הסחר של ישראל עם מדינות אפריקה בעשור האחרון

לפי ניתוח משרד התמ"ת בנושא סחר עם מדינות אפריקה שמדרום לסהרה 2000-2010, 70% מהייצוא מתמקד בדרום אפריקה, ניגריה, גאנה, קניה ובוצוואנה. כ-63% מהייצוא הישראלי מתרכז בטכנולוגיות עילית מעורבת


00:00 ,13.04.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

בעשור האחרון הגיע הייצוא הישראלי לרמה ממוצעת של כ-1 מיליארד דולר לשנה . מדובר בייצוא ל-45 מדינות מתוך כ-50 מדינות בסך הכול בגוש סחר זה.

ממשרד התמ"ת נמסר כי, עיקר הייצוא הישראלי לאפריקה שמדרום לסהרה מתמקד בחמש מדינות: דרום אפריקה, ניגריה, גאנה, קניה ובוצוואנה (70%). יתרת הייצוא, כ-30% בממוצע שנתי, מגיע ל-35 מדינות נוספות כאשר שמונה מדינות מתוכן מהוות כשליש מהייצוא הכולל לאזור זה.

עיקר הייצוא הישראלי לאזור סחר זה מתרכז בטכנולוגיות העילית מעורבת (כ-63% ) והמסורתית מעורבת (כ-25%) בענפים הבאים: המכונות והציוד החשמלי, הפלסטיק והגומי, הברזל והפלדה והתכשיטים והצורפות .

עוד נמסר כי, במבט על העשור כולו ניתן לומר כי שיעור הגידול של הייצוא הישראלי לחמש המדינות המובילות בייצוא הישראלי עלה פי 2.3 בעוד שיעור הגידול לשמונה מדינות הבינוניות היה גדול בהרבה, למעלה מפי עשרה. לעומת זאת, לקבוצת כל שאר המדינות הייצוא דווקא איבד כשלושה רבעים משנת 2006 עד לכ-70 מיליון דולר ב-2010.

כך עולה מניתוח שנערך לאחרונה במינהל המחקר והכלכלה במשרד התמ"ת המתייחס יחסי הסחר של ישראל עם מדינות אפריקה שמדרום לסהרה בשנים 2000 עד 2010. הניתוח מתבסס על עיבוד נתוני הייצוא כפי שנרשמו במכס לגבי מדינות אפריקה שמדרום לסהרה ונתונים חברתיים כלכליים לגבי מדינות אפריקה על פי ה-C.I.A THE WORLD FACTBOOK.

נתונים נוספים העולים מן הניתוח לגבי היצואנים הישראלים

בכל חמשת מדינות היעד המובילות מצוי המספר הרב ביותר של היצואנים בטכנולוגיה העילית מעורבת (דרא"פ -410 יצואנים , ניגריה – 280 , גאנה – 122 , קניה – 175 , בוצוואנה – 51 ) כאשר כשליש עד 55% מהם פועלים בענפי המכונות והמנועים החשמליים.

הטכנולוגיה המדורגת שניה מבחינת מספר היצואנים הינה הטכנולוגיה המסורתית מעורבת כאשר כ-15% עד כ-25% מהם מתרכזים בענפי הגומי והפלסטיק, הברזל והפלדה, והתכשיטים (דרא"פ , בוצואנה).

מן הנתונים עולה בברור כי יצואני המכונות והמנועים החשמליים ויצואני הפלסטיק והגומי הם המובילים בפעילות באזור סחר זה עם חשיפה לרוב המוחלט של המדינות.

בבדיקה השוואתית של מספר פריטים ליצואן במדינות נמצא שמאז תחילת העשור, מספר הפריטים עולה. הדבר נובע משיפור ההכרות של היצואן עם השווקים והרחבת קשרי הסחר מול הרוכשים. בעניין זה ראוי לציין את קונגו, אנגולה, קמרון, מאלי וניגריה כמדינות בעלות פוטנציאל לפתיחות רבה יותר להרחבת סל המוצרים לייצוא אליהן.

מנהל מינהל מחקר וכלכלה במשרד התמ"ת בני פפרמן מציין כי "הנתונים הכלכליים - חברתיים של מדינות אלו המעידים על רמת חיים נמוכה וכן על רמה טכנולוגית וכוח קנייה נמוך, צריכים להילקח בחשבון כאשר בוחנים את פוטנציאל ההרחבה של הייצוא הישראלי למדינות אלה. עם זאת, באשר לייצוא הישראלי של ענפי המכונות, הפלסטיק והגומי ניראה כי פוטנציאל הייצוא בענפים אלה עדיין גדול בהרבה מרמתו הנוכחית. זאת מאחר והייבוא של מדינות אפריקה מדרום לסהרה מענפים אלה ניכר מאד בעוד שהייצוא הישראלי בתחומים הללו למדינות אלו עדיין מהווה חלק זעיר בהשוואה לייבוא.