תמונת היום: 32 אוניות ממתינות מחוץ לנמל חיפה

ראשי התעשיינים, ראשי איגוד התעשייה הקיבוצית וראשי איגוד המשתמשים מלינים על הצפיפות הנוראית ולמעשה חוסר תפקודו של נמל חיפה. את האוניות הממתינות אתם יכולים לראות (ולספור) בעצמכם. נמל חיפה בתגובה: אנו עובדים ב-100% של היכולות שלנו


00:00 ,30.04.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

ראשי התעשיינים, ראשי איגוד התעשייה הקיבוצית וראשי איגוד המשתמשים מלינים על הצפיפות הנוראית ולמעשה חוסר תפקודו של נמל חיפה. את האוניות הממתינות אתם יכולים לראות (ולספור) בעצמכם. נמל חיפה בתגובה: אנו עובדים ב-100% של היכולות שלנו
 
כפי שניתן לראות בתמונה שהגיעה למערכת port2port וצולמה לפני כשעה - מחוץ לנמל חיפה ממתינות ברגעים אלו ממש כ-32 אוניות.
 
כיצד נמל חיפה מתכוון להתמודד עם מספר כה גדול של אוניות הממתינות מחוץ לנמל? על השאלה הזאת הנמל הגיב ב"אנחנו עובדים ב-100% של היכולות שלנו" אבל נדמה כי מערכת הלחצים שפועלת לאחרונה על ראשי הנמל מגיעה בימים אלה לשיא חדש - במיוחד לאור מספר האוניות הממתין מחוץ לנמל.
 
כזכור, צבי פלדה, יו"ר ועדת התובלה בהתאחדות התעשיינים, טען לאחרונה כי חוסר תפקוד הנמלים הביא להיטלי צפיפות ברמות שלא היו מעולם - גידול של 400%. כתוצאה מכך, טוען מר פלדה, המשתמשים ישלמו תוספת של 15 מיליון דולר לחודש החל מהחודש הבא.
 
פלדה קרא לשר התחבורה, שאול מופז להתערב אישית ולפתור את הבעיות בנמלים.
 
גם ראשי איגוד התעשייה הקיבוצית פנו הבוקר במכתב דחוף לשר התחבורה מופז ולשר התמ"ת אלי ישי על מנת שיתערבו באופן מיידי בנעשה בנמלים ויגבשו פתרונות למשבר.
 
ראשי איגוד התעשייה הקיבוצית עליהם נמנים יונתן מלמד, עמוס רבין ועמוס שלו, מציינים שבשל הפיגורים הגדולים בטעינה, עוזבות אוניות את הנמלים ללא טעינה של משלוחי יצוא ולעיתים גם ללא פריקת מטעני יבוא של חומרי גלם ואחרים. לטענת ראשי האיגוד, היצואנים לא יכולים לתכנן את משלוחי היצוא, ויש זעם רב מצד הלקוחות ואף נטישת לקוחות שיש להם חלופה בארצות אחרות: "אנו מקבלים יום יום זעקות שבר של יצואנים הרואים שפרי עמלם בשיווק וברכישת לקוחות בהשקעה כספית גדולה ובעבודה של שנים יורד לטמיון."
 
וכדי להוסיף שמן למדורה אליה נזרקו עד כה עשרות אוניות בהמתנה, היטלי צפיפות יקרים ומשלוחי יצוא ישראליים נזכיר לקוראים כי ביום חמישי שעבר (26 באפריל) הודיע איגוד המשתמשים על כוונתו לנקוט בצעדים משפטיים כנגד נמל חיפה וכנגד חברת צים.
 
לטענת האיגוד, לחברת צים יש תפקיד מרכזי ביצירת מצב הצפיפות בנמל חיפה ולהתמשכותו בשל כמויות השטעון שהיא מביאה לנמל חיפה וממשיכה בכך, גם עם החמרת מצב הצפיפות בנמל. האיגוד טוען כי חברת נמל חיפה לא קיימה את הבטחותיה מהעבר להגביל את כמויות מכולות השטעון בנמל, וכרגע "תקועות" בו אלפי מכולות שטעון.
 
חשוב להדגיש כי בפגישה שנערכה ב-18 באפריל במשרדו של מנכ"ל משרד התחבורה גדעון סיטרמן עם ראשי חברות הנמלים באשדוד וחיפה הוא התריע בפניהם כי תפקוד הנמלים פוגע בתל"ג של מדינת ישראל ומשפיע על התפתחות המשק. על פי עדותם של משתתפים בישיבה סיטרמן ציין בפני נציגי הנהלות הנמלים כי "ההיתר לניהול הנמל הוא לא ירושה", וכי אם הנמלים לא יתפקדו כפי שהמשק הישראלי דורש "הם יוחלפו באנשים שיוכלו לשרת את המשק בצורה כלכלית.
 
מנמל חיפה נמסר בתגובה: "אכן מדובר במופע אוניות חריג וגדול מהרגיל. אנו עובדים ב-100% של היכולות שלנו".