד רכיב הביקושים ליצוא אשר שב להתכווצות לאחר חודש אחד בלבד בהתרחבות


08:20 ,19.06.2024 מאת: מערכת פורט2פורט

מדד מנהלי הרכש בישראל ממשיך זה החודש השלישי ברציפות להימצא במגמת התרחבות והחודש אף נצפתה התעצמות בעוצמה של ההתרחבות. הערך שנמדד החודש עומד על 52.9% לעומת ערך של 50.9% שנמדד בחודש הקודם (סדרת נתונים מנוכה עונתיות), עלייה של 2% לעומת החודש הקודם. החודש הרכיבים המרכזיים והחשובים של המדד נמצאים בהתרחבות מלבד רכיב הביקושים ליצוא אשר שב להתכווצות לאחר חודש אחד בלבד בהתרחבות. גם החודש רכיב מחירי חומרי הגלם ממשיך להימצא במגמת התרחבות ואף נצפתה בו התעצמות דרסטית במגמה. רכיבי זמני האספקה ממשיכים גם החודש להימצא בהתכווצות. 

 

תפוקות הייצור - רכיב תפוקות הייצור ממשיך זה החודש השניים עשר ברציפות להימצא במגמת התרחבות אם כי החודש נצפתה התמתנות נוספת בעוצמה של ההתרחבות. הערך שנמדד החודש עומד על 55.2% לעומת ערך של 56.5% שנמדד בחודש הקודם, ירידה של 1.3%. 

 

הזמנות חדשות לקוחות בארץ - רכיב ההזמנות המקומיות ממשיך זה החודש השביעי ברציפות להימצא במגמת התרחבות והחודש אף נצפתה ברכיב זה התעצמות דרסטית בעוצמה של המגמה. הערך שנמדד החודש עומד על 62.2% לעומת ערך של 55.1% שנמדד בחודש הקודם, עליה של 7.1%. זהו הערך הגבוה ביותר שנמדד מזה שנתיים וחצי.

 

רכישות למלאי - ברכיב כמות הרכישות למלאי חל החודש שינוי כיוון ולאחר שלשה עשר חודשים ברציפות במגמת התכווצות חצה רכיב זה את קו 50% המפריד בין התרחבות להתכווצות ועבר להתרחבות. הערך שנמדד החודש עומד על 52% לעומת ערך של 46% שנמדד בחודש שעבר, עלייה דרסטית של 6%. 

 

מחירים - רכיב המחירים של חומרי הגלם ממשיך זה החודש הארבעים ושישה ברציפות להימצא במגמת התרחבות והחודש אף נצפתה ברכיב זה התעצמות דרסטית בעוצמה של ההתרחבות. הערך שנמדד החודש עומד על 61.8% לעומת ערך של 54.8% שנמדד בחודש הקודם, עליה של 7%. המשמעות של רכיב המחירים הממשיך להימצא במגמת התרחבות הינה כי נצפתה המשך ההתייקרות במחירי חומרי הגלם. הסיבות העיקריות להמשך ההתרחבות ברכיב זה מיוחסת על ידי המשיבים לסקר להמשך העליה במחירי חומרי הגלם, לשינויים בשערי החליפין ולמחסור בחומרי גלם.

 

רכישות בארץ - זמני אספקה - רכיב זמני האספקה בשוק המקומי ממשיך זה החודש האחד עשר ברציפות להימצא במגמת התכווצות והחודש אף נצפתה ברכיב זה התעצמות נוספת בעוצמה של המגמה. הערך שנמדד החודש עומד על 36.3% לעומת ערך של 37.3% שנמדד בחודש הקודם, ירידה קלה של 1%. המשמעות של רכיב זמני אספקה הנמצא בהתכווצות הינה כי קיימת ההתארכות בזמני האספקה.

 

יבוא חומרי גלם – זמני הספקה - רכיב זמני האספקה מחו״ל ממשיך זה החודש החמישים ותשעה ברציפות להימצא במגמת התכווצות והחודש אף נצפתה ברכיב זה התעצמות נוספת בעוצמה של ההתכווצות. הערך שנמדד החודש עומד על 32.4% לעומת ערך של 35.6% שנמדד בחודש הקודם, ירידה משמעותית של 3.2%. המשמעות של רכיב זמני אספקה מחו״ל הממשיך להימצא בהתכווצות הינה כי נמשכת ההתארכות בזמני האספקה מחו״ל.

 

חומרי גלם רמות מלאי - רכיב רמות המלאי של חומרי גלם ממשיך זה החודש השני ברציפות להימצא בהתכווצות והחודש אף נצפתה התעצמות, אמנם מזערית, בעוצמה של ההתכווצות. הערך שנמדד ברכיב זה עומד החודש על 48% לעומת ערך של 48.2% שנמדד בחודש הקודם, ירידה של 0.2%. 

 

תעסוקה - רכיב התעסוקה ממשיך זה החודש השני ברציפות להימצא בהתרחבות והחודש אף נצפתה התעצמות בעוצמת ההתרחבות. הערך שנמדד החודש עומד על 53.6% לעומת ערך של 50.8% שנמדד בחודש הקודם, עלייה נוספת של 2.8%.

 

הזמנות חדשות לקוחות בעולם - ברכיב הביקושים לייצוא נצפה החודש שוב שינוי כיוון ולאחר חודש אחד בלבד בהתרחבות שב רכיב זה וחצה את קו 50% המפריד בין התכווצות להתרחבות ועבר להתכווצות. הערך שנמדד החודש עומד על 49.6% לעומת ערך של 50.1% שנמדד בחודש הקודם, ירידה של 0.5%. המשיבים לסקר מייחסים את שינוי הכיוון והמעבר להתכווצות ברכיב זה לרמת הביקושים מחו״ל.