משרד התחבורה מקדם פרויקט לאומי להקמת נמלים יבשתיים

מדובר על קונספט חדשני של מרכזים לוגיסטיים מתקדמים שישמשו כהמשך טבעי לנמלי הים, ויאפשרו שינוע מהיר של סחורות ברכבת ואחסונן בשטח יבשתי מרוחק מהחוף. השרה רגב: הנמלים היבשתיים הם פרוייקט לאומי אסטרטגי שיביא לשינוי משמעותי בשרשרת האספקה של מדינת ישראל


11:26 ,17.08.2025 מאת: מערכת פורט2פורט

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים מקדם פרויקט לאומי להקמת נמלים יבשתיים, קונספט חדשני של מרכזים לוגיסטיים מתקדמים שישמשו כהמשך טבעי לנמלי הים, ויאפשרו שינוע מהיר של סחורות ברכבת ואחסונן בשטח יבשתי מרוחק מהחוף.

 

המודל החדשני, הפועל בנמלים המתקדמים בעולם, כולל פריקת המטענים ישירות מאנייה לנמל, ומשם לרכבת שתוביל אותם לנמל היבשתי, שבו יתבצעו כל הליכי השחרור מהמכס ואישור הגופים המוסמכים (בריאות, כלכלה וכד׳). בכך יתאפשר פינוי שטחים יקרים בנמלי הים, הגדלת קיבולת הנמלים, שיפור היעילות הלוגיסטית והפחתת ההשפעות הסביבתיות. 

 

יתרונות נוספים כוללים יצירת חוצצים (Buffer) המאפשרים ללקוחות משיכת סחורה במועד הנוח להם, הפחתת ההשפעות הסביבתיות של אחסון סמוך לנמלים, והעברת מרכזי הפעילות הלוגיסטית לאזורים בעלי זמינות קרקע גבוהה וקרבה למסילות ולצירי תחבורה מרכזיים.

 

בחמישי שעבר התקיימה ישיבה בין-משרדית להצגת וקידום הפרויקט, בהשתתפות נציגי משרדי האוצר, הכלכלה, החוץ, שיתוף פעולה אזורי, משטרת ישראל, רשות המיסים, חברת נמלי ישראל, רכבת ישראל, נתיבי ישראל ורשות החברות. בתום הדיון הוחלט על הקמת צוות ייעודי בראשות חטיבת הכלכלה, התקציבים והאסטרטגיה במשרד התחבורה, בשיתוף כלל גורמי המקצוע הרלוונטיים, אשר יגבש מודל הפעלה ומימון, לרבות בחינת שיתוף המגזר הפרטי במיזם (PPP), ויקדם סקרי היתכנות ומיפוי מיקומים פוטנציאליים, במיוחד לאורך המסילה המזרחית החדשה.

 

שרת התחבורה מירי רגב: ״הנמלים היבשתיים הם פרויקט לאומי אסטרטגי שיביא לשינוי משמעותי בשרשרת האספקה של מדינת ישראל, ויאפשר להוריד אלפי משאיות מהכביש, לצמצם את הגודש, להפחית את הזיהום ולהוזיל את עלויות השינוע, לטובת כלל אזרחי ישראל. זהו מהלך שיחזק את הכלכלה, את הסביבה ואת איכות החיים של כולנו״.

 

מנכ״ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: ״הקמת נמלים יבשתיים היא מהלך שישנה את פני הלוגיסטיקה בישראל ויחבר בין התשתיות הימיות, המסילתיות והכבישיות בצורה חכמה ויעילה. מעבר להקלה המיידית בעומסים ולהורדת משאיות רבות מהכבישים, מדובר במהלך שיפנה שטחים יקרי ערך בנמלי הים, יגדיל את קיבולת הקליטה של המדינה, ויאפשר ניהול לוגיסטי יעיל, גמיש ומתואם יותר בין כל הגורמים בשרשרת ההובלה. שילוב רכבת כעמוד השדרה של המערכת יאפשר שינוע המוני מהיר ואמין, לצד יתרונות סביבתיים משמעותיים״.