לראשונה מזה ארבע שנים: אושר היטל היצף להגנה על התעשייה המקומית

ועדת הכספים של הכנסת אישרה הטלת היטל היצף בשיעור של 7.5% מערך CIF על סוליות גומי המיובאות מדרום אפריקה למשך תקופה של שנתיים


00:00 ,12.03.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת הכספים של הכנסת אישרה הטלת היטל היצף בשיעור של 7.5% מערך CIF על סוליות גומי המיובאות מדרום אפריקה למשך תקופה של שנתיים. עד כמה שידוע, מדובר בהיטל הראשון שאושר בארבע השנים האחרונות.

ההליך החל בעקבות חקירה של הממונה על היטלי הסחר במשרד התמ"ת ראובן פסח, לבקשת המפעל המקומי תעשיות גומי עין שמר אגח"ש בע"מ, שיוצג על ידי עורכי הדין גיל נדל ועומר וגנר ממשרדנו ועל ידי הכלכלן ערן הורביץ מחברת ל.י.ם.

המפעל, המעסיק למעלה מ- 100 עובדים, טען שהוא חשוף לתחרות בלתי הוגנת מדרום אפריקה, במסגרתה התקיים יבוא בהיצף של סוליות גומי המשמשות לחידוש צמיגים. הדבר, טען, גרם לו לנזק ממשי ולהפסדים (מחיר היצוא לישראל נמוך ממחיר המכירה בשוק המקומי בדרום אפריקה).

בעקבות זאת הודיע פסח על כך שהוא מטיל ערובה זמנית בשיעור של 39.5% על סוליות גומי לחידוש צמיגים מדרום אפריקה למשך תקופה של שישה חודשים, החל מסוף חודש יולי 2012 ועד לסוף ינואר 2013. במקביל המליץ הממונה להטיל גם היטל קבוע בשיעור זה למשך חמש שנים.

יצוין שתעשיות גומי עין שמר מתמחה בפיתוח, ייצור ושיווק של מוצרי גומי שונים. החברה הינה היצרנית היחידה בישראל של המוצר, המשמש לחידוש צמיגים של משאיות, אוטובוסים ורכבי הובלה, והשוק מוערך בעשרות מיליוני שקלים.

בעקבות הפנייה השתכנע פסח שלא צפויה פגיעה בענף התעבורה, מכיוון שמלבד היבוא מדרום אפריקה ישנם מקורות יבוא נוספים של המוצר, שמתחרים עם יבוא צמיגים חדשים. בנוסף הוא קבע כי ההיטל ייטיב את המצב הכלל-משקי, והיצרנים והצרכנים יצאו נשכרים ממנו יותר מהנזק הצפוי ליבואנים, או לכל גורם אחר.

הוועדה המייעצת לשר התמ"ת החליטה כי יש לאשר היטל של 10% למשך שנתיים וחצי. המלצתה אושרה על ידי שרי התמ"ת והאוצר.

לאחר שקוימו מספר דיונים בוועדת הכספים של הכנסת, החליטה הוועדה לאשר היטל של 7.5% למשך שנתיים, על מנת לספק הגנה למפעל המקומי מפני היבוא בהיצף.

כפי שצוין, בארבע השנים האחרונות לא אושר אף היטל. היטלים רבים נפלו בשלב הוועדה המייעצת, או בשלב קבלת האישור מידי שר האוצר.

 


לראשונה מזה ארבע שנים: אושר היטל היצף להגנה על התעשייה המקומית

* האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.

* עו"ד גיל נדל הכותב הינו עורך דין העוסק בדיני יבוא ויצוא, מסים עקיפים, דיני סחר חוץ, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני, ומשמש כיועץ המשפטי של לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים – תל אביב. ניתן להוריד מאמרים נוספים פרי עטו של עו"ד גיל נדל באתר האינטרנט:www.nadel-law.co.il