תסיסה רבה בקרב עובדי הנמלים על הסכם העקרונות

העובדים מתרעמים על כך שההסתדרות הסכימה לכך שעפ"י הסכם העקרונות, הסטטוס קוו יישמר ובינתיים יוקמו חברות הנמל; בנמל אשדוד ישנה התארגנות ספונטנית להחלפת ועדי העובדים; העובדים בנמלים עדיין לא שבו לעבודה מלאה


00:00 ,05.08.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
העובדים הביעו תרעומת קשה כנגד ההסתדרות, על כי ראשיה הסכימו לכך שעפ"י הסכם העקרונות, הסטטוס קוו יישמר ובינתיים יוקמו חברות הנמל ; בנמל אשדוד ישנה התארגנות ספונטנית להחלפת ועדי העובדים ; העובדים בנמלים עדיין לא שבו לעבודה מלאה

לפנות בוקר שבו ועדי הנמלים באשדוד ובחיפה לנמלים, לאחר שנחתם הסכם העקרונות בין האוצר וההסתדרות. עפ"י ההסכם, שעליו חתמו האוצר וההסתדרות, אמורים עובדי הנמלים לשוב לעבודה מלאה בתפוקה מלאה.

בנמל אשדוד קיימת התמרמרות רבה בקרב העובדים על הצורה שבה הועדים פעלו, וכי כלל לא בטוח שהעובדים יחזרו לעבודה מלאה. ככל הנראה, חלק גדול מהעובדים טוען שההסכם אינו מניח את הדעת וקיימת ביניהם ביקורת רבה על האופן וההתנהלות של המו"מ כפי שניהלו אותו הועדים. העובדים מותחים ביקורת קשה כנגד ועדי העובדים וטוענים כי ניתן היה להגיע לתוצאות טובות יותר, עוד לפני אישור החקיקה בכנסת. יתרה מכך, העובדים טוענים כי תוך כדי, ובמהלך החקיקה, נציגי הועדים לא פעלו ולא עדכנו את העובדים על מהלך המו"מ.

ככל הנראה, בנמל אשדוד ישנה התארגנות ספונטנית של העובדים להחתים על עצומה בכדי להחליף את נציגי הועדים ובשעות הערב מתוכננת פגישה של כ- 200 עובדים עם יועצת המתמחה ביחסי עבודה, על מנת לעשות הערכת מצב.

עובדי הנמלים גם מותחים ביקורת קשה על ההסתדרות בטענה שעמיר פרץ לא מייצג את האינטרסים האמיתיים של עובדי הנמלים. לטענתם, לעמיר פרץ יש אג'נדה אחרת, במפלגת העבודה. הם הביעו תרעומת קשה כנגד ההסתדרות, על כי ראשיה הסכימו לכך שעפ"י הסכם העקרונות, הסטטוס קוו יישמר ובינתיים יוקמו חברות הנמל.

גם בנמל חיפה קיימת תסיסה רבה ובשעות האחרונות עסוקים ועדי העובדים בנסיונות להסביר לעובדים את פרטי הסכם העקרונות שנחתם הבוקר בין האוצר וההסתדרות. גם בנמל חיפה עדיין לא שבו לעבודה מלאה, אך על פי מקורות בנמל, קיים סיכוי טוב שהם ישובו לעבודה מלאה לקראת אחר הצהריים, למשמרת ב'.

עמוס רון, מנכ"ל רשות הנמלים התייחס לנושא ואמר: "אנו עוקבים מקרוב אחר חזרת העובדים לעבודה מלאה. עדיין יש צורך להסביר לעובדים את פרטי ההסכם שנחתם, מבחינת היבטים ארגוניים, היבטים פיננסיים ויחסי עבודה. רשות הנמלים נערכת מיידית להשבת קצב העבודה והדבקת הפיגורים וכן לקליטת 35,000 מכולות שהתפזרו במסגרת 'תום מסע' של קווי הספנות השונים בנמלים השונים בים התיכון".


הבוקר: האוצר וההסתדרות חתמו על סיכום עקרונות לסיום השביתה בנמלים

הבוקר נחתם הסכם ביניים בין האוצר להסתדרות המביא לסיום את השביתה בנמלים. זאת לאחר שהלילה שוב דנו הצדדים, בחסות ביה"ד הארצי לעבודה, במשך אחת עשרה שעות. כבר בשעות הקרובות אמורים עובדי הנמלים לשוב לעבודה בתפוקות מלאות.

להלן עיקרי סיכום העקרונות:
  •  התחייבות הממשלה שלא להקדים את פעילות חברות הנמל והעברת העובדים בתוך 120 יום מפרסום החוק.
  • יקבעו נושאים מתוך תחום יחסי העבודה שיוכרעו בהליך בוררות עד למעבר העובדים לחברות הנמל.
  • ישמר השקט התעשייתי במהלך תקופת המשא ומתן.
  • נקבע מנגנון למתן מענק לעובדים, אם וכאשר יעברו לחברות הנמל וזאת במידה ובמהלך השנה שלאחר המעבר לא יגיעו הצדדים להסכם משותף. לנושא זה נקבעה קרן בהיקף של 80-150 מיליון ₪, המיועדת לחלוקה בין העובדים כפיצוי על המעבר לחברות.
  • בתום 7 חודשים או קודם לכן, החוק יכנס לתוקפו והרפורמה בנמלים תצא לדרך. בנוסף, במקביל למו"מ אין כל מניעה שהמדינה תערך ליישום החוק.
ממשרד האוצר נמסר כי הסיכום התאפשר לאחר שעובדי הנמלים חזרו בהם מדרישותיהם לבטל את יישום הרפורמה בנמלים לזמן בלתי מוגבל, לשעבד את נכסי הנמלים לטובת העובדים ולשמר את המונופול בנמלים.

הסיכום מחייב את העובדים שלא לשבות בתקופת קצובה בה יתנהל מו"מ שלאחריו תפורק הרשות לחברות נמלים נפרדות שיתחרו בניהם, כמוגדר בחוק.