היכן מסתיימת אחריות מוכר סחורה בתנאי FOB?

המונח FOB גורס כי, כאשר יצואן דואג להעמסת הטובין על גבי כלי הובלה, האחריות לטובין עוברת ליבואן. בית המשפט בבריטניה פסק לאחרונה במקרה בו היצואן סירב להעמיס סחורה על אוניה שנתפסה כלא כשירה


00:00 ,27.02.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

המונח "FOB" הוא מונח ידוע בדיני הסחר הבינלאומי, ומשמעותו המוכרת היא שכאשר מוכר טובין (יצואן) דואג להעמסת הטובין על גבי כלי ההובלה, אחריותו לטובין מסתיימת בשלב זה, והיא עוברת לקונה (היבואן). אך מה קורה כאשר המוכר מסרב להעמיס את הטובין על גבי כלי השיט, מתוך טענה כי הקונה לא הכין את כלי השיט כראוי? מקרה כזה עלה לדיון בבית המשפט באנגליה לאחרונה.

עובדות המקרה

בין חברת "סופלה" (Soufflet - "היצואן") לחברת "בונג'" (Bunge - "היבואן") נכרת הסכם לפיו היצואן ייצא מאוקראינה לאנגליה 15 אלף טון של שעורה (barley) נקייה מחרקים ומריחות בתנאי מכר "FOB אוקראינה". כלומר: סוכם שהטובין יועמסו על כלי שיט בנמל באוקראינה, ומרגע ההעמסה שם, האחריות לטובין תעבור לרוכש (היבואן) באנגליה. עוד סוכם בין הצדדים כי היצואן ישפה את היבואן בעבור דמי השהייה, אם הטענת הטובין תימשך יותר משלושה ימים.

בנוסף, סוכם בין הצדדים שיתר הוראות ההסכם ביניהם יהיו לפי טופס "גפטא 49" שהוא הסכם סטנדרטי המתייחס להובלת טובין בצובר במזרח אירופה בתנאי FOB, שנוסח על ידי ארגון העוסק בקידום סחר בינלאומי של מוצאי חקלאות, הידוע בשם G.A.F.T.A.

אחד הסעיפים באותו הסכם סטנדרטי קבע כי, על המוכר מוטלת האחריות להכין את הטובין למסירה לקונה בהתאם למוסכם ביניהם, וכי כאשר כלי ההובלה נמצא בנמל היצוא ומוכן להעמסה במועד האספקה, על המוכר לדאוג להעמסת הסחורה על גבי כלי השיט.

במקרה זה, היבואן דאג לכלי שיט והביא אותו לנמל הייצוא, ונתן הודעה ליצואן כי כלי השיט מוכן להעמסה. היצואן שלח שמאי מטעמו שיבדוק את כלי השיט, והשמאי קבע כי כלי השיט אינו כשיר להעמסה מאחר והמחסן בכלי השיט מתחת לסיפון העליון, המיועד לאחסנה (המכונה "ספנה" = Hold) מכוסה באבקת פחם, דבר אשר מסכן את שקי השעורה. לאור זאת, היצואן הודיע ליבואן כי אינו מוכן להעמיס את הסחורה על כלי השיט, משום שלדעתו כלי השיט לא היה מוכן להעמסה (כדרישת ההסכם), והסחורה נותרה באוקראינה ולא יצאה לדרכה.

לאור זאת, היבואן הגיש תביעה נגד היצואן בטענה כי הסחורה לא סופקה לו, בניגוד להסכם בין הצדדים. העניין עלה לדיון במספר בתי משפט בבריטניה, כאשר לראשונה זכה היצואן בתביעה, בעוד בערעור נפסק להיפך, ונקבע כי משמעות המונח "מוכן להעמסה" המתייחס לכלי שיט, היא שכלי השיט מוכן מבחינה פיזית וחוקית, להעמסת הסחורה, ואם כלי השיט מלוכלך ויש חשש שהסחורה תינזק, על המוכר להעמיס את הסחורה בכל זאת, שכן בחוזה בתנאי FOB הסיכון לנזק לסחורה עובר, עם העמסתה על כלי השיט, לקונה.

לאחרונה, ניתן פסק-דין בבית המשפט לערעורים בבריטניה בעניין זה.

 

פסק-הדין

בית המשפט לערעורים קבע כי משמעות המונח "מוכן להעמסה" מתייחס לכך שמחסני כלי השיט (Holds) צריכים להיות מסוגלים (פיזית) לקבל מטען (כלומר שיש בהם מקום).

בית המשפט פסק כי בחוזה הובלה בתנאי FOB, הסיכון להעמסת סחורה בנמל הייצוא, על כלי שיט שמחסניו אינם נקיים הוא סיכון המוטל על הקונה, ולא על המוכר, היות ואחריות המוכר לבדיקת מצב הסחורה מסתיימת בטרם זו מועמסת על כלי השיט.

לאור זאת, פסק בית המשפט כי כל עוד לא נקבע אחרת בין הצדדים, אין למוכר אחריות לבדוק את ניקיון מחסני כלי השיט, ולפיכך, נפסק כי המוכר הפר את החוזה בכך שסירב להעמיס את הסחורה למרות אי ניקיון המחסנים, והוא חויב בפיצוי לקונה.

(Soufflet Negoce SA v Bunge SA, English Court of Appeal: Longmore, Wilson and Toulson LJJ: [2010] EWCA 1102: 13 October 2010 )

סקירה זו אשר נלקחה מהאתר www.onlinedmc.co.uk נערכה על ידי עו"ד דיוויד מרטין-קלארק -

David Martin-Clark, Barrister, Maritime Arbitrator, Commercial Disputes MediatorBarrister, Stone ChambersShipping & Insurance Consultant

האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי. גיל נדל הינו עורך דין העוסק בדיני יבוא וייצוא, מסים עקיפים, דיני סחר חוץ, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני, ומשמש כיועץ המשפטי של לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים – תל אביב. ניתן להוריד מאמרים פרי עטו של עו"ד גיל נדל באתר האינטרנט: www.nadel-law.co.il