שר התחבורה שטרית בראיון מיוחד: מאז הרפורמה השתפרה האווירה סביב הנמלים

"למרות הציפיות, עובדי הנמלים הוותיקים לא ממהרים לפרוש"; יבדוק שינוי בחקיקה והעברת סמכויות חנ"י לחברות הנמל; טוען: נושא התעריפים נפל בין הכיסאות; על מצוקת שטחי העורף בחיפה הוא אמר: "אין סיבה שחב' החשמל תפעיל תחנת כוח בשטח הנמל או שתש"ן תאחסן שם את מיכלי הד


00:00 ,02.10.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

"למרות הציפיות, עובדי הנמלים הוותיקים לא ממהרים לפרוש"; יבדוק שינוי בחקיקה והעברת סמכויות חנ"י לחברות הנמל; טוען: נושא התעריפים נפל בין הכיסאות; על מצוקת שטחי העורף בחיפה הוא אמר: "אין סיבה שחב' החשמל תפעיל תחנת כוח בשטח הנמל או שתש"ן תאחסן שם את מיכלי הדלק"
 
"אי אפשר להתעלם מכך שמאז הרפורמה השתפרה האווירה סביב הנמלים, נמל היובל נפתח לכניסת אוניות, ואנחנו מזהים התעניינות עצומה ממשקיעים זרים, וחזרה של חברות ספנות זרות לפקוד את נמלי ישראל", אומר שר התחבורה מאיר שטרית, בראיון מיוחד לקראת ראש השנה.
 
"התכנון שלנו הוא להפוך את נמלי ישראל לגשר בין המזרח למערב, תוך ניצול היתרונות הגיאוגרפיים. ההתפתחות הגלובלית של הנמלים תלויה בזמן ההמתנה שהוא קריטי – אם נמלי חיפה ואשדוד ימשיכו לשפר השירות, אין סיבה שלא נהפוך למובילים באזור".
 
לטענת שטרית, יש עוד הרבה מאוד דברים שניתן לשפר ולשנות ברפורמה, בעיקר ביחסים שבין חנ"י לחברות הנמל העצמאיות. "נמלי חיפה, אשדוד ואילת מנהלים כיום מו"מ מול חנ"י בנושא, ואם הם לא יגיעו להסכם בחודשים הקרובים, משרד התחבורה ייאלץ להתערב".
 
שר התחבורה ציין שלמרות הציפיות המוקדמות, עובדי הנמלים הוותיקים לא ממהרים לפרוש, וזאת למרות ההטבות שנקבעו ברפורמה שמטרתן היה לרענן את כוח האדם בנמלים, ולקלוט עובדים חדשים. השר הוסיף שמאחר וההסכם שנחתם עם ההסתדרות לא מאפשר לפטר אף עובד, הנהלות הנמלים מחוייבות למצוא דרכים נוספות להתייעל.
 
לטענת שטרית, נושא התעריפים נפל בין הכיסאות שגובשה הרפורמה. "הנחתי את הדרג המקצועי שכל נושא התעריפים יעבור בדיקה רצינית".
 
על שאלת מידת שביעות הרצון מהסכם הרפורמה השיב השר שטרית שייתכן וניתן היה לגבש מבנה אחר, ולהקים חברת נכסים עצמאית לכל נמל. "אני חושב שבעתיד לא יהיה מנוס מלפרק את חנ"י. המצב בעולם הוא שיש Landlordלכל נמל, וכך נמנע ניגוד עניינים אפשרי בין הצדדים. אי אפשר לקחת את הכסף של נמל חיפה ולהשקיע אותו באשדוד ולהפך. נצטרך למצוא פתרון לבעיה".
 
"אני אבדוק אפשרות לשנות את מבנה הנמלים בחקיקה, כך שסמכויות חנ"י יועברו ל-3 חברות נכסים שיוצמדו אחת לכל נמל. יחד עם זאת, חשוב לומר כי מבנה הנמלים כיום הרבה יותר טוב ומאוזן מבעבר. גם אם נחליט לבצע את השינויים יש לעשות זאת בהסכמה ובתיאום של כל הגופים", אמר השר.
 
השר שטרית בחר להגיב על דברי יו"ר חנ"י- דן תיכון, שתקף בחריפות את הרפורמה שנחתמה. "אני לא יודע מה הסיבות שגרמו ליו"ר חנ"י להתבטא כך", אמר שטרית והוסיף: "הוא היה שותף מלא לרפורמה. אם הוא באמת מחזיק בדעה זו אולי הוא לא צריך לעמוד בראש המערכת. בכל מקרה אני אישית לא שמעתי ממנו תלונות בנושא".
 
בהתייחסו לפרוייקט הכרמל, אמר שטרית שלבקשת הנהלת חברת נמל חיפה, נבדקת האפשרות לבנות יחד את שלב א ו-ב' של נמל הכרמל. לדבריו, לפי הערכות, מהלך זה עשוי לחסוך כמה מאות מיליוני שקלים בהוצאות על עבודות תשתית ורכישת ציוד ולכן, הנושא נבחן מבחינה כלכלית, ואם הוא יימצא כדאי הוא ייושם.
 
על מצוקת שטחי העורף בנמל חיפה אמר השר שישנן מספר חברות ממשלתיות שיש להוציאן מחוץ לנמל, במטרה להרחיב שטחי העורף. "אין שום סיבה שבעולם שחב' החשמל תפעיל תחנת כוח בשטח הנמל או שתש"ן תאחסן שם את מיכלי הדלק. את תחנת הכוח של חברת החשמל שתפעל על גז טבעי אפשר להעביר למיקום חלופי באזור הצפון. המתקנים הללו תקועים כמו עצם בגרונה של חברת נמל חיפה, ומפריעים לפיתוחו".
 
הראיון המלא מפורסם במלואו במגזין iport במהדורת חודש ספטמבר, שיצא לאור בימים אלה.